Deze zomer dacht Tess Verwoert (25) nog uit te komen op tien miljoen euro omzet, inmiddels is ze met haar modebedrijf Tess V daar ruimschoots overheen. Uiteindelijk is dit jaar goed voor een groei van 45 procent, een ontwikkeling die ze in 2025 wil doorzetten. „Toen ik in juli deze verwachting uitsprak aan De Ondernemer werd het opeens overal opgepikt. Achteraf voelde dat als een keiharde doelstelling, maar ook als een goede stok achter de deur om het waar te maken.”
Sowieso is Tess gewend doelen te stellen, het zorgt voor inzichtelijkheid en helpt haar focus te houden. „Ik zet altijd alles voor mezelf en voor de organisatie op papier. Bij Tess V werken we met een jaartarget, opgedeeld in maanden, weken en zelfs op dagniveau.” Sinds een jaar start het team dagelijks met een moment waarbij de omzet van de dag ervoor en belangrijke zaken voor die dag worden besproken.
Lees ook: Fysieke winkel naast je webshop? Mode-ondernemer Tess (23) heeft er succes mee
Recordomzet tijdens Black Friday
„Door de snelle groei van het personeelsbestand merkten we steeds vaker dat niet alle medewerkers op de hoogte waren van elkaars activiteiten. Door bijvoorbeeld te delen dat de denim weer wordt aangevuld, of dat we beelden gaan shooten, kan iedereen voor zich dit oppakken. Daarnaast schelen die momenten van hooguit tien minuten onnodig veel meetings.”
Afgelopen jaar hebben we na Black Friday direct in kaart gebracht waar we vastliepen en wat verbeterd kon worden
Tess V
Een recordomzet tijdens Black Friday is het laatst behaalde wapenfeit van Tess V. In het laatste weekend van november werd liefst 35 procent meer omzet ten opzichte van vorig jaar gerealiseerd. Deze piek kreeg het merk niet op een presenteerblaadje, maanden aan nauwgezette voorbereidingen gingen hieraan vooraf. „Afgelopen jaar hebben we na Black Friday direct in kaart gebracht waar we vastliepen en wat verbeterd kon worden”, legt Tess, die haar bedrijf op haar zestiende begon, uit.
Verbeterpunten bij Tess V
Ze somt op: „De site klapte vorig jaar eruit, waardoor we nu onze hosting en server flink hebben opgehoogd. Ook het magazijn kon de drukte niet aan, waarop we processen hebben omgegooid en hebben geïnvesteerd in meer automatisering.” Zo kwamen er efficiëntere looproutes, rollerbanden, scanners, meer inpakstations en werden bestsellers vooraan, voor het grijpen, geplaatst. „Sommige aanpassingen lijken klein, maar schelen voor medewerkers toch veel handelingen. Dit keer is elk pakket op tijd de deur uitgegaan. En uiteraard hebben we alweer verbeterpunten voor komend jaar genoteerd.”
Het is een beproefde manier van werken binnen Tess V, het analyseren van voorgaande stappen en daar direct op acteren. „Ik blijf leren, elke keer voelt het alsof ik een nieuw level heb behaald.” Terugkijkend typeert ze 2024 als een jaar vol groei en ontwikkeling. De onderneming telt inmiddels tachtig medewerkers en vier winkels, de vijfde vestiging in Den Bosch opent medio maart. „In 2022 en 2023 ging alles ons nog redelijk makkelijk af qua systemen en organisatie”, blikt ze terug. „Dit jaar moesten we echt optimaliseren om de snelle groei aan te kunnen en om op een solide basis verder te kunnen bouwen.”
Kennis en ervaring binnengehaald
Om Tess V naar een volgend niveau te brengen haalde het op diverse vlakken kennis en ervaring binnen. Onder meer in de vorm van inkopers met productiekennis, een retailcoördinator en een visual merchandiser die alle winkels van dezelfde uitstraling voorziet. „We merkten echt dat we daar kennis misten. Denim is bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel in ons aanbod, waar we in willen groeien. Ook zijn we bezig met de ontwikkeling van een eigen stof voor onze bestseller basics, waar we komend jaar veel van verwachten.”
We dachten: Groningen? Kennen ze ons daar wel? Maar we hadden er de langste rij ooit. Mensen stonden al om half acht in de harde regen te wachten
Tess V
Nog iets dat dit jaar in het oog sprong: de waarde van een vaste klantenschare. Opvallend genoeg waren het de fans (onder andere 122,7K via TikTok, 144.000 via Instagram) van het merk die dit jaar via een Instagram-poll stemden voor de winkel in Groningen. „We dachten: Groningen? Kennen ze ons daar wel? Maar we hadden er de langste rij ooit. Mensen stonden al om half acht in de harde regen te wachten.”
Lees ook: Fabienne Chapot klaar voor volgende fase: ‘Nu juiste mensen op juiste plek voor verdere groei’
Een love brand worden
Tijdens Black Friday bewezen vaste klanten opnieuw hun waarde. Zij werden via een mail uitgenodigd voor eerdere toegang tot korting waarmee ze goed waren voor een groot deel van de omzet. „Daar zijn we het meest blij mee, dit betekent dat onze vaste klantenkring is uitgebreid.” De ondernemer concludeert hierop: „De winkels versterken de omzet en de merkbekendheid. Dat effect had ik echt onderschat. Mensen zien steeds vaker de winkels en onze roze tasjes in de winkelstraat en komen daarna naar een van onze winkels of naar de site. We merken dat klanten vaak al bekend zijn met het merk en onze collectie.”
Voor 2025 geeft Tess V dan ook prioriteit aan meer binding met diens community en het worden van een ‘love brand’. Kijkend naar de vele volgers en reacties is het merk aardig op weg in die richting, denkt Tess. „We zijn al een heel eind, door fijne ervaringen te bieden online en in de winkels. Of door snel te reageren vanuit klantenservice, maar de klant kan nog meer betrokken worden.” De onderneming doet dit door volgers regelmatig mee te nemen in de ‘Tess V-wereld’, van een blik achter de schermen, persoonlijke vragen die worden gesteld aan werknemers tot aan advies voor nieuwe kledingsamples.
Echte content
„Dat is super waardevol voor ons. We krijgen echt duizenden reacties, meiden vinden het zo leuk en interessant om dat soort zaken te zien.” Opvallend daarbij is dat ‘echte’ content – van het team op reis of aan het werk – beter scoort dan een perfect plaatje als campagnebeeld. Echtheid is komend jaar een essentiële factor in de content en plannen. Het merk bekijkt in dit kader onder andere de mogelijkheden voor (winkel)events voor klanten.
De winkels versterken de omzet en de merkbekendheid. Dat effect had ik echt onderschat
Tess V
„Influencers zijn absoluut belangrijk voor ons, we zoeken alleen samenwerkingen met meiden die volledig bij Tess V passen, maar klanten zijn extra waardevol. Zij kopen tien keer dezelfde broek in steeds een ander kleurtje of model en delen het omdat ze oprecht blij zijn met hun aankoop. En dat wordt gewaardeerd door onze volgers.”
Bekijk hier de voorwaarden.