Actueel

Verkoopkanaal op online marktplaats? ‘Laat je vooral bijstaan door experts’

Steeds meer ondernemers verkopen hun producten via een marktplaats als bol of Fonq. Het is echter niet makkelijk om het tot een succes te maken. Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Steeds meer webwinkels ontwikkelen zich tot een online marktplaats. Het begon ooit met Amazon en daarna bol en Fonq, maar inmiddels zijn het er meer. Zo stellen Mediamarkt en Kruidvat hun platformen ook open voor ondernemers.

In de wereld van de e-commerce wordt onder een marktplaats een platform verstaan waarop meerdere marktplaatsverkopers - retailers - hun producten verkopen. Kruidvat meldt dat het baby-assortiment door deze stap is uitgebreid van 750 naar 3000 producten. Het mes snijdt aan twee kanten. Ondernemers van babyproducten hebben er een extra verkooploket bij en de marktplaats krijgt een rijker aanbod, en genereert meer traffic.

Lees ook MediaMarkt zoekt confrontatie met bol door starten marktplaats

Lees verder onder de advertentie

Dagelijks melden 25.000 bedrijven zich bij Amazon

Maar hoe kom je als (digitale) ondernemer op zo’n marketplace en maak je daar een succes van? Hoe zet je een ‘verkoopkraam’ op zo’n enorme markt als Amazon zo neer, dat je er iets aan overhoudt? Stef van Boekel krijgt die vraag meerdere keren per dag. Met zijn bedrijf Operator One, voorheen bekend als Marketplace Distri, zorgt hij ervoor dat het optuigen van zo’n stalletje tot een succes leidt. ,,Elke dag melden 25.000 bedrijven zich aan op Amazon. Hiervan stopt 70 procent binnen 100 dagen.”

Zijn bedrijf werkt inmiddels voor zo’n 60 bedrijven in het B2B- en B2C-domein. Hij gebruikt een fictief voorbeeld om zijn werk uit te leggen: ,,Een Nederlandse ondernemer verkoopt via zijn eigen website verrekijkers, maar heeft de ambitie om de Europese consument te gaan benaderen. Hij moet dan actief gaan worden in heel veel landen en daar dezelfde klantervaring leveren als in zijn thuismarkt Nederland.”

Stef van Boekel van Operator One Operator One
Operator One
Lees verder onder de advertentie

Verdienmodel

De activiteiten van Operator One komen erop neer dat hij de verkoper van verrekijkers ontzorgt door de bouw van het stalletje op bijvoorbeeld Amazon (heel Europa) of Cdiscount (na Amazon en VeePee het op twee na grootste van Frankrijk) op zich te nemen. Eind dit jaar wil de marktplaatsoperator actief zijn op 100 Europese marktplaatsen.

,,Maar we bouwen niet alleen, maar beheren ook het magazijn, verzorgen het contentmanagement, voeren de bestellingen uit en doen de btw-aangiftes”, gaat Van Boekel verder. ,,De marktplaatsen zien daar streng op toe. Als de reviews slecht zijn dan gooien ze de verrekijkers helemaal naar de laatste pagina’s. Deze operationele complexiteit is de reden dat maar weinig verkopers succesvol zijn. En mijn verdienmodel? We rekenen 5 procent van de omzet. Dit is ons voornaamste verdienmodel. Maar er is altijd een minimale retainer die start op 1790 euro per maand. Wij zeggen dan ook ‘voor de prijs van een halve fte, krijg je 30 fte’s uit verschillende landen met verschillende expertises.”

De consument start steeds vaker met eerst zoeken op een marktplaats. In Duitsland begint in dit derde kwartaal inmiddels 90 procent van de zoekopdrachten daarop en koopt 50 procent van de consument het product

Stef van Boekel Operator One

Maar waarom zal de Nederlandse ondernemer in verrekijkers dit alles op de hals halen? Het antwoord van Van Boekel is helder: ,,De consument start steeds vaker met eerst zoeken op een marktplaats, dit varieert overigens wel per periode. In Duitsland begint in het laatste kwartaal van dit jaar inmiddels zo’n 90 procent van de zoekopdrachten daar op en koopt 50 procent van de consument daar dan uiteindelijk het product. Over het gehele jaar kun je zeggen dat vijfmaal meer zoekopdrachten via een marketplace dan een search engine als Google plaatsvinden. Daarnaast groeien marktplaatsen op dit moment sneller dan gewone webwinkels.”

