Innovatie

Fraenck uit Arnhem transformeert afval tot fashion: oude treinstof wordt hippe rugzak

Ratna Ho in haar bedrijf Fraenck in Arnhem. Ratna Ho in haar bedrijf Fraenck in Arnhem. Foto: Rolf Hensel
Ratna Ho in haar bedrijf Fraenck in Arnhem. Foto: Rolf Hensel
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Wat maakt jouw bedrijf? En sinds wanneer?

,,Wij maken tassen en etuis van afgedankte materialen. Dat doen we nu tien jaar. Het idee ontstond toen ik in contact kwam met een zeilmakerij in Duiven. Ik zag hoeveel materiaal er werd weggegooid door snijverlies en wat je met die restanten kunt maken. Al een aantal jaren zoeken we actief samenwerkingen met mooie gerenommeerde bedrijven om bekende logo’s en materialen een nieuw leven te geven, zoals de NS, een iconisch bedrijf. Ik leerde daar mensen kennen en wij kregen de vraag of wij van oude treinstoffen 6.000 tassen konden maken, van rugzakken tot laptoptassen. In 2022 zijn we gaan samenwerken met outdoorketen Bever waarmee we van oude ingeleverde tenten prachtige dufflebags maken. Ook met Zeeman hebben we een mooie samenwerking.”

Wat onderscheidt jou van de concurrentie?

,,Mijn droom was om de grootste modeontwerper te worden. Nicolas Ghesquière en Christopher Kane waren mijn idolen, daar wilde ik bij horen. Het modevak is me met de paplepel ingegoten, ik had meer stoffen dan speelgoed. Na mijn afstuderen aan de meest prestigieuze modeopleidingen - Artez en Central Saint Martins - en met Armin van Buuren als eerste opdrachtgever, kwam die droom langzaam dichterbij. Maar je idealen verschuiven met de jaren, je wilt iets doen dat sociale en duurzame impact heeft. Ik zag hoeveel afval er was. Tien jaar geleden was duurzaamheid niet sexy, het waren pittige tijden. Inmiddels hebben we een naam opgebouwd met een sociaal duurzaam product. Onze producten zijn modieus en betaalbaar - mensen kopen geen tas omdat er een sociaal label aan hangt. Onze tassen kunnen concurreren met alle andere gevestigde merken in de winkelstraten.”

Lees verder onder de advertentie

Was je verrast door de nominatie voor de Ondernemersprijs?

,,Heel erg. Ik dacht: hoe komen ze bij mij? Eind vorig jaar zijn we uitgeroepen tot beste Arnhemse onderneming. Die erkenning is heel fijn.”

Bekijk hier: dit zijn alle 10 genomineerden van De Nationale Ondernemersprijs 2025

Waarom wordt 2025 voor jouw bedrijf een belangrijk jaar?

,,Sinds ik vorig jaar alleen aan het roer sta, komt er nog meer bij kijken. Het is een grote verantwoordelijkheid. De focus op sociale impact, innovatie en de toewijding aan duurzaamheid zal hetzelfde blijven. Maar we zullen ons merk Fraenck - de naam komt van het Engelse to be frank: oprecht zijn, eerlijk, transparant - en onze technische tak met specialistische producten uitbreiden. Binnenkort lanceren we een mooie nieuwe samenwerking met een bekend outdoor merk. En deze nominatie is de kers op de taart en ook al zo vroeg in het nieuwe jaar!”

Lees verder onder de advertentie

Hoe zie je de toekomst van jouw branche?

,,Er blijft altijd afval, dat is een heel groot probleem voor bedrijven. Iedereen wil iets doen om afval te hergebruiken. Doordat wij inmiddels al een naam hebben opgebouwd, blijft de vraag naar onze expertise groeien. Dus nieuwe samenwerkingen met grote gevestigde bedrijven zullen alleen maar toenemen. Vanwege onze specialistische technische kennis, richten we ons sinds kort ook op tassen voor medische apparatuur.”

Van wie heb je als ondernemer het meest geleerd?

,,Ik denk van mijn ouders, ze zijn met niets begonnen toen ze in jaren 70 vanuit Suriname naar Nederland kwamen voor een beter bestaan voor hun kinderen. Mijn vader is een heel creatieve man, hij werkte bij de NS; mijn moeder was productie-calculator in de confectie-industrie. Van hen heb ik geleerd om heel hard te werken om ergens te komen. Maar de belangrijkste les: je moet een passie hebben en dan de beste worden in je vak. De allerbeste.”

Stem hier op jouw favoriete genomineerde:

Lees verder onder de advertentie