Actueel

Snijdt duurdere kringloopwinkel zich in de vingers? ‘60 procent omzet naar loonkosten’

Kringloopwinkels zijn duurder geworden, de prijzen van drie jaar terug keren volgens retailexpert Paul Moers ook niet meer terug. ANP/ANP XTRA
ANP/ANP XTRA
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Spullen scoren in de kringloopwinkel voor een habbekrats lijkt verleden tijd: een bank vol vlekken kost 95 euro en een beschadigde platenspeler zelfs 150 euro. ,,Zij krijgen mijn spullen gratis, hoe durven ze er dan zo’n groot bedrag voor te vragen?”, luidt de kritiek, opgetekend door het AD.

Lees ook: Alles wordt duurder: kan ik mijn prijzen als ondernemer zomaar verhogen?

‘Kan iemand mij vertellen wat daar fout gaat? Ze krijgen alles gratis binnen, maar verkopen het voor bizarre prijzen.’ Een vrouw uit Gouda is diep verontwaardigd over de prijzen in Kringloopwinkel Noppes en besloot vorige week haar ongenoegen te uiten in een bericht op Facebook. Al snel stroomde de reactiebox vol met berichten van honderden woedende kringloopkopers: ‘afzetters’, ‘lijkenpikkers’ en ‘boycotten die handel’, is een greep uit die reacties. En niet alleen op sociale media gaat het los, klanten grijpen ook Google reviews aan om te mopperen en klagen.

Lees verder onder de advertentie

Hoge stookkosten en salarissen

Het gevoel wordt breed gedeeld. Niet alleen in Gouda, stellen een hoop mensen in de reacties op Facebook. Nee, ze zien vrijwel overal hetzelfde: in de kringloop zoeken naar goedkope schatten, betaalbare pareltjes of gewoon de dagelijkse, huishoudelijke spulletjes voor een habbekrats is als zoeken naar een speld in een hooiberg.

Dat onbegrip bereikt ook Roland Heijnen, directeur van Noppes Kringloopwinkel, geregeld. ,,Mensen hebben vaak geen idee hoe het er achter de schermen van een kringloop aan toegaat. ‘Jullie krijgen het toch gratis?’, zeggen ze dan. Ja, dat is zo. Maar dan moet er nog genoeg gebeuren. Beoordelen, schoonmaken, prijzen, spullen ophalen. En de panden zijn ook niet gratis, we hebben hoge stookkosten.”

Zestig procent van de omzet is voor loonkosten

Roland Heijnen, directeur Noppes Kringloopwinkel

De salarissen van de werknemers moeten ook betaald worden, vertelt hij. Kringloopwinkels creëren vaak werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt: werk voor mensen die anders geen baan vinden. Zo ook Noppes, dat veertien vestigingen telt door het hele land. ,,Zestig procent van de omzet is voor loonkosten.”

Lees verder onder de advertentie

Kringloopwinkel vs. vintage winkel

Retailgoeroe Paul Moers kan zich goed voorstellen dat de boze mensen uit onbegrip ongenuanceerde uitspraken doet op sociale media. ,,Je ziet de prijzen in de kringloopwinkels oplopen. De spullen komen gratis binnen, er werken veel vrijwilligers. De kassa rinkelt, zou je denken. Dan denkt de klant: dit is óók al duur. Maar, alles is duur. Veel mensen leven nog met de prijzen van drie jaar geleden, maar die komen niet meer terug.” Hij denkt dat er ook kringloopwinkels zijn die merken dat ze populair zijn en hun prijzen daardoor mede laten bepalen. ,,Die hogere prijzen kunnen mensen gaan afschrikken.”

Retaileconoom Dirk Mulder van ING denkt dat het imago van kringloopwinkels ook te lijden heeft onder de opkomst van vintage-winkels. Concepten die tweedehands verkopen én wel een winstoogmerk hebben, schieten als paddenstoelen uit de grond. ,,Het is daardoor voor de consument niet altijd duidelijk wat het verschil is. Het is de vraag of die twee verschillende winkels door elkaar gaan lopen. Het beeld wordt vertroebeld door de tweedehands vintage winkels die populair zijn. Daar zijn de prijzen per definitie hoger.”

