Aangeboden door DPG Media
Branded Content E-commerce
Waarom Koopjedeal maximaal inzet op Black Friday: ‘We moeten overal zichtbaar zijn’
Met een mooi aanbod of extra service ben je er nog niet: om op te vallen tussen de vele Black Friday-aanbiedingen, moet je jezelf op de kaart zetten. Maar op welke kanalen moet je aanwezig zijn en welke middelen kun je het beste inzetten om de aandacht van de klant te trekken? Ilias Ahayan, commercieel directeur van aanbiedingensite Koopjedeal, vertelt hoe hij en zijn team dat aanpakken. Meteen impact maken bij je klant? Deze 10 regels voor impactvolle campagnes helpen je op weg.

Stuntprijzen heeft Koopjedeal altijd al: de aanbiedingensite belooft kortingen tot wel negentig procent op allerlei producten. Van iPads tot mondkapjes en van boxsprings tot scheermesjes. Elke dag verschijnen er weer nieuwe aanbiedingen op de website, die 24 uur lang geldig blijven. Koopjesjagers weten de site goed te vinden, maar toch zet het bedrijf aan het einde van het jaar groots in op adverteren. ,,Het vierde kwartaal is een belangrijke periode voor ons. Dan halen we veertig procent van onze omzet binnen. In de aanloop naar Black Friday en de feestdagen gaan mensen op zoek naar aanbiedingen: ze willen het thuis gezellig maken of beginnen aan de kerstinkopen.” zegt Ilias Ahayan. ,,De bekendheid van Black Friday neemt de laatste jaren steeds meer toe en consumenten zijn actief op zoek naar aanbiedingen rond die periode, zegt Ahayan, afgaande op Google Trends. ,,Het is zonde als je daar niks mee doet.” Lees hier via welke drie manieren je je merk of product multimediaal op de kaart kunt zetten.
Vroeg beginnen
Ahayan pakt al sinds de oprichting van zijn bedrijf in 2012 elk jaar groot uit rond Black Friday. Hij regelt hiervoor nóg betere aanbiedingen, bijvoorbeeld door overstock bij leveranciers in te kopen tegen een lage prijs. Daarmee begon hij dit jaar al in de zomer. ,,Als je vroeg begint, kun je betere deals krijgen bij leveranciers,” legt hij uit. ,,Dan is er meer tijd voor de logistieke operatie, voor het laten bestellen en bezorgen van producten uit het buitenland bijvoorbeeld.” Black Friday duurt bij Koopjedeal niet één, maar meerdere dagen. Elke dag zijn er nieuwe aanbiedingen rond een bepaald thema, waar Ahayan nog niet te veel over wil vertellen: ,,Het moet een verrassing blijven, want dat is het elke dag op onze site. Er komen in elk geval refurbished producten van Apple en een grote collectie parfum op de site.” En alles wordt speciaal ingekocht voor Black Friday. ,,Als je een bekende actie communiceert en die Black Friday-deal noemt, hou je consumenten voor de gek en dat werkt niet. Je moet wel wat te bieden hebben.”
Multimedia-aanpak
Voor die goede deals rond Black Friday leveren zowel Koopjedeal als leveranciers iets in qua marge. Dat vinden leveranciers niet erg, zegt Ahayan: ze krijgen er flink wat mediawaarde voor terug. Ook Koopjedeal zelf levert wat in als het marges betreft. ,,We adverteren het hele jaar door, bijvoorbeeld met simpele tv-spotjes, maar bij een Black Friday-campagne zetten we alle mogelijke mediatypen in. Denk aan krantenadvertenties, tv en radio, mails, banners en Google- en Facebookadvertenties. We moeten overal zichtbaar zijn.” Koopjedeal pakt dit jaar uit met een landelijke tv-campagne, met een commercial waarin zanger Frans Duijts wordt gefilmd in zijn huis, dat voor de gelegenheid tot aan de nok wordt gevuld met Koopjedeal-artikelen. ,,We willen wat vrolijkheid brengen in deze gekke coronatijd,” zegt Ahayan, die elk jaar weer met zijn hele marketingteam brainstormt over de optimale multimedia-aanpak.
Maar hoe weet je waar zo’n aanpak uit moet bestaan? ,,We kijken naar parameters die we belangrijk vinden,” antwoordt Ahayan. ,,De conversie, het bouncepercentage, het aantal terugkerende bezoekers en nieuwe klanten. We houden in de gaten of die parameters in balans blijven als we nieuwe marketingmiddelen toevoegen, dat is een kwestie van veel testen. We kunnen meteen aan knoppen draaien om dat aan te passen en te zien wat werkt. Dat is het voordeel van een e-commercebedrijf zijn.”
Kies een kanaal
Dat Black Friday een van de belangrijkste actiedagen van het jaar is voor Koopjedeal, is te merken aan het budget dat ervoor wordt gereserveerd. Met zo’n twee miljoen euro, vooral besteed aan activatie- en prijscampagnes, was het bedrijf vorig jaar de grootste offline Black Friday-adverteerder. Het leverde de website veel naamsbekendheid en nieuwe klanten op, zegt Ahayan, al is dat laatste voor hem niet het allerbelangrijkste. ,,Natuurlijk willen we met onze campagnes nieuwe klanten aan ons binden, maar je moet ook je bestaande klanten niet vergeten. Ook voor hen moet je de juiste aanbieding hebben, bijvoorbeeld door ze iets eerder te laten weten welke actie eraan komt of hen een extra variant van een bepaald product te bieden. Hiermee belonen we onze gewaardeerde en loyale klanten.”
Hoewel het consumentenvertrouwen volgens cijfers van het CBS laag is, heeft Ahayan er alle vertrouwen in dat de Black Friday-campagne van zijn bedrijf dit jaar weer een succes wordt. ,Het is dubbel, want veel ondernemers hebben het zwaar in deze tijd, maar vooralsnog merken wij niets van de crisis. De verkoop van artikelen online is over het algemeen sterk gestegen. Bij ons zelfs met meer dan vijftig procent.” Waarom die campagne er toch moet komen? Simpel, zegt Ahayan: ,,Om al die mooie aanbiedingen bij zoveel mogelijk Nederlanders onder de aandacht te krijgen.”
Na jaren uitproberen weet Ahayan inmiddels welke middelen hij daarvoor het beste kan inzetten. ,,Zoek kanalen die passen bij je doelgroep en je aanbieding,” adviseert hij. Maar het allerbelangrijkste is dat je actie onderneemt – al kies je maar één kanaal om je zichtbaarheid te vergroten. ,,Als je het niet probeert, ontdek je sowieso niet wat werkt.”