Blog

Elon Musks ‘slimste AI-model ter wereld’ Grok-3 is uit: wat moet ik hiermee als ondernemer?

Anand Jansen is mede-oprichter van DonnaJames. Anand Jansen is mede-oprichter van DonnaJames.
Anand Jansen is mede-oprichter van DonnaJames.
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Anand Jansen

Anand Jansen is al meer dan vijftien jaar werkzaam op het gebied van Learning & Development. In 2024 richtte hij DonnaJames op, waarmee hij vooral mkb-ondernemers het potentieel van AI laat zien.

Vorige week werd ik benaderd met de vraag: Grok-3 is uit, wat móet ik daar nu weer mee? Die reactie herken ik maar al te goed. We zien elke week nieuwe AI-tools voorbijkomen: ChatGPT is wéér slimmer geworden, het Chinese Deepseek, Elon Musk claimt direct dat Grok-3 de slimste AI ter wereld is, maar… is dat ook zo? Hoe presteert Grok-3 bijvoorbeeld tegenover het ook recent gelanceerde DeepSeek en GPT-4o van OpenAI.

Grok-3 en xAI zijn misleidend

Als ik naar de cijfers kijk, dan gaat het lekker bij het xAI van Elon Musk, de maker van Grok-3, maar er zijn ook echt wel kritische noten te zetten. OpenAI-medewerkers beweren namelijk dat xAI misleidende benchmarkresultaten heeft gepubliceerd door bepaalde vergelijkingen weg te laten, wat de prestaties van Grok-3 gunstiger doet lijken dan die van concurrerende modellen.

Lees verder onder de advertentie

Ik zie vooral een full-blown taalmodel-oorlog, je ziet door de bomen het bos niet meer

Anand Jansen

Ik zie vooral een full-blown taalmodel-oorlog. Elke week weer wat nieuws, slimmer en uitgebreider. Van toevoegingen als Deep Research (geweldig interessant) die zeer uitvoerige en uitgebreide analyses kan doen, tot een upgrade van het taalmodel of een nieuw taalmodel… je ziet door de bomen het bos niet meer.

Als ondernemer kun je moedeloos worden van al die hype. De vraag die steeds blijft is namelijk: Wat levert het mij nou écht op en hoe zorg ik voor een goede strategie voor keuze en implementatie?

Veel AI-projecten lopen vast in de planningsfase

Onderzoek van Strand Partners in opdracht van Amazon Web Services wijst uit dat 70 procent van alle bedrijven van plan is hun AI-gebruik in het komende jaar (2025) verder uit te breiden en dat 45 procent ‘al iets met AI’ doet. Echter…let op… dat is inclusief de strategie- en planningsfase. En precies daar gaat het mis in ons kikkerlandje.

Lees verder onder de advertentie

Vorige week had ik een gesprek met een internationale recruitmentorganisatie. Let wel, we zijn al vanaf de lente van 2024 in gesprek. De noodzaak is meer dan duidelijk, maar de strategie, planning en de besluitvorming komt maar niet van de grond. Allerlei oorzaken, maar feit is dat ze al ruim zes maanden lang veel efficiënter en effectiever hadden kunnen werken. En dit staat niet op zichzelf. Onderzoek wijst uit dat, ondanks groeiende adoptie, heel veel AI-projecten in Nederland vastlopen in de planningsfase. En dat zie ik ook in de praktijk zeer regelmatig.

nu niet starten met AI is alsof je vijftien jaar geleden dacht dat je wel zonder webshop kon

Anand Jansen

Het is een enorme gemiste kans. Want AI is niet iets wat vanzelf overwaait. Het is ook niet iets voor alleen de ‘grote jongens’ of een hype waar je alleen maar over leest in de media. Sterker nog: nu niet starten met AI is alsof je vijftien jaar geleden dacht dat je wel zonder webshop kon – je loopt binnenkort gewoon keihard achter. AI is de nieuwe online-revolutie en je wilt niet de laatste zijn die eraan begint. Dus hoe kom je voorbij die plannings- en strategiefase?

Laten we teruggaan naar de lancering van Grok-3. Moet je nu als bedrijf wachten op de volgende release? Moet ik overstappen als ik net ben begonnen? Als iemand intern vraagt: ‘moeten wij ook iets met Grok-3’, wat doe je dan?

