Nieuws Retail
Winkelomzet grote steden terug op niveau van voor coronapandemie
Van het 'nieuwe normaal' lijkt in de winkelstraat geen sprake meer. Grote steden scoren als vanouds, online groei neemt af, klanten winkelen langer en willen gemak én beleving. Dat blijkt uit de analyse van RetailSonar, een Europees onderzoeker van locatiestrategie.

Uitverkoop in het centrum van Amsterdam. Foto: ANP
Door corona ontvingen retailers minder klanten, maar wie langs kwam kocht wel meer. ,,Die effecten zijn uitgewerkt”, zo vertelt Pieter-Jan De Smet, marketingmanager bij RetailSonar. ,,Het aantal bezoekers in non-food steeg, terwijl de plotse stijging van het aantal supermarktbezoekers voorbij is.”
De impact van de inflatie is voelbaar in het gemiddelde aankoopbedrag. ,,Klanten gaven in 2022, vergeleken met het ‘laatste normale retailjaar’ 2019, per winkelbezoek minder geld uit.”
''Klanten verplaatsen zich opnieuw verder voor hun aankopen, zelfs verder dan in de periode voor corona. Een eerste duidelijke indicatie dat de ‘koop lokaal-trend’ in kracht afneemt''
Meer tijd in de winkel en langere shoppingtrips
Opvallend: in 2022 namen (en kregen) shoppers opnieuw meer tijd om te winkelen, rond te kijken en zich te laten inspireren. We spendeerden dit jaar gemiddeld 4 minuten langer in de supermarkt. Een non-food winkelbezoek duurde maar liefst 8 minuten langer dan vorig jaar.
Klanten winkelen minder doelbewust en efficiënt, zo blijkt ook uit het feit dat consumenten opnieuw vaker meerdere locaties bezoeken tijdens één shopping trip. Wie bijvoorbeeld eerst bij een non-food vestiging langsloopt, bezocht daarna in 2022 gemiddeld nog drie andere winkels. Het aantal combinatiebezoeken lag afgelopen jaar 37 procent hoger. Niet alleen de tijd in maar ook de reistijd naar de winkel steeg substantieel. De Smet: ,,Klanten verplaatsen zich opnieuw verder voor hun aankopen, zelfs verder dan in de periode voor corona. Een eerste duidelijke indicatie dat de ‘koop lokaal-trend’ in kracht afneemt.”
Lees ook: Jan Meerman (INretail): ‘Oplossingen komen niet meer uit Den Haag, dus zoek het lokaal’
Winkelomzet: grote steden krabbelen weer overeind, kleinere gemeentes terug naar af
,,Minder dagjesmensen, amper toeristen, gesloten scholen en lege kantoorgebouwen. Retaillocaties in grote steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag verloren de afgelopen jaren tot 30 procent omzet. Niets daarvan in 2022. Dure centrumlocaties scoren zelfs 2 procent beter dan drie jaar geleden. Ook bij winkelcentra zie je een gelijkaardige trend”, vervolgt De Smet. ,,Nu de impact van de pandemie afzwakt, is ook hier het grootste omzetverlies voorbij. Het contrast met winkels in kleinere steden en gemeenten is groot. Zij presteerden tijdens corona tot 12 procent beter. In tijden van ‘koop lokaal’ was nabijheid een grote troef. Dat positieve effect bleek tijdelijk. De omzet van deze locaties ligt nu zelfs opnieuw 4 procent lager dan de periode voor corona.”
Investeren in out of town vastgoed blijft tot slot de veiligste keuze. Pandemie of inflatie? Winkels in deze goed bereikbare retailclusters presteren al jaren uitstekend.
''Besparen klanten op online aankopen of winkelen ze weer vaker fysiek? De waarheid ligt ongetwijfeld in het midden''
Online groei vlakt af, fysieke winkel relevanter dan ooit
De eerste lockdowns zorgden voor ongekende groeicijfers in online verkoop. In 2022 zwakt die sterke groei voor het eerst af. ,,De huidige groeicijfers liggen opnieuw in de lijn der verwachting”, zo duidt De Smet. ,,Besparen klanten op online aankopen of winkelen ze weer vaker fysiek? De waarheid ligt ongetwijfeld in het midden.”
Opvallend: de fysieke winkel is relevanter dan ooit. ,,Dat heeft alles te maken met het halo effect. Als retailer verkoop je meer online in de buurt rondom je fysieke winkels. De reden? Je bent nabij, hebt er meer naamsbekendheid en ook het vertrouwen is groter. Bij mogelijke problemen kan de klant de stenen winkel bezoeken. Dit halo effect neemt nog elk jaar in kracht toe, zo merkten we bij maar liefst 99,5 procent van alle onderzochte locaties een duidelijke stijging.”
Lees ook: Dankzij de 'pandenbank' lossen ondernemers leegstand in deze winkelstraat zelf op