Blog #supportondernemers
Gerard van den Broek: in vier stappen van Black naar White Friday
Het móet anders, juist dit jaar, vindt De Ondernemer-directeur Gerard van den Broek. Met deze vier stappen maken we van Black Friday een White Friday. Die dan overigens tot eind dit jaar duurt.

Om dit meteen goed duidelijk te maken: dit gaat niet over een etnische discussie, deze column zal niet leiden tot polarisatie. Dit gaat juist over Black Friday, hoe toepasselijk, de term die op 24 september 1869 is ontstaan omdat dat de dag was dat de Amerikaanse economie in elkaar stortte. Pas in 1980 werd er een positieve draai aan Black Friday gegeven: veel retailers stonden in die tijd in het rood en de vrijdag na Thanksgiving was de dag dat de meesten pas zwarte cijfers gingen schrijven. Precies: 27 november en dat betekende slechts een maandje om het hele jaar goed te maken.
Dit jaar zal die datum voor heel veel ondernemers helaas niet het omslagpunt zijn, want de schade die dit jaar is geleden is nauwelijks te herstellen. En weet je wat het ergste is: heel veel ondernemers zijn nu al bezig met speciale kortingsacties om de consument - wij dus - weer de winkel in te krijgen met kortingsacties. En dat terwijl bij heel veel ondernemers het water aan de lippen staat.
Mijn voorstel is voor dit jaar de spelregels maar eens te veranderen.
Stap 1
Wel of niet iets nodig? Doet er niet toe, gewoon kopen, tenzij je het geld echt niet kan missen. Van mijn oma heb ik geleerd dat geld wat je niet hebt je moet niet uitgeven.
Stap 2
Ga naar winkels in de buurt, koop daar alles wat je wel en niet nodig hebt maar zie af van de korting. Gun die ondernemer dat beetje extra marge.
Stap 3
Niet verkrijgbaar in winkels in de buurt? Kijk online bij andere winkeliers die een webshop hebben en dan een telefoontje om af te zien van korting.
Stap 4
Echt helemaal nergens verkrijgbaar? Dan toch maar bestellen bij een van de techreuzen, maar dan wel zolang zoeken tot je de absoluut laagste prijs hebt gevonden. Van het geld dat je dan bespaart laat je door een restaurant in de buurt een heerlijke maaltijd thuis bezorgen om de dag goed af te sluiten.
Eén dag? Zeker niet, want één lichte dag maakt nog geen zomer. Voor wie het kan missen, dit houden we minimaal vol tot en met 31 december.
Deze dag noemen we dit jaar dan White Friday, de dag dat we afzien van korting, de dag dat we ondernemers weer een beetje verlichting geven in deze donkere tijden.
Eén dag? Zeker niet, want één lichte dag maakt nog geen zomer. Voor wie het kan missen, dit houden we minimaal vol tot en met 31 december. We gebruiken iedere tussenliggende dag in aanloop naar de feestdagen om te consumeren: alleen dan helpen we veel ondernemers, en de mensen die bij ze werken, door de crisis.
Gerard van den Broek
Directeur De Ondernemer (DPG Media)
Gerard van den Broek is directeur van De Ondernemer, het grootste zakelijk platform van Nederland. Op deze website schrijft hij regelmatig blogs.
De Ondernemer is onderdeel van DPG Media.