Lees verder onder de advertentie

Countrywood online marktplaats

De Nederlandse ondernemer Annemijn Otten laat zien dat het opzetten van een marktplaats niet sec is voorbehouden aan giganten. Zij wil haar website Countrywood laten uitgroeien tot ‘de bol van de outdoor producten’.

,,Onze eigen handel van blokhutten, tuinmeubelen en hottubs blijft de kernactiviteit. Daarnaast gaan we kwaliteitsproducten van externe partijen aanbieden, voornamelijk producten voor buiten die wij niet in ons eigen assortiment hebben, maar waar wel vraag naar is”, vertelt Otten, die door deze aanpak ook haar onafhankelijkheid wil behouden. ,,Hierbij fungeren we als onafhankelijke tussenpartij. Leveranciers kunnen gebruikmaken van het platform van Countrywood en profiteren van ons bereik, onze hoge reviews en onze bekendheid. Het voordeel is dat wij de kennis en ervaring hebben van logistiek en betalingen.”

Annemijn Otten van Countrywood Countrywood
Countrywood
Lees verder onder de advertentie

Betrouwbare partner

Otten werkt al samen met een leverancier van hekwerken, binnenkort komen daar tuintegels bij. ,,Hoewel deze leverancier voornamelijk fysieke winkels bedient, bieden tuintegels aanzienlijk potentieel online. Ik stel mijn platform en online ervaringen beschikbaar. Dit resulteert vaak in snelle digitale ontwikkeling en aanzienlijke groei voor de samenwerkingspartner, die al een uitstekende omzet heeft, zij het lokaal. De brede reikwijdte van Countrywood biedt zo nieuwe mogelijkheden voor groei.”

Lees ook: Nieuwe regels voor online marktplaatsen

Otten zet overigens niet voor iedereen de poort open: ,,Zo’n nieuw aanbieder helpt bij de groei van Countrywood, maar ik draag ook het risico als een partner niet de juiste service biedt. Daarom ben ik zeer selectief in onze samenwerkingen. De beoordelingen moeten hoog zijn en de nieuwe partner moet beschikken over een betrouwbare voorraad. Countrywood staat aan de kant van de consument en dat moet die nieuwe leverancier ook zijn.”

Lees verder onder de advertentie

’Specifieke marktplaats heeft inzicht in markt’

ING-bankier Dirk Mulder wijdde afgelopen week een analyse aan de opkomst van marktplaatsen. Hij sluit aan op wat Stef van Boekel vertelt. ,,Het is een ander spelletje dan verkoop via eigen kanalen. Je zult daar echt professionals voor moeten aannemen”, noemt Mulder als een barrière. ,,Doe je dat niet dan kan je ook veel geld weggooien.”

Mulder laat ook zijn licht schijnen op het initiatief van Otten. Hij ziet ruimte voor specifieke categorieën. ,,Countrywood verkoopt producten die een specifieke technische expertise, productkennis en inzicht in de markt vereisen. Dat zul je de algemene platformen niet zien doen. Voordeel voor Countrywood is dat het hen helpt om de specialist in outdoor te worden, dat ze kunnen groeien in omzet, via de partneromzet, waardoor er meer traffic naar de site komt en men nog meer als specialist wordt gezien.”

Leveranciers kunnen gebruikmaken van Countrywood en profiteren van ons bereik, hoge reviews en bekendheid

Annemijn Otten Countrywood

Als leverancier van outdoor artikelen kan het interessant zijn met Countrywood in zee te gaan, meent Mulder. ,,Je vergroot hiermee je verkoopgebied. Stel: ik heb een goede positie in Duitsland en ik wil testen of Nederland voor mij een interessante markt is. Dan kan ik dit relatief risicoloos en gemakkelijk testen via een marktplaats. Ik hoef niet zelf een verkooporganisatie of afzetmarkt op te zetten, maar maak gebruik van bestaande kanalen.”

Lees verder onder de advertentie

,,Maar het kan ook bijdragen aan een mooie mix van eigen omzet via winkels - groothandelsomzet -, eigen webshop en marktplaatsen. Meerdere kanalen vergroot je afzet en daarmee kun je vaak goedkoper inkopen.”

Lees ook Kruidvat blijft grootste winkelformule maar Albert Heijn rukt verder op

Lees verder onder de advertentie