Actueel

Sprints & Sneakers doet Growth Hacking: juist in deze tijden de manier om het verschil te maken

Aangeboden door Sprints & Sneakers
beeld deondernemer
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Sprints & Sneakers uit Amsterdam werd in 2017 opgericht door Bart Snijders met een simpel doel: bedrijven helpen om groei te realiseren. 3 jaar en meer dan 200 klantprojecten later heeft Sprints & Sneakers de nodige kennis opgebouwd als het gaat om het realiseren van groei. Zelf blijven ze hierbij ook niet achter, afgelopen jaar zijn ze van 3 naar 12 medewerkers gegroeid, is er een kantoor in België geopend en is de eerste overname een feit. Per 1 februari 2020 heeft Sprints & Sneakers de klanten van online marketing bureau Linkbundle overgenomen waaronder de Persgroep (DPG Media) en Olympus.

Oprichter Bart Snijders: “We merken dat onze manier van werken aanslaat bij onze klanten. De digitale markt wordt steeds drukker en daardoor is het soms lastig voor klanten een geschikte partner en strategie te kiezen. Door onze eigen unieke methodiek en cultuur zijn we in staat de resultaten te halen waar klanten naar vragen. Juist in de huidige economisch onzekere tijden zien we dat klanten naar online en dus naar ons kijken voor groeimogelijkheden. We hebben de ervaring en certificaten in huis, van productontwikkeling tot Amazon en Tiktok adverteren. Ook ontwikkelen we eigen producten, zo kunnen wij met Whatsapp alles wat je met email ook kan waar onze klanten hun voordeel mee doen. Zelf groeien we gelukkig ook stevig door, wat ons alleen maar beter in staat stelt om onze klanten te helpen.

Growth Hacking

Zoals de naam al doet vermoeden, hanteert Sprints & Sneakers een snelle sprint methodiek om de doelen van klanten te behalen. Het begint bij het analyseren van de data, op basis hiervan wordt gekeken waar het meeste potentie zit. Onder het groeien van een bedrijf wordt vaak het aantrekken van nieuwe klanten verstaan. Ondanks dit in in sommige gevallen waar kan zijn, zijn er ook veel andere manieren om gemakkelijker groei te bewerkstelligen. Door bijvoorbeeld elke bestaande klant een keer extra te laten bestellen, of het bedenken van product features die zorgen voor het aantrekken van nieuwe gebruikers.. Denk bij dit laatste bijvoorbeeld aan het referralprogramma van Uber Eats of HelloFresh. De aanmeldingen gingen bij beide bedrijven door het dak toen ze hun klanten gratis eten gaven in ruil voor een nieuwe klant. Door slim gebruik te maken van de beschikbare data werd dit vervolgens weer terugverdiend.

Lees verder onder de advertentie

Waar traditioneel gezien marketing zich veelal richtte op het groeien van merkbekendheid of het genereren van leads, zien we dat groeiteams een focus hebben op de gehele klantreis of zoals wij het noemen funnel. Van eerste contact, tot het gebruik van het product/dienst en ambassadeur van een merk. Het verschil met traditionele marketing zie je ook terug in de teamsamenstelling, van cmo met een google en email marketeer, naar een team (in ideale samenstelling) met een data scientist, ux designer een developer en in de lead een growth hacker. Zij maken gebruik van een duidelijke methodiek om via experimenten snel te ontdekken wat een organisatie snel doet groeien en wat niet. De oude marketing wijsheid dat 50% van het budget weggegooid is, maar je alleen niet weet welke 50% dit is gaat al lang niet meer op. We weten namelijk precies wat niet werkt, gemiddeld gezien falen zo'n 60% van de experimenten. Het is dus belangrijk om fouten te accepteren en een mindset te adopteren waarbij je constant bezig bent om te leren en optimaliseren. Uit een gefaalde poging om te groeien kunnen we lering trekken en kom je weer een stapje dichter bij wat wel werkt. Omdat dit proces snel gaat spendeer je gelukkig nooit te veel ‘leergeld’, ook hier een verschil met traditionele marketing waar geregeld op onderbuikgevoel serieuze investeringen werden gedaan.

Het is dus niet gek dat bedrijven kiezen voor een nieuwe aanpak en Sprints & Sneakers. “Met de overname van Linkbundle en de opening van ons kantoor in België zijn we nog beter in staat om onze internationale klantenkring in alle groeimogelijkheden te voorzien. Product of dienst en van startup tot multinational, onze klanten worden blij van onze gestructureerde en effectieve aanpak voor groei. We merken dat meer traditionele online marketing bureaus met veel interesse naar de Growth Hacking wereld kijken en het concept wordt steeds bekender. Daar zijn we best een beetje trots op.”