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Jouw website beter vindbaar voor ChatGPT: ‘Bereid je nu al voor’

Zorg voor AI-ambassadeurs binnen de organisatie

Een flink notariaat begrijpt precies hoe je dit aanpakt Dit kantoor met tachtig medewerkers heeft het als volgt bedacht. Er is een innovatieve notaris in het kantoor die voorop loopt. Hij heeft een klein, dedicated team van AI-ambassadeurs binnen de organisatie samengesteld en gezegd: we zien de potentie, we hebben een basale businesscase en laten we in ieder geval starten met een proef van drie maanden. Die pilot is wel zo opgesteld dat het bij succes, direct uitgerold wordt naar de gehele organisatie. Duidelijke milestones en een duidelijk plan.

Dat kleine team, zijn medewerkers die nieuwsgierig zijn en die het leuk vinden om te experimenteren met nieuwe tools: geef ze de ruimte om te onderzoeken welke AI-toepassingen relevant zijn voor jullie organisatie. Dat kan variëren van een chatbot om klantvragen te beantwoorden, tot een slimme data-analyse om voorraadbeheer te optimaliseren.

Lees verder onder de advertentie

Wees flexibel. Als er een nieuw model uitkomt, kun je gewoon het nieuwe model ‘aanzetten’. Alsof je de stekker in een meterkast wisselt

Anand Jansen

Als randvoorwaarde is gesteld dat de specifieke notaris wel flexibel moet om kunnen gaan met verschillende taalmodellen. Zo kun je dus je eigen AI-omgeving creëren en als er een nieuw model uitkomt, gewoon het nieuwe model ‘aanzetten’. Oude eruit, nieuwe erin en ineens een flinke upgrade. Alsof je de stekker in een meterkast wisselt. Dat is waar je naartoe moet.

AI is een marathon

Als marathonloper en trainend voor een ultramarathon zeg ik: AI is écht geen sprint maar een marathon. En net als met trainen: ‘you can’t hire anyone to do your sit-ups’, je zult zelf aan de slag moeten met AI. En het zal altijd zo zijn dat er nieuwe modellen, nieuwe functionaliteiten of hele nieuwe organisaties ontstaan. Dat is een feit voor de komende jaren.

Als je alleen strategie bedenkt en een planning maakt voor de gym, wordt je ook niet fit

Anand Jansen

Maar maak een plan voor de komende twee jaar, waarin je opneemt om voor de zomer van 2025 een pilot of proof of concept te hebben gedaan, zodat je waardevolle informatie verzamelt over wat AI echt kan betekenen. Schets in ieder geval wát je wilt bereiken en welke middelen je daarvoor nodig hebt. Heb je bijvoorbeeld al langere tijd hetzelfde probleem of zwakke schakel in de organisatie? Moet je mensen intern opleiden om het maximale uit AI-tools te halen? Een goed plan voorkomt dat je na het succesvolle pilotproject vastloopt.

Lees verder onder de advertentie

On-Nederlands handelen: fouten maken met AI mág

Een belangrijke les: fouten maken mág. Juist bij AI leer je door te testen, te falen en opnieuw te testen. Niemand weet wat precies de beste route is, het is namelijk nieuwe techniek die razendsnel ontwikkelt. Uiteindelijk zijn ‘de fouten’ de leercurve naar de belangrijkste inzichten. Niets doen is de enige écht fout. Als je alleen strategie bedenkt en een planning maakt voor de gym, wordt je ook niet fit.

Conclusie

Dus: ja, AI vraagt aandacht, zoals elke kans en alles wat waardevol is aandacht vraagt. Laat je niet afschrikken door de hype of de veelheid aan nieuwe toepassingen. Zet een klein enthousiast team op AI, werk met pilots en durf fouten te maken. Formuleer duidelijke doelen en maak een (globaal) meerjarenplan. Op die manier zorg je ervoor dat je meegaat in de AI-revolutie – en niet achterblijft als diegene die ooit dacht: Ach, zonder webshop red ik het ook wel…’

Lees ook: AI-expert Anand Jansen: ‘Praten over ethiek van DeepSeek? Je concurrent is al begonnen’

Lees verder onder de advertentie