Aaron Mirck
Oprichter Aandachtswerk
Aaron Mirck is oprichter van Aandachtswerk en keynote-spreker. Met Aandachtswerk wil hij professionals slimmer laten werken en belooft hij ze elke werkweek twee gratis werkdagen - zonder een minuut langer te hoeven werken. Mircks laatste boek is een gids voor digitale etiquette: Niet appen tijdens het eten. Hij geeft lezingen en workshops over AI, digitale etiquette en productiviteit.
Social media problematiek
Allereerst zou je je als ondernemer kunnen afvragen hoe ethisch het is om je op social media te begeven. De afgelopen tijd raakten diverse platformen in opspraak. TikTok werd in de ban gedaan bij veel overheidsinstellingen omdat gebruikersgegevens niet veilig zijn, met alle risico’s van dien. Twitter (inmiddels X) lijkt steeds verder af te glijden, waardoor adverteerders weglopen.
Eva Jinek waarschuwde dit jaar nog voor een scam op Instagram, waarop ze zogenaamd cryptovaluta aanprees. Dat gebeurde nota bene nadat Meta (het moederbedrijf van Facebook en Instagram) al schikte met John de Mol die ook last had van nepadvertenties. Hoe verantwoord en aantrekkelijk is het om als bedrijf tussen dergelijk nepnieuws te staan?
Lees ook: Zo gaat scale-up Amigos de strijd aan met wereldwijde (a)sociale media
Dat platformen worstelen met botaccounts, deepfakes, nepnieuws en nepadvertenties, betekent niet dat we minder tijd doorbrengen op social media. Integendeel. Gemiddeld spenderen Nederlanders nu bijna twee uur per dag op social media, voorheen was dat zo’n 107 minuten. In die tijd kan je elk jaar ook anderhalve nieuw taal leren of tien keer helemaal Game of Thrones kijken. Je kan je overigens afvragen hoe blij we worden van deze platformen. Onderzoek wijst uit dat als jongeren nog maar een uur per dag doorbrengen op social media, in plaats van drie uur, ze veel blijer zijn met hun uiterlijk en gewicht. Wie een week met social media stopt, voelt zich minder depressief en angstig.
Het voordeel van nieuwsbrief
Kan het dan anders? Het korte antwoord is: ja, dat kan. Het lange antwoord heeft te maken met nieuwsbrieven. Ik denk dat er tal van organisaties zijn die meer zouden kunnen doen met nieuwsbrieven. Waarom roept een winkel zijn bezoekers op om het bedrijf te liken op Facebook? Zo’n bedrijf profiteert veel meer van een nieuwsbrief-inschrijving. Er zijn twee goede redenen waarom nieuwsbrieven meer aandacht verdienen van ondernemers.
Lees ook: Je nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan
Organisaties die actief zijn op social media, bereiken niet automatisch al hun volgers. Platformen als Facebook verkleinen het organische bereik, waardoor organisaties moeten betalen om hun volgers te bereiken. Een nieuwsbrief komt in iemands mailbox terecht, waardoor hij veel vaker gelezen wordt dan berichten op social media. 20 procent van nieuwsbrieven wordt gelezen, berichten op Instagram of Facebook bereiken zonder advertentiebudget zo’n vijf procent van de volgers. Dat is een factor vier verschil. Mijn nieuwsbrief scoort een open-rate van ongeveer veertig procent, waarmee het acht keer beter presteert dan de gemiddelde Facebook-post.
Daarnaast moet je je afvragen of je social media-platformen wil steunen die weinig ophebben met het voortbestaan van de democratie. De verkiezing van Trump, Brexit en zelfs het grootschalig geweld in Myanmar: het was niet mogelijk geweest zonder nepnieuws op Facebook. Wie adverteert op Facebook of Instagram draagt dus bij aan een minder mooie wereld.
Tot slot
De nieuwsbrief is slechts een voorbeeld, net zoals Signal een prima vervanging is voor WhatsApp. Laten we ons alsjeblieft niet blindstaren op deze tools. Ik denk dat er een mentaliteitsverandering nodig is. De vraag die ondernemers zich vaker zouden mogen stellen bij de introductie van een nieuwe technologie is: is dit een tool of een doel?
Het is heel begrijpelijk dat je mee wil doen met de nieuwste hype en benieuwd bent naar de mogelijkheden van, ik zeg maar wat, cryptovaluta. Dat zo’n digitale munt inmiddels meer CO2-uitstoot dan Zweden, is iets waar weinigen bij stilstaan. Laten we nieuwsgierig blijven, maar kritischer worden.