Actueel

Deze ondernemers willen af van QR-codes in de horeca: ‘Sinds we ze minder gebruiken, krijgen we meer fooi’

 
Biercafé Oproer in Utrecht wil stoppen met bestellen via een QR-code. Foto Ruud Voest
Foto Ruud Voest
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

‘Scan de code, plaats je bestelling en wij brengen die naar je tafel.’ QR-codes in de horeca kwamen op in coronatijd. Maar er ontstaat een tegenbeweging: sommige zaken zijn er weer van afgestapt. Waarom? En wat vinden klanten ervan? ,,QR-codes zijn de kutste ontwikkeling in ons vak van de laatste tien jaar.”

Lees verder onder de advertentie

Volgens Jan Hagenouw, voorzitter van de Utrechtse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland, waren de codes de manier om afstand te houden tijdens corona. Na covid bleven ze, onder meer omdat ze een oplossing bieden voor personeelstekort. ,,Vooral bij zaken met een groot terras passen ze goed”, aldus Hagenouw tegen het Algemeen Dagblad.

Maar: wie met een QR-code zijn drankje of eten bestelt, ervaart niet de jeu die een kundige ober of joviale barmedewerker kan brengen. Volgens Hagenouw is de QR-code in Utrecht daarom op z'n retour. ,,Het gebruik neemt eerder af dan toe. Sommige tenten kunnen er prima mee uit. Maar ik vind: als je bediening en gastcontact belangrijk vindt, werk dan niet met QR-codes.”

Minder QR, meer fooi

Biercafé Oproer in Utrecht gooide het QR-beleid onlangs om. Bedrijfsleider Pieter Drouen: ,,Toen ik hier zo’n acht maanden geleden begon, ging zo’n 80 procent van de bestellingen via QR. Dat wilde ik veranderen, want ik vind het niet leuk, niet persoonlijk. Je kan geen passie overbrengen met een code.”

Lees verder onder de advertentie

Drouen trok de posters met ‘Wil je snel? Gebruik de QR’ van de muren en zette meer personeel in. ,,De QR is er nog wel, maar in principe komt er nu ook altijd iemand naar je tafel. Dat kost meer geld, maar we krijgen nu ook veel meer fooi.”

Lees ook: Binnen een jaar na de opening is de zeepwinkel van Marcel al een prijswinnende zaak: ‘Ik doe alles alleen’

Bedrijven achter de codes claimen dat mensen die via QR bestellen, meer besteden dan zij die dat op de 'ouderwetse manier’ doen. Jan Hagenouw: ,,Daar kun je over twisten. Transacties via een iDEAL-link zijn ook een kostenpost voor de ondernemer. Ik denk zelf dat een goede medewerker beter kan upsellen dan een computer.”

Lees verder onder de advertentie

Ik bestel liever nu met QR dan dat ik heel lang op een ober moet wachten

Sven van Seters

Liever snel bestellen

Chantal Boshuis (35) heeft net bij Oproer gegeten. ,,Een moment van leuk contact of goed advies over de kaart, kan een tent maken of breken”, vindt ze. ,,Maar het is fijn dat ze hier de QR-optie nog wél hebben. Als het een keer heel druk is en het duurt me te lang, bestel ik met m’n telefoon.”

Bij de vier Buurten-restaurants in Utrecht zijn de QR-codes al een poos helemaal weg. ,,Wij zijn ervan teruggekomen”, aldus eigenaar Erik Derksen. ,,We merkten dat onze bediening het veel fijner vindt om zelf aan tafel te komen.”

Lees ook: Zelfscankassa’s een ramp? Fennie bewijst met Oogst juist het tegendeel

Lees verder onder de advertentie

Een uitdaging, nu personeel niet voor het oprapen ligt? ,,Als je ze goed stuurt en op drukke momenten de goede mensen neerzet, lukt het altijd.”

De codes gaven ook gedoe. ,,Bij wisselingen van de kaart was het niet altijd up-to-date. De service die het moest bieden, hebben wij niet ervaren. We zijn heel happy zonder.”

‘Fooi moet je verdienen’

Radicaal tegen zijn ze bij de Bierkantine. Bedrijfsleider Koen Wendel noemt de codes ‘de kutste ontwikkeling in de horeca van de afgelopen jaren’. ,,Er zit geen liefde of eigenheid in. Wij hebben 250 bieren op de kaart. Juist bij het bestelmoment maak je het verschil.”

Lees verder onder de advertentie
Restaurant Buurten in Tuindorp-Oost. Eigenaren Rik Derksen (midden) en Bob Gijsberts (links) stopten volledig met het gebruik van QR-codes. Angeliek de Jonge
Angeliek de Jonge

Mensen betalen fooi omdat ze echt een leuke avond hebben gehad, redeneert Wendel. ,,Dat moet je verdienen, omdat je een stapje extra hebt gezet. Wij zijn een stukje duurder dan de meeste tenten in de binnenstad. Maar dan krijg je wel een kneiter enthousiaste gozer of dame aan je tafel, die jou een hele fijne avond wil bezorgen.”

Gasten Isa de Ridder en Rosan Pronk (beide 27) zijn daar inderdaad voor gekomen. ,,De mensen die hier werken vinden het zelf ook leuk. In drukke tenten in het centrum, met tijdsloten en QR-codes, is dat minder. Dat beetje contact met de bediening voegt iets toe aan de ervaring.”

Lees verder onder de advertentie