Het begon ooit met een Kickstarter-campagne, maar inmiddels is LABFRESH uitgegroeid tot een van de meest gecrowdfunde modebedrijven in Europa, zo vertelt mede-eigenaar Lotte Vink in radioshow De Ondernemer Live. Het geheim? Slimme technologieën verwerkt in stijlvolle kleding: shirts en overhemden die vlekken en zweet afstoten, antibacterieel zijn en daardoor minder vaak gewassen hoeven worden. ,,We willen kleding maken die beter presteert”, zegt Lotte. ,,Kleding die langer meegaat.”
Online blijft het abstract, in de winkel kunnen klanten onze technologie ervaren. Daarom hebben we een gootsteen in de winkel
Lotte Vink
Het concept sloeg aan. Wat begon als een online merk, groeide uit tot een gevestigde naam met drie eigen winkels: in Amsterdam, Kopenhagen en de Mall of the Netherlands. Die fysieke uitbreiding was een bewuste keuze, vertelt Lotte. ,,Online blijft het abstract, in de winkel kunnen klanten onze technologie echt ervaren. Daarom hebben we een gootsteen midden in de winkel, zodat mensen het zelf kunnen testen.”
LABFRESH groeit met zijn klanten
LABFRESH heeft de laatste jaren al miljoenen euro’s opgehaald via crowdfunding en sharefunding. De laatste campagne bracht 1,1 miljoen euro in het laatje via slechts 331 investeerders. De gemiddelde inleg is 3.000 euro per persoon, met uitschieters tot 40.000 euro.
,,Dit is een veel leukere manier van financieren dan via een bank”, zegt Lotte. ,,Je groeit letterlijk met je klanten. Het geeft wel druk, want het zijn échte mensen die hun spaargeld in jouw bedrijf stoppen. Dat motiveert om nog harder ons best te doen.”
Lees ook: Jeroen gaat internationaal met onderbroekenmerk: ‘In Duitsland krijg je maar één kans’
Wil jij groeien? Dan gaan we dat regelen. Dat doen we met onze nieuwe kijkradiorubriek De Pitch. Elke week kan een ondernemer tijdens de uitzending van De Ondernemer Live zijn of haar plan pitchen aan toekomstige investeerders. Er is één regel: je hebt één minuut. Meer weten of je opgeven? Hier lees je meer.
De band met investeerders is volgens Lotte hecht. ,,We sturen regelmatig updates, maar mensen komen ook gewoon langs in de winkel. Als ik hoor dat iemand heeft geïnvesteerd, ren ik naar beneden om even te kletsen.”
Lancering van dameslijn
LABFRESH begon ooit met een internationale strategie en verkocht in negentig landen, maar inmiddels is de focus aangescherpt. ,,We hebben geleerd dat het beter is om een grote vis in een kleine vijver te zijn dan overal een beetje actief”, legt Lotte uit. Nederland en Denemarken zijn nu de belangrijkste markten voor het kledingmerk. ,,Natuurlijk verzenden we wereldwijd, maar onze prioriteit ligt hier.”
Een sterk merk bouwen is meer dan alleen een product verkopen
Lotte Vink
Concurrentie zit LABFRESH niet in de weg, integendeel. Steeds meer merken experimenteren met vergelijkbare technologieën. ,,Dat vind ik alleen maar goed”, zegt Lotte hierover. ,,Het betekent dat de markt klaar is voor innovatie. Maar een sterk merk bouwen is meer dan alleen een product verkopen, het draait ook om hoe je met klanten omgaat.”
Het opgehaalde groeigeld wordt ingezet voor productontwikkeling. De langverwachte dameslijn staat als eerste op de planning. ,,We maken tot nu toe alleen mannenkleding, maar dat gaat veranderen”, zegt Lotte. ,,We verwachten in mei de eerste T-shirts te lanceren.”
Groeien in Denemarken
,,We beginnen klein, met een paar kleuren en stijlen”, vervolgt ze. Drieduizend vrouwen staan al op de wachtlijst om als eerste te bestellen en feedback te geven. Dit is typisch LABFRESH: niet alleen financiering ophalen via de crowd, maar ook onze producten samen met hen ontwikkelen.”
Lees ook: Fraenck uit Arnhem transformeert afval tot fashion: oude treinstof wordt hippe rugzak
De komende jaren ligt de focus van LABFRESH op verdere groei in Nederland en Denemarken, uitbreiding van de fysieke winkels en een nog grotere community van investeerders en klanten. ,,We laten ons niet gek maken door snelle groei”, zegt Vink. ,,Slow but steady is the fastest way to where you want to go.”
Investeren in LABFRESH? Aanmelden kan hier.