Marktlink deed onderzoek onder ruim 1000 mkb-bedrijven met 10 tot 200 medewerkers. Daarvan kwamen er bijna 300 uit Nederland. „Nu externe economische marktomstandigheden verbeteren, groeit terecht het vertrouwen van ondernemers in hun bedrijven”, zegt Tom Beltman, partner bij Marktlink.
Kopersmarkt
„Het Nederlandse mkb heeft de afgelopen jaren goed gereageerd op alle onzekerheid in de markt”, zegt Beltman. „Het heeft hiermee laten zien duurzaam winstgevend te kunnen zijn, en dat maakt deze ondernemingen nóg aantrekkelijker voor potentiële kopers. Wij merken dat ondernemers dit ook inzien, waardoor het aanbod voor verkoop stijgt. Dit betekent wel dat de M&A markt langzaamaan verschuift van een verkopers- naar een kopersmarkt. Het afgelopen jaar zagen we dat de interesse in onze diensten meer dan verdubbelde. Dankzij goedgevulde private equity-fondsen die op zoek zijn naar goed functionerende mkb-organisaties om in te investeren, verwachten we dan ook een sterke stijging in het aantal transacties.”
Lees ook: Minder bedrijven failliet in februari: handel vangt meeste klappen op
Kop in het zand steken over waarde van je bedrijf
Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna de helft van de Nederlandse mkb-ondernemers op dit moment niet weet wat de waarde van hun bedrijf is. 14 procent van de ondernemers geeft aan het ook liever niet te weten. Beltman: „Je kop in het zand steken is nooit een goed idee. Je moet altijd de waarde van je onderneming weten, niet alleen op het moment dat je een verkoopwens hebt. De meeste ondernemers focussen zich op de korte termijn, terwijl een waarde-indicatie met name gebaseerd is op de toekomstige verdiencapaciteit en de (on)zekerheden die daarmee gepaard gaan. Juist deze inzichten zorgen ervoor dat je weloverwogen strategische (langetermijn)keuzes kunt maken, zowel vóór als met je bedrijf.”
Subjectief
Beltman benadrukt dat het begrip ‘waarde’ subjectief is: „Omdat ondernemers vaak een interne focus hebben, zijn ze soms te weinig op de hoogte van de marktomstandigheden. Dit gebrek aan inzicht kan leiden tot misverstanden, omdat er vaak een discrepantie bestaat tussen de emotionele waarde die een ondernemer aan zijn bedrijf hecht en de daadwerkelijke marktwaarde op het moment van verkoop. Het is verstandig om het bedrijf zo te organiseren dat het altijd streeft naar maximale waarde in de aanloop naar een mogelijke verkoop, aangezien onvoorziene omstandigheden kunnen leiden tot een vroegere of latere overweging van verkoop.”
Om ondernemers te helpen bij het bepalen van een realistische waarde-indicatie kunnen ze op de website van Marktlink de Marktlink Multiple raadplegen. „Het valt op dat ondernemers vaak realistischer worden over de waarde van hun bedrijf naarmate ze zich dichter bij een exit bevinden”, aldus Beltman.