Het verhaal van Dirk de Wit Mode begon in 1947 met de oprichting van een bescheiden kledingwinkel door Dirk de Wit, de opa van neven Tom en Nick de Wit. Het bedrijf groeide gestaag en werd in de loop der jaren een begrip in de regio. Hun vader namen de zaak over van opa en in 2013 verkochten die de winkel aan hun zoons. Beide neven werkten op dat moment al jaren in het bedrijf en hadden een sterke visie op de toekomst.
Er gaat veel tijd zitten in het maken van goede content, maar het loont wel
Nick de Wit
,,Voor mij was het altijd wel een wens om de zaak van mijn vader over te nemen en dat gold ook voor Tom”, vertelt Nick in gesprek met De Ondernemer. ,,De andere familieleden hadden daar geen interesse in, dus het liep eigenlijk heel organisch dat wij het deden.”
Terwijl Tom zich richt op financiën, personeelsbeleid en interne processen, is Nick verantwoordelijk voor marketing en inkoop. Samen zetten ze de grote lijnen uit.
De ommezwaai in 2013
De overname door Tom en Nick markeerde het begin van een nieuwe fase voor het bedrijf. Direct na hun aantreden introduceerden ze vernieuwende marketingstrategieën, waaronder een eigen huis-aan-huiskrant. ,,Toen knalde de omzet omhoog”, zegt Nick. ,,We waren ineens zichtbaar in de hele provincie.”
De krant, die nog steeds bestaat, heeft tegenwoordig wel minder pagina’s of wordt meegeprint in een huis-aan-huisweekblad. ,,Dat heeft te maken met gestegen kosten en de verschuiving naar online marketing”, legt Nick uit. Ook social media is een belangrijk middel om klanten te bereiken. Waar Tom en Nick dit in het begin nog zelf deden, hebben ze nu een compleet marketingteam met diverse specialisten in dienst. ,,Er gaat veel tijd zitten in het maken van goede content, maar het loont wel.”
Een belangrijke mijlpaal was de aankoop van het pand naast de winkel in 2021. Tom en Nick hadden al langere tijd plannen om de winkel van toen nog ruim 2.000 vierkante meter uit te breiden, maar moesten geduld hebben tot de buurman bereid was te verkopen. ,,We groeiden letterlijk uit ons jasje. De meters waren goed benut en de vakken waren vol. Er was geen ruimte voor beleving en horeca, terwijl we dat wel graag wilden toevoegen. We gingen elk half jaar bij de buurman op bezoek om te vragen of hij pand wilde verkopen. Na jaren kregen we een positief antwoord.”
Vernieuwen met Dirk de Wit Mode
Met de aankoop en sloop van het naastgelegen pand konden Tom en Nick hun ambitieuze plannen realiseren. De winkel werd uitgebreid met 1.200 vierkante meter over vier verdiepingen. De vernieuwde winkel, die in 2023 opende, heeft nu 3.500 vierkante meter verkoopvloer. Er is niet alleen meer ruimte voor mode en bredere looppaden, maar ook voor sfeer, beleving en horeca.
Lees ook: Succesvol met seizoensproduct: zo lukt het mutsenmerk Le Bonnet van Parijs tot aan Kyoto
,,Dat is steeds belangrijker. Kleding kun je overal kopen, maar waarom gaan mensen naar Dirk? Dat is toch voor de sfeer, de beleving en natuurlijk de persoonlijke aandacht.”
De toegevoegde waarde van horeca
Op de begane grond bevindt zich een café, terwijl op de bovenverdieping een restaurant met terras is gevestigd. In totaal hebben de horecagelegenheden honderd zitplaatsen. ,,Horeca brengt sfeer en zorgt voor een leuke dynamiek met de winkel. Klanten kunnen hier een hele dag vertoeven. Het gaat ons niet alleen om de verkoop van kleding. We willen dat klanten bij ons een dagje uit beleven, vol sfeer, inspiratie en de beste service en advies die er is. Dat is wat Dirk de Wit Mode onderscheidt.”
Naast de dagelijkse horecafunctie worden de café- en restaurantfaciliteiten ingezet voor evenementen voor de winkel. ,,Laatst hadden we een VIP-evenement met driegangendiner voor onze top 50 klanten. Daarna kregen ze een rondleiding achter de schermen en konden ze shoppen met live muziek erbij. Dat was een succes.”
Focus op personeel en klantbeleving
Toen ze de winkel overnamen waren er 55 medewerkers, nu zijn dat er 120. In een tijd waarin de arbeidsmarkt krap is, zetten Tom en Nick sterk in op het behouden van personeel. ,,Onze medewerkers zijn de kracht van de winkel”, zegt Nick. ,,We investeren in hun welzijn door jaarlijkse uitjes te organiseren, zoals een zomerbarbecue, het jaarlijks personeelsfeest of festivalbezoek. Daarnaast hebben we drie jaar lang een businesscoach ingeschakeld om medewerkers te helpen groeien, zowel persoonlijk als professioneel. Ook wij zelf als directie gingen aan de slag met alle facetten die met de bedrijfsvoering te maken hebben.”
Het gemiddeld dienstverband is ruim negen jaar, wat volgens Tom en Nick een bewijs is van de hechte cultuur binnen het bedrijf. ,,We willen een werkgever zijn waar mensen met plezier werken. Dat straalt ook uit naar onze klanten, die voelen zich daardoor welkom.”
Lees ook: Van studentengrap naar mijlpaal: modemerk Pockies verkoopt 1 miljoen producten, groei naar Japan
Tom en Nick hebben ook hun eigen rol binnen het bedrijf opnieuw gedefinieerd. Begin 2024 stelden ze een operationeel directeur aan, die verantwoordelijk is voor de dagelijkse leiding. ,,Daardoor hebben wij meer tijd om strategisch na te denken en een betere werk-privébalans te realiseren.”
Toekomstplannen Tom en Nick de Wit
Nu de grote verbouwing achter de rug is, richten Tom en Nick zich nu op verdere verfijning van het concept. ,,We hebben na de verbouwing veel nieuwe klanten binnen gekregen, ook omdat we nieuwe merken hebben toegevoegd die een stapje hoger gaan qua mode en prijsniveau. We monitoren continu welke merken het goed doen en welke merken moeten worden vervangen door andere merken.”
Het enige waar we niet op willen besparen, is ons personeel. Zij maken het verschil
Nick de Wit
Daarnaast blijft kostenbeheersing een prioriteit. ,,Door nauw samen te werken met leveranciers, kunnen we samen groeien. Hierdoor hebben we betere voorwaarden, wat steeds belangrijker wordt om marges te waarborgen. Ook bekijken we elk jaar de marketingkosten, onderhoudscontracten, inkoop en overige kosten om te kijken waar we kunnen snijden. Het enige waar we niet op willen besparen, is ons personeel. Zij maken het verschil.”