Het werkzame leven lachte Freddy Verweij (38) toe. Niets kon deze ambitieuze topman afhouden om detacheerder Maandag klaar te stomen voor de volgende stap: groeien in Nederland, het bedrijf verder digitaliseren om zo werknemers en opdrachtgevers te ontzorgen en verder expanderen in het buitenland.
Hij kreeg zelfs van Maandag-eigenaar Rob Entjes ruimte om een nieuw directieteam te bouwen. Covid-19 verstoorde dat behoorlijk. Nederland ging voor weken in een intelligente lockdown met grote gevolgen voor de Nederlandse economie. Verweij, dan krap 8 maanden ceo, maakte toen pas echt kennis met de flexibiliteit van zijn organisatie, terwijl hij tussen zijn drie kinderen en vrouw gezeten de onderneming vanaf thuis moest leiden.
Leiderschap coronacrisis: 'Goed communiceren naar medewerkers'
Verweij vertelt dat hij van de ene op de andere dag andere leiderschapskills moest aanwenden. ,,In het begin was het een onzekere periode, omdat niemand dit simpelweg eerder had meegemaakt. Inmiddels zijn we wat meer gewend aan de situatie. In zo’n onzekere periode moet je voor veel duidelijkheid zorgen, dus goed communiceren naar alle medewerkers. In onzekere situaties willen mensen gewoon zekerheid. Daarom heb ik een aantal momenten gepakt om te vertellen (per video) hoe ik er zelf mee om ben gegaan. De mens Freddy heb ik meer laten zien. Maar ook vertellen hoe Maandag ervoor staat. Het eerlijke verhaal.”
In het begin van de lockdown was er een hapering, maar het merendeel van de opdrachten liep uiteindelijk gewoon door. Het komt door die drie domeinen waar we in zitten.
Nog steeds veel banen zorg en onderwijs bij Maandag
Het zo plotsklap stilvallen van de economie heeft veel ondernemingen midscheeps geraakt. Concurrent Randstad, de grootste uitzender in Nederland, is zo’n bedrijf dat flink getroffen is. Er werd door Randstad van de eerste NOW-regeling gebruik gemaakt, maar niet van de tweede. Verweij zegt dat Maandag geen gebruik heeft gemaakt van de NOW-regeling.
,,We zijn anders dan Randstad, dat toch meer een traditionele uitzender is. Anders dan bij uitzenden, komen mensen bij ons echt in dienst. Wij zijn een detacheerder met over de drieduizend werknemers op de loonlijst die sec werken in het publieke domein: zorg, onderwijs en overheid. Daarin onderscheiden we ons van Randstad."
,,In het begin van de lockdown was er een hapering, maar het merendeel van de opdrachten liep uiteindelijk gewoon door. Het komt door die drie domeinen waar we in zitten. De behoefte aan verpleegkundigen bleef. Ons zorgdomein groeit juist. Zo hebben we bijgesprongen om de teststraten van de GGD te bemannen. Daarnaast blijven onze onderwijzers kinderen lesgeven, en is er nog meer vraag naar ambtenaren door de toegenomen drukte op de gemeenten. Sterker nog, corona heeft gek genoeg in feite iets positiefs met zich meegebracht: de herwaardering van de vitale beroepen. Dat zien we terug in het aantal opdrachten, maar ook in het aantal professionals dat zich bij ons meldt.”
Er is een stijgende behoefte aan flexibilisering. Dat heeft een aantal oorzaken: nieuwe generatie werkers, hebben behoefte aan vrijheid en flexibiliteit en opdrachtgevers hebben behoefte aan die flexibele schil om ziekte, verlof, uitval op te vangen.
Het vergelijken van Randstad en Maandag heeft overigens totaal geen zin. Het gaat om Goliath versus David. Schoorvoetend vertelt Verweij dat de omzet van Maandag over 2019 225 miljoen euro bedroeg. De totale omzet van Randstad bedroeg over 2019 23,7 miljard euro. Randstad Nederland is goed voor 14 procent van de wereldwijde omzet: 3,330 miljard euro. De uitzender YoungCapital kwam in 2019 boven de omzet van een half miljard euro.
In 2020 niet minder omzet dan 2019
,,We verwachten niet significant minder omzet dan in 2019,” gaat Verweij monter verder. ,,De vraag naar onze professionals in ziekenhuizen, onderwijs en overheid blijft. Raar? De roep om werknemers binnen de overheid in vaste dienst mag dan toenemen, daar merken wij weinig van. Blijkbaar heeft de overheid op een aantal punten een ander standpunt. Er is namelijk een stijgende behoefte aan flexibilisering. Dat heeft een aantal oorzaken: nieuwe generatie werkers, hebben behoefte aan vrijheid en flexibiliteit en opdrachtgevers hebben behoefte aan die flexibele schil om ziekte, verlof, uitval op te vangen. De millennial gaat niet meer voor die tienjarige baan bij dezelfde werkgever. Hij of zij wil verschillende scholen of ziekenhuizen zien. Daarnaast blijven ze zich ontwikkelen door trainingen en opleidingen, iets waar wij voor zorgen. Bij die werkgever is flexibiliteit belangrijk omdat die zich kan richten op zijn kerntaken.”
Lees ook: Work Trend Index: 'Coronavirus heeft de werkcultuur wellicht voor altijd veranderd'
Whoohoo en de internationale expansie van Maandag
De toekomstige groei van Maandag moet ook uit het buitenland gaan komen. Het bedrijf opereert buiten de landgrenzen met een ander merk: Whoohoo. Verweij, die ook van dat buitenlandse activiteiten ceo is: ,,De merknaam Maandag werkt in het Belgisch, Duits of Pools niet. Whoohoo staat voor ‘ik heb zin in de start van de week’. We willen ons continue verbeteren en vooruit. Dat is voor ons de reden om met een ander merk Europa te willen veroveren. Overigens zijn we in die drie landen nog in de opbouwfase.”
Op dit moment heeft Maandag Holding in België, Duitsland en Polen enkele kantoren. Er is een groot verschil met Nederland. In die landen richt men zich op ingenieursdiensten, bouw, geneesmiddelen- en chemische industrie. ,,In Polen richten we ons op het IT-stuk. Daar is de behoefte aan digitale services nog steeds erg hoog. Het developmentteam wat we daar hebben, willen we ook inzetten bij internationale opdrachtgevers.”
Maandag Holding is de afgelopen jaren zelfstandig gegroeid. Freddy Verweij: ,,Rob Entjes heeft bewezen zelf een succesvolle business te kunnen opbouwen. We zijn sterk, Maandag bestaat inmiddels al dertig jaar.”