Goede SEO en customer experience zijn al jaren belangrijke pijlers voor het online succes van organisaties. Maar deze pijlers lijken nu nog belangrijker te worden. Waarom? Artifical Intelligence Optimization (AIO) is in opkomst. In de nabije toekomst zullen AI-assistenten de zoekopdrachten van consumenten naar de perfecte aankoop overnemen.
Joep Snijders is Head of Development bij creative & digital agency NOBEARS. Als digitaal strateeg is Joep op de hoogte van de huidige ontwikkelingen op het gebied AI en vertelt hij hoe ondernemers zich het beste kunnen voorbereiden op deze ontwikkelingen.
SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, bestaat al sinds de vroege jaren negentig. De komst van Google in 1998 heeft deze discipline pas echt een boost gegeven. SEO dwong bedrijven om van de een op andere dag anders naar hun website te kijken. Relevante content, backlinks en de juiste zoekwoorden werden belangrijk om op te vallen bij de doelgroep. Op dit moment bevinden we ons in een nieuwe maar vergelijkbare transitie, namelijk die van SEO naar AIO (Artificial Intelligence Optimization). Net als SEO toen, zorgt AIO voor grote veranderingen in jouw customer experience en online vindbaarheid.
AI-assistent in opkomst
Googlen naar een bepaald product, websites bekijken, reviews lezen en op die manier toewerken naar een beslissing. Het waren tot nu toe onderdelen van de gemiddelde aankoopreis van de consument. Die reis verandert; AI-assistenten zoals Apple Intelligence en Google Gemini zijn in opkomst. Met zo’n assistent in de broekzak hoeft de consument voortaan slechts een zoekopdracht door te geven om zich te oriënteren op een aankoop. AI neemt alle bovengenoemde stappen in de klantreis over. Gartner voorspelt zelfs dat het aantal traditionele zoekopdrachten in 2026 met 25 procent zal verminderen. Met andere woorden, AI komt tussen jouw organisatie en de consument in te staan. Dat verandert de interactie met klanten flink. AI wordt jouw nieuwe doelgroep.
Indexeren én interpreteren op ChatGPT
Digitale AI-assistenten hanteren veel verfijndere zoekopdrachten dan consumenten. Stel je voor dat iemand op zoek is naar hardloopschoenen en aan de AI-assistent vraagt waar hij of zij deze het best kan kopen. In het traditionele oriëntatieproces raadpleegt de consument hiervoor Google. AI doet het anders en neemt in deze zoekopdracht direct bepaalde criteria mee die hij dankzij interactie met de consument over hem of haar geleerd heeft. Denk aan gewicht, lengte, schoenmaat, renfrequentie, favoriete hardlooproutes, et cetera.
Lees ook: Slechts kwart van mkb’ers bezig met AI: ‘Maar hier liggen de kansen’
Hoe meer je met een AI-assistent deelt, hoe beter hij je leert kennen en kan inschatten welke schoenen van welke aanbieder bij je passen. Zo kan een duurzaam geproduceerde schoen ook een belangrijk criterium zijn. Met dit in het achterhoofd, gaat AI door alle webcontent heen om een aanbieder en product te presenteren die passen bij de persoonlijke situatie en behoefte van de consument in kwestie.
De nieuwe uitdaging voor je bedrijf: kom zo goed mogelijk naar voren in specifieke AI-zoekopdrachten
Joep Snijders
AI indexeert en interpreteert jouw organisatie dus op basis van de informatie die hij online kan vinden. Indexatie en interpretatie liggen dicht bij elkaar. Dat maakt online sentiment heel belangrijk voor AIO. Wat is het online imago van jouw bedrijf? Welke speerpunten etaleer je online? Dat neemt AI mee in de overweging welk bedrijf het best bij de consument past. De nieuwe uitdaging voor organisaties wordt dan ook om zo goed mogelijk naar voren te komen in de specifieke AI-zoekopdracht.
Wat zijn goede AIO’s pijlers?
Hoe zorg je ervoor dat AI jouw diensten of producten goed indexeert? Daarvoor zijn drie dingen belangrijk. Allereerst blijft SEO relevant, omdat ook de traditionele manier van zoeken naar producten op het internet zal blijven bestaan. Daarnaast is goede data onmisbaar. Voor AIO is het belangrijker dan ooit dat je snapt welke groeperingen er in je klantenbestand zitten en welke behoefte zij hebben in relatie tot je product of dienst. Hier kun je namelijk jouw online content op specificeren. Dat doe je door niet langer één productpagina op te leveren, maar door verschillende contentversies te maken die afhankelijk van de bezoeker naar voren komen.
De goede customer experience blijft essentieel
Joep Snijders
Neem weer het voorbeeld van de hardloopschoen. Om jouw content beter af te stemmen op de soorten hardlopers, kun je bijvoorbeeld in je metadata ‘hardloopschoen’ vervangen door zowel ‘hardloopschoen voor bosrijke gebieden’ als ‘hardloopschoen voor harde ondergronden’. Hoe specifieker je dit onderscheid maakt voor je verschillende doelgroepen, hoe groter de kans dat jouw bedrijf (en product) naar boven komt als antwoord op iemands AI-zoekopdracht. Tot slot blijft ook goede customer experience essentieel. Als consumenten jouw bedrijf online negatief beoordelen, dan doet AI precies hetzelfde. Jouw bedrijf wordt niet aan de consument voorgelegd. Reden dus om te streven naar een perfecte klantervaring.
We zitten momenteel midden in de overgang van SEO naar AIO. Dat betekent dat je je nu moet voorbereiden op het moment dat AIO de nieuwe standaard wordt. Werk daarom toe naar een onderscheidende customer experience die je op voorsprong zet. Want de boodschap blijft: goede SEO én customer experience nu, brengt je straks met AIO ook verder.
Lees ook: Werkgevers huiverig voor inzet AI: ‘Koudwatervrees onnodig, AI kan je bedrijf helpen’