Nieuws Actueel

Gamma Racing Day: zo zet je met sponsoring je bedrijf beter in de markt

Tienduizenden racefans bezoeken in het derde weekend van augustus de Gamma Racing Day. Het gratis familie-evenement blijkt een krachtige marketingtool, waarmee bedrijven mediawaarde kopen.

Vincent Krijtenburg 21 juli 2017

Gamma Racing Day 06

Dit schreven wij in 2017 over het evenement.

Het tweedaagse auto- motor- en kartrace-evenement vindt plaats op het TT-circuit Assen. Net als bij de voorgaande edities verwacht de organisatie rond de 100.000 bezoekers. Namens het Renault Sport Formula One Team geeft Nico Hülkenberg exclusieve Formule 1-demonstraties. Motorcoureur Michael van der Mark geeft spectaculaire demonstratieronden.

De organisatie van het evenement is in handen van LDP International. Dit bedrijf in Assen organiseert sinds de jaren tachtig automotive-evenementen in binnen- en buitenland. Ze zijn verantwoordelijk voor een groot aantal evenementen waaronder de Moscow City Race in Rusland. Acht jaar lang heeft de BV de wegrace-GP van Brazilië georganiseerd in Rio de Janeiro. En het TT-Circuit Assen wordt volgestort met 1200 vrachtwagenladingen zand voor de Motocross Grand Prix van Nederland.

Titelsponsor

De Racing Day vindt dit jaar voor de zevende keer plaats onder de vlag van bouwmarkt Gamma. De elf jaren daarvoor was RIZLA (de vloeipapiertjesproducent) titelsponsor van het evenement. “Rizla had na tien jaar voldoende publiciteit gehaald, zeiden ze. We hadden toen nog een jaar om een andere sponsor te vinden. Uiteindelijk kwamen we bij Gamma uit, dit bleek een perfecte partner voor dit evenement ”, zegt Lee van Dam, CEO van LDP International. “Gamma heeft de structuur om bij te dragen aan de grootschalige communicatie rondom het evenement. Gamma heeft bijvoorbeeld een huis-aan-huis krant met een oplage van 3,6 miljoen, waarin vanaf juli aandacht wordt besteed aan de Gamma Racing Day”, zegt Van Dam. In de bouwmarkten worden gratis toegangsbewijzen verspreidt.

Mediawaarde

Over de investering doet Gamma geen uitspraken. “Financieel gezien kijken we met name naar de verhouding van sponsorbudget en mediawaarde”, zegt Gamma-woordvoerder Cees van de Water. “Vanuit Return On Advertising Spend bekijkt Gamma wat het effect van de investering is op het bereik binnen zijn doelgroep.”

Doelgroep

Met de Gamma Racing Day wil de bouwmarkt de band met de doelgroep verstevigen, zegt de woordvoerder. “We willen het merk zijn dat het dichtst bij de klusser staat. Door ons als hoofdsponsor te verbinden aan de Gamma Racing Day verterken we de emotionele band met onze doelgroep. Binnen én buiten de context van het klussen.”

Gratis

Dat de toegangskaarten gratis zijn betekent niet dat er geen geld wordt verdiend met het evenement. De gratis kaarten geven toegang tot de taluds en tribunes rond het TT Circuit Assen. Voor vijftien euro per stuk zijn kaarten voor de paddock verkrijgbaar. Alleen echte liefhebbers kopen daarvoor weliswaar een kaartje, maar samen met de opbrengsten uit VIP Hospitality, inschrijfgelden van de deelnemende klassen en advertentiegelden draagt het bij aan een sluitende begroting. Daarnaast verbinden tientallen bedrijven hun naam aan het evenement, wat ook geld in het laatje brengt.

Yamaha

Yamaha is sinds 2012 officieel motorpartner van de Gamma Racing Day en is naast de komst van wereldtopper Van der Mark tevens verantwoordelijk voor drie motorraces op zondag 6 augustus. De indrukwekkende (luidruchtige!) Formule1-bolides van het BOSS GP kampioenschap staan aan de start tijdens het raceweekend. Ook rondom de racebaan zijn er activiteiten, georganiseerd door partners van de Racing Day en Gamma. Diverse toeleveranciers van bouwmarkt Gamma staan op de Racing Day met stands, wagens of demonstraties. Zo is lijmproducent BISON van de partij met hun klusbus.

Ford showroom

Naast Gamma zijn er nog een aantal grote bedrijven die hun naam verbinden aan het evenement. Zo wapperen er op 5 en 6 augustus vlaggen van Avia, ERU, Radio Veronica, Telesport en Yamaha en Ford. “Ford ziet dat steeds minder mensen de showroom bezoeken. Daarom komen ze met hun showroom naar de mensen toe. Tussen de races door rijden er auto’s van Ford over het circuit. Bezoekers kunnen ook een proefrit maken in een Ford”, legt Van Dam uit.

Tim en Tom Coronel

Smeerkaasproducent ERU lijkt misschien een vreemde eend in de bijt. Toch sluit het partnership goed aan bij de campagne van het merk: Kaas voor Kerels. Duizenden kuipjes smeerkaas zijn voorzien van een actiecode waarmee kaaseters vip-kaarten kunnen winnen voor de Racing Day. Op het evenement zelf zal ERU samples smeerkaas uitdelen, zodat nog meer mannen kennis kunnen maken met de smeerkaas. ERU is ook de persoonlijk sponsor van de race-tweeling Tim en Tom Coronel die met een kaashelm op het hoofd in de Dakar te zien zijn. De broers zijn ook tijdens Gamma Racing Day aanwezig.

Kruisbestuiving

Tussen de merken en de organisatie is er sprake van een kruisbestuiving. De merken promoten in het belang van de organisatie het evenement onder hun klanten. Op de Racing Day kunnen ze hun producten weer onder de aandacht brengen bij een grote doelgroep.

Mogelijkheden

Voor het adverteren in het evenementmagazine werkt LDP International samen met het bedrijf Mediapalet uit Heerenveen. Dutchital Media uit Assen zorgt voor de videocommercials op de aanwezige LED-schermen en circuitmonitoren tijdens de Gamma Racing Day. Sponsoren op het grootschalige evenement is volgens de organisator niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Van Dam: “Voor 500 euro heb je de hele dag een plek waar je een stand mag neerzetten. Voor 650 euro speelt je videocommercial op de grote schermen. Adverteren in het programmablad kan vanaf 950 euro. Vijf spandoeken ophangen kost 2500 euro en voor hetzelfde bedrag is je logo duidelijk zichtbaar voor de televisiecamera’s.”

Financieel gezien kijken we met name naar de verhouding van sponsorbudget en mediawaarde

Cees van de Water, Intergamma