Financiën

Bunq krijgt gelijk: klantenscreening met kunstmatige intelligentie mag toch

Foto: Shutterstock
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Bunq-oprichter en topman Ali Niknam spreekt in een eerste reactie op LinkedIn van "een historische dag." Volgens hem heeft de rechter met het vonnis bunq grotendeels in het gelijk gesteld en zo "de weg vrijgemaakt voor vooruitgang". Nog nooit eerder sleepte een bank de toezichthouder voor de rechter over een zodanig fundamentele kwestie, aldus bunq. Vaak worden discussies met DNB namelijk achter de schermen opgelost.

Het stoorde bunq dat DNB de bank sommeerde dat zij gebruik moet maken van de vastgestelde screeningmethode. Bunq stelde dat deze aanpak ouderwets, minder effectief en niet geschikt was voor een digitale bank en spande een zaak aan. Het CBb oordeelt nu in hoger beroep dat niet alle overtredingen die bunq werden verweten vaststaan.

Lees ook: Bunq een na grootste neobank binnen EU na overname Belgische branchegenoot

Lees verder onder de advertentie

Risico’s op witwassen klein

Volgens de uitspraak heeft DNB niet bewezen dat bunqs manier van screenen in strijd is met de wet. De wet kent namelijk open normen en schrijft niet exact voor op welke wijze banken hun klanten moeten screenen. Bunq heeft in de procedure goed zijn werkwijze, gebaseerd op kunstmatige intelligentie, uitgelegd. Daarmee zijn de risico’s op witwassen klein.

DNB heeft daar onvoldoende tegenover gesteld, aldus de rechter. Dit heeft ook tot gevolg dat DNB niet heeft bewezen dat bunq tekortschiet bij het monitoren van particuliere klanten aan de hand van het standaard gebruikersprofiel. Volgens het CBb heeft DNB ook niet bewezen dat bunq bij zakelijke klanten die al een rekening hadden lopen, onvoldoende informatie heeft ingewonnen bij de opening van de rekening.

Bunq-oprichter Ali Niknam
Lees verder onder de advertentie

Verscherpt onderzoek

DNB zou wel bewezen hebben dat bunq andere antiwitwasregels heeft overtreden. Het gaat dan onder andere om de verplichting onderzoek te doen naar de bron van de financiële middelen van een klant. Ook heeft bunq de regels overtreden die vanwege het risico op corruptie voorschrijven dat een bank verscherpt onderzoek moet doen naar klanten met een belangrijke publieke functie.

DNB reageert door erop te wijzen dat het CBb beide partijen deels gelijk geeft. ,,We gaan de uitspraak verder bestuderen en onderzoeken wat dit betekent voor het toezicht", laat een woordvoerder weten.

Lees ook: Hoe anti-bankier Ali Niknam van bunq de beste neobank van de EU wil maken

Lees verder onder de advertentie