In een hal van het distributiecentrum van Bever in Pijnacker liggen ingeleverde kleding, schoenen, tenten en andere spullen hoog opgetast, gesorteerd in zestien stromen. Een deel gaat na controle en eventueel onderhoud terug de winkel in; voor de rest probeert Bever in samenwerking met partners een zo hoogwaardig mogelijke nieuwe bestemming te vinden. Jaarlijks gaat het inmiddels al om bijna 60.000 kilo aan gebruikte spullen die binnenkomen via de inleverpunten.
Ceo Albert Scholte vindt het net als levensduurverlengende acties als wassen en repareren van spullen van klanten, wat Bever nu al doet, een logisch vervolg om als winkel voor buitenmensen ,,goed op buiten te passen”, naast het verduurzamen van de bedrijfsvoering en het stimuleren van leveranciers om met duurzame producten te komen. ,,Als je kijkt waar we echt impact op kunnen hebben om te consuminderen, dan is dat door mensen te helpen niet iedere keer een nieuw product te kopen.”
Als traditionele winkelketen moet je je omvormen tot merk. Ik denk dat heel veel retailketens die de afgelopen tien jaar verdwenen zijn dat onvoldoende hebben gedaan
Vergoeding voor ingeleverde spullen
In de loop van dit jaar gaat Bever nog een stap verder. Klanten die nog goede producten inleveren krijgen daar dan een vergoeding voor. Zo hoopt het outdoorbedrijf ook spullen terug te krijgen die nu nog op zolders liggen te verstoffen om die vervolgens als tweedehands producten weer te verkopen. Kampeerspullen bijvoorbeeld, omdat kamperen bij nader inzien toch niet in de smaak viel. Voorlopig gebeurt dat als experiment in een paar winkels. Nu de basis gelegd is, denkt Bever na over nog meer initiatieven om de afvalberg te verkleinen.
Producten langer laten meegaan en klanten stimuleren om daar actief aan mee te werken is niet alleen goed voor de planeet, zegt Scholte, maar past ook bij het merk dat Bever wil neerzetten. Om te overleven, zul je je ook moeten onderscheiden. Dat zit voor de outdoorketen vooral in goed advies, kwalitatieve producten die lang meegaan, service en garantie. In de huidige markt kun je er niet meer op rekenen dat de klant vanzelf naar je winkelt komt, is de ceo stellige overtuiging. ,,Als traditionele winkelketen moet je je omvormen tot merk. Ik denk dat heel veel retailketens die de afgelopen tien jaar verdwenen zijn dat onvoldoende hebben gedaan.”
Voor Scholte is het één van zijn grootste uitdagingen als topman: met alle kostenstijgingen in de markt zorgen voor een efficiënte organisatie die voldoende geld verdient om te kunnen investeren in het merk Bever. Want alleen op die manier blijf je onderscheidend.
Naast elkaar in de winkelstraat
Het merk Bever en het betaalbaarder merk Decathlon bijten elkaar daarom niet volgens Scholte. Ze bedienen niet dezelfde klantgroepen. Concurreren op prijs is niet aan de orde, Bever richt zich op premium producten en merken. ,,Wat je wel ziet is dat mensen voorafgaand aan hun wintersport voor het helmpje van hun kind naar Decathlon gaan omdat die er na een jaar weer uitgegroeid is. Zelf willen ze misschien een Mammut-ski-jas en gaan daarvoor dan naar Bever.’’
In de winkelstraat zitten beide branchegenoten soms zelfs naast elkaar, zoals in Alkmaar en binnenkort in Enschede en Roermond. Dat is een bewuste keuze, legt Scholte uit. Dat mensen eerst uitvoerig advies vragen bij Bever en dan toch de aankoop bij buurman Decathlon doen, komt volgens hem weinig voor. ,,Ik zie ze als complementair. Er is een zeer beperkt overlap van het productassortiment.”
Na de moeilijke coronaperiode waarin winkels langdurig de deuren moesten sluiten kwam het financiële herstel voor Bever snel, al was het aanvankelijk lastig om aan voldoende geschikt personeel te komen. Door de stijging van de lonen en de inzet op interne opleiding en ontwikkeling lukt het inmiddels weer een stuk beter om mensen aan te trekken en vast te houden.
Per saldo is de omzet in de periode van 2019 tot en met 2023 toch gestegen met zo’n dertig procent, zegt Scholte, die zelf als topman aantrad in het najaar van het eerste pandemiejaar 2020. De komende drie jaar mikt het bedrijf op een vergelijkbare groei. Over de hoogte van de omzet wil hij niets kwijt. Zijn voorganger Pieter Saman was een paar jaar geleden iets meedeelzamer en meldde in een gesprek met NRC dat de omzet van Bever over 2017 ruim honderd miljoen euro bedroeg.
Die werelden die we in retailland vaak als twee soms wel concurrerende kanalen zien, lopen steeds meer door elkaar heen
Aan de rand van de stad en in het centrum
Het aantal winkels, nu ruim 40, zit ook nog in de lift. Het afgelopen jaar opende Bever drie nieuwe winkels, dit jaar worden het er vijf. Daarmee komt de winkelketen in 2025 uit op zo’n vijftig winkels. Terwijl Bever in zijn beginperiode vooral te vinden was op plekken aan de rand van de stad, is bedrijf zich de afgelopen tien jaar daarnaast met volwaardige winkels gaan vestigen in grote stadscentra. Veel inwoners willen er immers ook zonder auto makkelijk kunnen komen. ,,Alle twee die modellen doen het goed”, constateert Scholte.
E-commerce – goed voor zo’n 20 tot 25 procent van de omzet – is niet meer weg te denken in de strategie van Bever. Scholte verwacht dat dat marktaandeel zeker verder zal groeien, al is de scheidslijn tussen de omzet uit de winkels of online steeds moeilijker te trekken. Het gros van de klanten oriënteert zich eerst online, bezoekt dan een winkel voor advies en testen om niet zelden daarna dan toch online een bestelling te doen. ,,We zien heel vaak dat er online afspraken worden gemaakt om in een winkel schoenen te passen. Of mensen hebben in de winkel een tent gezien, maar zijn op de fiets en willen hem liever bezorgd hebben. Die werelden die we in retailland vaak als twee soms wel concurrerende kanalen zien, lopen steeds meer door elkaar heen.’’
Daarom is het zaak om een goede balans te vinden tussen beide kanalen, stelt Scholte. ,,Winkels zijn nog steeds heel relevant, maar we moeten niet de fout maken door te denken: na corona gaat iedereen terug naar de winkel en is online niet meer belangrijk.”
Lees ook: Jos werd verliefd op Kirgizië, nu organiseert hij er spectaculaire roadtrips