Nieuws Coronavirus
Dalend consumentenvertrouwen, ‘juist geen tijd voor aanbiedingen’
Het consumentenvertrouwen ging nooit zo hard achteruit als nu. Het CBS maakte vanochtend de grootste daling in één keer bekend. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels, lid van de Raad van Advies van De Ondernemer, legt uit hoe je als ondernemer moet handelen om de klant bij je te houden. ‘Straal vertrouwen uit als ondernemer. Zeg tegen je consument: ik was er voor je, ik ben er nu voor je, en ik zal er ook in de toekomst voor je zijn.’

Foto ter illustratie, bron: ANP.
Niets dan rode cijfers bij het consumentenvertrouwen. Het is geen goed moment voor grote uitgaven, sterk dalend vertrouwen in de economie de komende 12 maanden en een verwachte stijging van de werkloosheid. Wessels schetst juist dit soort samenvattingen als gedeelde oorzaak van het dalende consumentenvertrouwen. “,,De economie is volledig afhankelijk van vertrouwen. Als dat vertrouwen daalt is het vervelend. Nog vervelender is horen dat het vertrouwen daalt. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel.’’
Dat de klap zo groot is komt volgens het Raad van Advies-lid doordat we eerst zoveel vertrouwen hadden in de economie. Tien jaar na de kredietcrisis is die situatie weggezakt in het geheugen en kunnen mensen zich niet meer voorstellen dat er ergens problemen ontstaan. “,,Het Nibudkan dan wel advies geven om te sparen, dat doen we vervolgens niet. Nu is die angst voor problemen er wel en gaan we als een gek sparen en een extra grote buffer aanleggen.”
Positieve politiek
Deel van de oplossing ligt dan ook bij de politiek volgens de consumentenpsycholoog. ,,Rutte was ongeveer de eerste die na de kredietcrisis zei ‘ga een auto kopen, ga geld uitgeven’. Dat heeft hij tijdens de coronacrisis ook gedaan met het verplichten om de kinderopvang door te betalen en de oproep om de huishoudelijke hulp door te betalen. Dit zal hij moeten blijven doen.”
Lees ook: Vakantiegeld uitkeren tijdens coronacrisis: 32% van bedrijven in financiële problemen
Hoe komt die consument dan juist bij jou weer producten kopen? Vertrouwen uitstralen en zorgen voor een goede klantrelatie is het devies volgens Wessels. Hoewel hij erbij zegt dat het verschil tussen branches zeker nu heel groot is, sommige branches zijn verplicht gesloten, andere (bouwmarkten) hebben het drukker dan ooit.
Consumentenvertrouwen win je niet met kortingen
Om nu vertrouwen uit te stralen is grote kortingen geven niet de winnende strategie. ,,Stel dat je nu 20 procent korting geeft op je product. In het beste geval koopt een consument dan iets, terwijl jij er geen marge aan over houdt.”
Overstappen op een abonnementsmodel zou wel kunnen werken. Juist nu de consumenten geen grote uitgave willen doen. ,,Sleutel ligt dan bij de communicatie. Niet zeggen ‘sluit nu voor een jaar een abonnement af’, zorg voor flexibiliteit. Anders zijn mensen bang dat ze vastzitten aan langlopende contracten die ze niet kunnen betalen.” Een andere optie zou zijn om te kijken naar betalen in termijnen, of betaling achteraf. Ook dat helpt mee in het vertrouwensbeeld voor de consument.