Nieuws Retail

Onderzoek Adyen: consument blijft trouw aan fysieke winkel en lokale retailer

Nederlandse consumenten bleven tijdens de eerste lockdownperiode trouw aan lokale retailers. Zo kocht de helft van de Nederlanders meer lokaal, om winkels in de buurt open te houden. Europees was dit gemiddeld zelfs 66 procent, blijkt uit onderzoek van Adyen. Tegelijkertijd nam de behoefte aan online winkelen toe. Zo wil 62 procent van de Nederlanders dat winkeliers die tijdens de pandemie begonnen met online verkoop, dat blijft doen. Ruim een kwart van de Nederlanders geeft aan blijvend meer online te kopen.

Van onze redactie 13 november 2020

Rotterdam Koopgoot kerstboom mondkapje

Een behoorlijk desolate Koopgoot in Rotterdam in kerstsfeer. Foto: ANP

In een tijd waarin dingen bijna week na week veranderen, moeten bedrijven alert blijven, bericht het betaalplatform. ,,En degenen die dat doen, doorstaan de crisis naar verwachting beter. De helft van de retailers die een omnichannel- of unified commerce-aanpak hanteert, hield hun totale aantal transacties consistent tijdens de eerste lockdown.'' Unified Commerce houdt in dat je online en offline betalingen in n systeem verenigt. Dit betekent bijvoorbeeld dat de daling van de verkoopvolumes in fysieke winkels werd gecompenseerd door de online kanalen.

Online uitgeven door pandemie omhoog

Daarnaast bleek dat consumenten die voorafgaand aan de pandemie alleen bij een retailer in de winkel kochten, online gemiddeld 40 procent meer uitgaven dan voorheen. Nederland doet het online goed: 62 procent van de Nederlandse retailers meldt dat e in 2019 online verkopen hebben gedaan. Dit is het hoogste percentage van alle landen uit het onderzoek.

''De retailers die bereid zijn om hedendaagse consumenten te bedienen, zijn degenen die het best uit de eerste golf van de pandemie zijn gekomen''

Roelant Prins, cco Adyen

Adyen hoofdkantoor Amsterdam

Foto boven: hoofdkantoor van Adyen in Amsterdam.

Hoewel de online kanalen tijdens de pandemie een levensader blijken voor retailers, 28 procent van de Nederlanders kocht meer online, betekent dat zeker niet het einde voor fysieke winkels. Uit consumentenonderzoek in opdracht van Adyen blijkt dat bijna tweederde van de Nederlanders nog steeds de voorkeur geeft aan winkelen in fysieke winkels, en dat meer dan de helft (56 procent) uitkijkt naar het shoppen in winkels na de pandemie.

Consument verwacht keuzevrijheid van retailer

,,Consumenten verwachten vandaag de dag keuzevrijheid; ze willen winkelen op een manier die voor hen werkt. Dat is afhankelijk van waar ze zich bevinden, hoe ze zich voelen en vele andere factoren. De retailers die bereid zijn om hedendaagse consumenten te bedienen, zijn degenen die het best uit de eerste golf van de pandemie zijn gekomen. Die lessen zijn waardevol nu we te maken krijgen met een tweede golf van COVID-19-besmettingen'', besluit Roelant Prins, cco van Adyen.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.