Daniel Verbeek en Djulan Gémesi (allebei 21 jaar) zaten op dezelfde school en verkochten in hun vrije tijd sneakers. ,,Toen we met elkaar in gesprek kwamen, bleken we hetzelfde te doen. Laten we onze krachten bundelen, bedachten we”, vertelt Djulan in De Ondernemer Live. En zo werd Sneakerhype vier jaar geleden opgericht. Het is een platform waar sneakerliefhebbers exclusieve sneakers kunnen kopen, maar ook Uggs.
Lees ook: Dit duurzame merk maakt biologisch afbreekbare sneakers ‘on demand’
Het verschil met een ‘gewone’ winkel is dat er een schaarste is onder exclusieve sneakers. Daniel vertelt: ,,Een merk kan van een bepaald model tienduizend exemplaren uitbrengen, terwijl zo’n tweehonderdduizend mensen het willen hebben. Wij zijn het platform dat de sneakers wel hebben.” Hoe dan? ,,We hebben een internationaal netwerk opgebouwd en werken nauw samen aanbieders.”
Hippe Air Max-vader
Onder de klanten van Sneakerhype is een echte community begonnen. Djulan vertelt: ,,We maken onderscheid tussen drie soorten kopers. Ten eerste de echte O.G.: iemand die op zoek is naar die ene bepaalde sneaker en bereid is er een groot bedrag ervoor te betalen.”
Hij wijst op een blauw-witte Nike Air Jordan, die momenteel 2.500 euro waard is. ,,Deze sneaker is ontworpen door Virgil Abloh, de ontwerper van het merk Off-White. Hij is overleden en dat betekent dat er niet meer van deze sneakers worden gemaakt. Daarom zijn ze zo kostbaar.”
In het tweede kwartaal van 2023 begonnen we te groeien. We hadden toen snel een kantoor nodig voor ons personeel.
De tweede type koper noemt hij de hippe Air Max-vader. ,,Dat is een man van rond de dertig tot zestig jaar, die wat meer te besteden heeft. Hij koopt vaak een speciale editie van een sneaker.” Ten derde de mainstream TikTok-kijker. ,,Dat zijn meestal vrouwen van 16 tot 23 jaar die op TikTok worden getriggerd door een trend. Dan kun je denken aan de Samba’s van Adidas.”
In die vier jaar hebben Daniel en Djulan keihard gewerkt. Daniel vertelt: ,,In het tweede kwartaal van 2023 begonnen we te groeien. We hadden toen snel een kantoor nodig voor ons personeel. Ook realiseerden we een showroom.”
Recent krijgt Sneakerhype ook aanvragen voor B2B. ,,We hebben eigenlijk een focus op de consument, dus B2C. Maar als ondernemer zeg je niet zo snel ‘nee’ ergens tegen. DPD en Randstand vroegen ons om een paar honderd Nike Air Forces, die wilden ze rebranden naar hun eigen merk. Toen dachten we: laten we voortaan ook de branding naar ons toe trekken, om ook de B2B te kunnen bedienen.”
Pop-up
Binnenkort opent er een pop-up store van Sneakerhype in de Haagse binnenstad. ,,We krijgen veel mensen langs in onze showroom, daarom wilden we een pop-up uitproberen”, vertelt Daniël. Momenteel wordt zo’n 95 procent in de webshop gekocht tegenover 5 procent vanuit de showroom. Klanten bevinden zich in Nederland, maar ook in Dubai, de VS, UK, Luxemburg en Griekenland. Daar zitten ook veel bekende namen tussen. ,,We zagen laatst dat André Hazes onze schoenen droeg tijdens een show.”
De heren willen de komende tijd verder internationaal opschalen. En ze hebben ook een tip: kies voor sneakers van speciale collabs, die stijgen snel in waarde. Dus toch maar weer eens op TikTok kijken.