Actueel

Piet (63) zet na 95 jaar punt achter familiebedrijf: ‘Ik ga baantje zoeken waarbij ik niet veel stress heb’

Bart en Piet Reuvekamp bij De Inktpot in Zwolle, dat net als de zaak in Deventer failliet is verklaard. Bart en Piet Reuvekamp bij De Inktpot in Zwolle, dat net als de zaak in Deventer failliet is verklaard. Foto: Frans Paalman
Bart en Piet Reuvekamp bij De Inktpot in Zwolle, dat net als de zaak in Deventer failliet is verklaard. Foto: Frans Paalman
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Met felle stickers met de tekst ‘Hoge korting!’ op de ramen is het deze week een komen en gaan van klanten bij de winkel van De Inktpot in de binnenstad van Zwolle. „Dat bezorgt een dubbel gevoel”, zegt Piet Reuvekamp (63) tegen het AD. „We zijn blij met de vele steunbetuigingen die we krijgen, maar het is door omstandigheden waar we zelf geen invloed op hadden periodes ook erg rustig geweest. Dat nekt ons nu.”

De Inktpot in Zwolle. De Inktpot in Zwolle. Foto: Frans Paalman
De Inktpot in Zwolle. Foto: Frans Paalman

Drie generaties in familiebedrijf

Hij heeft zelf het faillissement aangevraagd voor ‘De Inktpot Pennenspeciaalzaak’, met winkels in Zwolle en Deventer. En dat doet pijn. Zijn opa had zo’n 95 jaar geleden al een drukkerij in Almelo en begon er toen met de verkoop van pennen, andere schrijfbenodigdheden en kantoorartikelen. Drie generaties lang is de familie werkzaam geweest in deze branche, op verschillende locaties.

Lees verder onder de advertentie

Nadat de locatie in Almelo dichtging, ging er rond 1985 in Zwolle aan de Oude Vismarkt een winkel open. De familie verkocht die winkel, waarna Piet en partner Marlou Reuvekamp in 2006 De Inktpot aan de Broederenstraat in Deventer openden. In 2015 volgde een tweede zaak in Zwolle, nu in een huurpand aan het Gasthuisplein. „Het is genetisch bepaald dat ik hier ook iets mee moet doen”, zegt Piet Reuvekamp.

En toen kwam corona nog, waardoor de winkels dicht moesten. We kregen te veel klappen. We hebben te veel schulden opgebouwd

Twee ton aan gemiste omzet

„We hadden goede jaren, maar bij de winkel in Zwolle waren er in 2017 en 2018 allemaal werkzaamheden voor de zaak. Daarbij werd onder meer het plein helemaal overhoop gegooid. Mensen wisten onze winkel minder goed te vinden. Het heeft ons zeker twee ton aan gemiste omzet gekost”, vervolgt hij. ,,En toen kwam corona nog, waardoor de winkels dicht moesten. We kregen te veel klappen. We hebben te veel schulden opgebouwd.”

Hij vertelt dat de zaak buiten die periodes niet slecht draaide. „Maar de schulden wegwerken lukt onvoldoende. Zonder de grote klappen hadden we zeker een kans gehad om te overleven. Het is een drama voor ons allemaal.”

Lees verder onder de advertentie

Fysieke winkel van vader en zoon

Zoon Bart (27) zegt er – terwijl hij naast zijn vader achter de toonbank in de winkel staat – flink van te balen. Hij werkt sinds enkele jaren in de zaak, die hij hoopte over te nemen.

„Jammer dat wij als kleine winkel verdwijnen”, zegt hij. „Maar ik wil niet te veel bij de pakken neerzitten. Ik was al bezig een webshop voor kantoorartikelen op te starten, onder de naam ABC Kantoorshop, en die hoop ik de komende jaren groter te maken. In online zit meer toekomst, maar ik had de fysieke winkel er nog graag bij gehad.”

Verkoop aan consumenten levert meer op dan als we alles zouden veilen

Failliet door problematische schulden

Eind vorige maand sprak de rechtbank het faillissement uit. Mark Loef werd daarna curator. Volgens hem is het faillissement het gevolg van ‘tegenvallende resultaten waardoor schulden zijn opgelopen tot het problematisch werd’. „Het ging niet langer. Ze hadden zelf al besloten om te stoppen in Deventer. Die zaak is eind vorig jaar al dichtgegaan en 1 februari leeg opgeleverd.”

Lees verder onder de advertentie

Hij heeft ervoor gekozen om de voorraad tot eind deze maand nog met korting (in gele platen gecommuniceerd op de ramen) te laten verkopen in de winkel in Zwolle, door de eigenaren en de enkele medewerkers. „Voor een doorstart is geen interesse. Verkoop aan consumenten levert meer op dan als we alles zouden veilen. Er blijft een restschuld over en die is voor de eigenaren. Het is in ieders belang om nog veel te verkopen.”

Foto: Frans Paalman
Foto: Frans Paalman

Wakker van de financiële problemen

De oudste Reuvekamp wil over de restschuld niet veel zeggen. Liever vertelt hij aan klanten welke navulbare pennen – de duurste kost 700 euro – er allemaal te koop zijn. „De service maakte ons bijzonder. Bij ons kwamen ook mensen met een beperking of na een ongeluk voor een advies op maat voor een goede pen. We verkopen wel tien keer meer soorten pennen, papier en andere kantoorartikelen dan de Bruna.”

Lees verder onder de advertentie

Verschillende klanten lieten al aan de Stentor weten dat ze balen van de naderende sluiting. ‘De medewerkers konden je altijd helpen aan geschikte materialen. Zoiets komt nooit meer terug’, meldt klant Karel van Haaften. ‘Bovendien is het één van de laatste zelfstandige winkels in Zwolle centrum, geen filiaal van een landelijke keten. Gewoonweg zonde.’

Reuvekamp senior zegt dat hij wakker heeft gelegen van de financiële problemen, maar dat hij er nu ‘ook wel vrede mee heeft’. „Ik ga nog een baantje zoeken waarbij ik niet veel stress heb. Niet iets soortgelijks of ergens anders achter de toonbank staan, maar misschien met een busje wat bezorgen bij mensen.”

Lees ook: Tom en Nick voegden horeca toe aan modezaak na overname van ouders

Lees verder onder de advertentie