Er werd een klein feestje gevierd toen de eerste 400 sneakers waren verkocht. ,,Het was toch even spannend,” vertelt Lotte Mulder, die het merk Nooch oprichtte samen met Stefan Wobben. ,,We hadden 400 stuks nodig om te starten. Uiteindelijk hebben we dat ruimschoots gehaald, we hebben er in totaal 514 verkocht.”
Voor nu voelt het logisch om twee batches per jaar te houden. Meestal kopen mensen ook twee keer per jaar nieuwe schoenen
Bij Nooch kun je op twee momenten in het jaar je bestelling voor sneakers doorgeven. Het ene moment is voor 31 januari voor de ‘summer drop’, dan is je schoeisel klaar in mei. En voor de ‘winterdrop’ voor 30 juni, dan heb je je schoenen in oktober thuis. ,,Misschien dat we later in vier batches gaan werken, maar voor nu voelt het logisch om dit op twee momenten per jaar te houden. Meestal kopen mensen ook twee keer per jaar nieuwe schoenen. We hebben een hoog en een laag model die bij de verschillende seizoenen passen. Verder zijn onze sneakers tijdloos, ze gaan niet met de trends mee. We willen bewust koopgedrag stimuleren bij de mensen, dat draagt ook bij aan een duurzamere consumptie,” legt Lotte uit.
23,9 miljard schoenen per jaar
Dit productieprincipe is het antwoord op een van de grote mondiale problemen: de vervuilende fast fashion-industrie. Lotte: ,,Er worden bergen schoenen en kleding gemaakt. Wereldwijd jaarlijks 23,9 miljard paar schoenen, waarvan vele op stortplaatsen eindigen. Nu gaan we eerst na wie er de schoenen wil, en dan pas maken we ze. De schoenen worden gemaakt in een fabriek in Portugal. Dit principe werkt ook goed voor hen. Ze weten vooraf hoeveel schoenen er gemaakt moeten worden en wanneer. Bovendien ondersteunen we de rechten van de werknemers en maken we gebruik van het beroemde Portugese vakmanschap.”
Lees ook: ‘Neem gerust je eigen verpakking mee’: nieuwe sticker helpt ondernemers plastic afval voorkomen
De sneakers zijn dus made-on-demand maar ook zero waste. Mocht je de schoen na een paar jaar hebben afgedragen, dan kun je ze begraven in de aarde en ze worden helemaal afgebroken. Lotte: ,,Ja, je kunt ze letterlijk begraven in je tuin of naar ons sturen zodat wij ze composteren. De schoenen zijn vervaardigd uit plantaardige materialen zonder schadelijke chemicaliën of plastics.”
Je kunt onze sneakers letterlijk begraven in je tuin of naar ons sturen zodat wij ze composteren
Een voorbeeld van een duurzaam onderdeel in de schoen is de inlegzool, die is gemaakt van een combinatie van gerecycled textielafval, natuurlijke latex en kokosnootschillen. Dat gaat langer mee dan de conventionele plastic inlegzool. Veters zijn vaak gemaakt van katoen, nylon, polyester; Nooch heeft een veter van 100% biologisch katoen. Lotte: ,,Het vinden van de veters was eigenlijk een fluitje van een cent. Maar de vetertips waren het echte probleem. Maar dat is ons ook gelukt.”
De voering, maar ook de buitenkant van de schoen, wordt vaak van dierlijk leer vervaardigd. Dat is slecht voor het milieu, maar ook slecht voor de dieren. ,,Voor de buitenkant van onze schoenen werken we met Mirum, dat is ‘s werelds eerste echt duurzame plantenleer. Deze keuze bespaart water en ondersteunt het milieu. De voeringen zijn weer gemaakt van biologisch katoen en zijn natuurlijk geverfd.”
Lees ook: Ondernemers Thibaud en Stijn strijden met No Waste Army tegen voedselverspilling
Klanten die voor de eerste batch schoenen hebben gekocht, vooral Nederlanders, krijgen hun eerste bestelling in mei binnen. ,,We vieren de levermomenten als community evenementen, die de banden tussen klanten en het merk versterken. Deze evenementen benadrukken het belang van duurzaamheid en creëren een gevoel van exclusiviteit en betrokkenheid bij de klanten. Maar als dat niet werkt, dan bedenken we een duurzame methode om de pakketten thuis af te leveren.
Moeder Aarde als ceo
Nooch is net begonnen voor het grote publiek, wat zijn de plannen voor de toekomst? Lotte enthousiast: ,,We hebben nu vier modellen sneakers, het is ons plan om met meer modellen of meer kleuren te komen. Ik wil onze klanten daarbij betrekken, bijvoorbeeld door een poll om de nieuwe kleuren te bepalen.”
De community is belangrijk voor het merk. ,,Uiteindelijk willen we Steward-owned worden, zodat iedereen onderdeel is van het bedrijf en met z’n allen kunnen groeien. Onze missie is voor een beter milieu te zorgen. Moeder Aarde als ceo, dat lijkt me een heel mooi idee.‘’