Veel mensen leven nog met de prijzen van drie jaar geleden, maar die komen niet meer terug

Paul Moers, retailgoeroe

Daar komt bij dat de doelgroep van de kringloopwinkel verschuift. Het is niet langer enkel de winkel voor mensen met een kleine beurs, maar steeds meer mensen gaan er naartoe om koopjes te scoren en unieke items te vinden. ,,Als je een andere groep klanten krijgt die meer te besteden heeft, kun je je prijzen omhoog gooien. Maar uiteindelijk zijn de kringloopwinkels er nog steeds voor de mensen met een kleine beurs, dus die moeten ze niet uit het oog verliezen”, zegt Mulder.

Lees verder onder de advertentie

Sociale onderneming zonder winstoogmerk

Danielle Anders is één van de mensen die niet begrijpt waarom de spullen in de kringloopwinkel zo duur zijn. Zij bracht een set meubels naar de kringloopwinkel, omdat zij een nieuwe set had gekocht, schrijft ze op sociale media. Tot haar schrik zag ze haar wandkast, dressoir en houten tafel even later voor een totaalbedrag van 1500 euro in de winkel staan. Een goede uitleg kreeg zij naar eigen zeggen niet toen zij verhaal ging halen. ,,Zij krijgen mijn spullen gratis, hoe durven ze er dan zo'n groot bedrag voor te vragen?”

Lees ook: Graaiflatie in de winkelstraat? ‘Veel mkb’ers hebben het nog steeds lastig’

Danielle kan het zich net als vele anderen bijna niet voorstellen, maar het is toch echt zo: kringlopen als deze maken geen winst. Dat bevestigt ook Roland Heijnen. ,,We zijn een sociale onderneming zonder winstoogmerk”, aldus de directeur.

Lees verder onder de advertentie

,,Alle opbrengsten investeren wij direct in het realiseren van onze doelen: duurzaam hergebruik van spullen en werk voor iedereen. We zijn een bedrijf, we hebben de inkomsten nodig om het hoofd boven water te houden. Daarom hebben we de prijzen van onze generiek geprijsde artikelen vorig jaar met 5 procent omhoog gegooid.” Daarbij gaat het om artikelen als kopjes, cd’s en borden die allemaal dezelfde vaste prijs hebben.

Standaard lage prijs

Dat geldt niet alleen voor Noppes. Kringlopen door het hele land worden duurder, stelt Rachel Heijne van Branchevereniging Kringloop Nederland. Zij herkent zich in het beeld van de prijsstijgingen bij kringlopen, die te maken hebben met inflatie, hoge energieprijzen en de sterke stijging van het wettelijk minimum loon. ,,Onze sector heeft te maken met een flinke kostenstijging. Het kan niet anders dan dat dit gedeeltelijk in de prijzen wordt doorberekend.” De opbrengst van de prijsstijgingen gaat echt niet in de zak van de directeuren, verzekert Heijne.

Onze sector heeft te maken met een flinke kostenstijging. Het kan niet anders dan dat dit gedeeltelijk in de prijzen wordt doorberekend

Rachel Heijne van Branchevereniging Kringloop Nederland

Noppes wil vooral graag een winkel zijn voor de consument met een kleine portemonnee, zegt Heijnen. De Noppes-directeur geeft aan dat hij zijn doelgroep niet uit het oog verliest. ,,De meeste artikelen hebben een standaard lage prijs. Maar af en toe komt er wel eens een parel binnen, die kan niet voor vijf euro de winkel in. Daarvoor hebben we aparte hoeken. Die iets duurdere spullen zijn alsnog aanzienlijk goedkoper dan de nieuwprijs, maar er is nu een markt voor in de kringloopwinkel. Die spullen helpen ons net om de kosten makkelijker te kunnen betalen”, aldus Heijnen.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Met torenhoge suikerprijs kan ijsmaker Gian niet anders dan ijsjes duurder maken

Maar hoe ver kun je gaan met de prijzen in kringloopwinkels omhoog gooien? Mulder waarschuwt dat wanneer kringloopwinkels hun prijzen te veel laten stijgen, ze steeds meer gaan lijken op vintage winkels. ,,Als je je meer gaat richten op de brede groep consumenten die lekker wil scharrelen door de winkelrekken voor een leuk koopje, krijg je een ander businessmodel. Laatst liep ik met een groepje door zo’n kringloop, toen iemand een hele golfset zag staan voor vijftien euro. Dat soort schatten, dat is de charme van de kringloop. Als je de prijzen maar blijft verhogen, gaat die charme er wel vanaf.”

Lees verder onder de advertentie