Het gevolg voor de consument? Pils dat al snel 3 euro of soms zelfs 3,50 euro kost. Het bier tijdens carnaval in Breda bijvoorbeeld is in 2023 30 cent duurder dan een jaar daarvoor. De eigenares van een café in Uden was de prijsstijging zelfs zó zat dat de na 25 jaar is overgestapt naar Duits bier, weet AD.nl te melden.
,,Iedere ondernemer maakt een eigen afweging wat hij of zij met de bierprijs doet. Maar als je naar deze inkoopprijzen kijkt, dan kan het niet anders dan dat de consument daar wat van merkt’’, vertelt voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland Robèr Willemsen. Bier in zijn zaak kost vanaf volgend jaar 3,50 per vaasje.
Lees hier de expertblog van KHN-directeur Dirk Beljaarts:De groene horeca: 'Het kán beter en sneller, maar dat vergt samenwerking'
Wie meer geld vraagt voor bier, moet ook meer bieden
Zo’n prijs doet pijn in het hart van bierliefhebbers. Ook in die van Zoran Gavrilovic, barman bij ’t Weeshuys in Zwolle. ,,Hou op, schei uit. Nu ik meer moet betalen voor een biertje ben ik een stuk kritischer waar ik dat drink. Als ik een tweede biertje bestel, komt dat door de indruk die ik krijg met het eerste pilsje. Ik wil er meer voor terug. Het moet er gezellig zijn, er moet muziek zijn, het personeel moet goed zijn; noem het maar op.’’ Dat laatste zegt ook Willemsen. Wie meer geld vraagt voor bier, moet ook meer bieden. ,,Je moet als bedrijf kwaliteit blijven bieden en een toegevoegde waarde zijn. De kwaliteit en sfeer worden, zeker met deze prijzen, steeds belangrijker. Het moet als een avondje uit voelen.’’
Pilsje bijna net zo duur als speciaalbiertje
Dat een pilsje straks bijna net zo duur is als een speciaalbiertje, vindt Gavrilovic maar gek. ,,Zeker omdat speciaalbier innoverend is. Daar vloeien nieuwe dingen uit voort. Dat is veel interessanter dan normaal pils. Zeker omdat er aan pils qua innovatie niet veel veranderd is. Dan is het helemaal gek dat de prijs fors omhoog gaat. Als barman moet ik nu met droge ogen 3,50 euro vragen aan een gast. Bizar toch?’’
Dat brouwerijen meer vragen voor hun bier heeft alles te maken met een hogere energierekening en duurdere grondstoffen.
Toch denkt bierliefhebber Raymond van der Laan dat prijsstijging ook een positief effect kan hebben. Het prijsverschil tussen ‘normaal pils’ en ‘ander bier’ wordt nu een stuk kleiner. ,,Dat kan een stimulans zijn voor mensen om eens andersoortig bier te proberen. Het vooroordeel is vaak dat zulke biertjes duur zijn. Dat kan nu veranderen omdat je het voor de prijs niet meer hoeft te laten. Zeker nu in de gewone kroeg de mogelijkheid hebt om verschillende bieren te proberen en niet alleen maar een vaasje pils gedachteloos naar binnen kan klokken. Ik kan het ook wel als iets positiefs zien.’’
Brouwerijen berekenen hogere kosten door aan horecaondernemers
Dat brouwerijen meer vragen voor hun bier heeft alles te maken met een hogere energierekening en duurdere grondstoffen. En hoewel ze een deel van de kosten zelf absorberen, ontkomen ze er niet aan een deel van de stijging door te berekenen aan horecaondernemers. ,,Het is fors, maar de prijsstijgingen zijn gigantisch,’’ zei een woordvoerder van Heineken daar eerder al over. Dat de bierprijs stijgt, begrijpt Willemsen nog wel. ,,Maar deze stijging is niet in verhouding. Het is gigantisch en ik heb niet de illusie dat die wordt teruggedraaid.’’ KHN is nog in gesprek met brouwers waarom zij hun prijs ‘zo extreem’ verhogen.
Een hogere bierprijs is niet de enige kopzorg van ondernemers. Ook de energierekening, lonen en huren stijgen voor veel horecabazen. ,,De komende drie maanden zullen spannend worden en voor veel ondernemers ook lastig. Het is overleven tot april, als het zonnetje weer gaat schijnen en mensen op het terras kunnen zitten.’’