Rolph’s Deli heet nu Le Petit Restaurant, een moderne Franse bistro waar intieme sfeer en toegankelijkheid centraal staan. Bewuste keuze van chef Rolph Hensen en zijn partner Chantal de Raaf, die in mei van dit jaar hun restaurant HMB van de hand deden.
,,De wereld na corona is anders, en wij zelf ook”, zegt Hensens in gesprek met De Ondernemer. ,,Het was tijd voor iets nieuws dat beter bij onze levensfase en de wensen van gasten past.”
De luxe van fine dining met grote zaken is niet langer haalbaar zoals voorheen
Rolph Hensens
De beslissing om Rolph’s Deli om te vormen tot een bistro komt voort uit verschillende factoren. Hensens: ,,We hebben met HMB elf jaar lang op hoog niveau gekookt, maar het was tijd voor verandering. Personeelstekort en veranderende gastbehoeften speelden een grote rol. Ik heb bovendien jonge kinderen en wil er ook zijn voor mijn gezin. De luxe van fine dining met grote zaken is niet langer haalbaar zoals voorheen.”
Nieuwe kansen na verkoop HMB
Het idee om een toegankelijke bistro te starten, speelt al langer bij het duo. ,,Onze lunchzaak stond vanaf 16.00 uur leeg. We wilden ook een plek bieden waar mensen ’s avonds terechtkunnen voor een gezellige avond uit”, vertelt Hensens. Na de verkoop van HMB en het herstel van de wereld na de pandemie, zagen ze hun kans. ,,We hebben de zaak sfeervol verbouwd met bronstinten, hout en een warme, intieme uitstraling. Dit is wat mensen willen: gezelligheid, kwaliteit en sfeer.”
Hij ziet het als een duidelijke trend onder toprestaurants. ,,Steeds meer zaken kiezen voor een bistro- of brasserieformule”, zegt hij. ,,Blijkbaar voelden we het goed aan; mensen willen topkwaliteit, maar dan in een gemoedelijke sfeer.”
Bistro-plus: eenvoud en verfijning
Bij Le Petit Restaurant staan zowel moderne als klassieke Franse gerechten op de kaart. ,,Ik noem het ‘bistro-plus’: verfijnde gerechten met pure, eerlijke ingrediënten, maar zonder al te veel poespas”, zegt Hensens. ,,Ik hoef niks meer te bewijzen op het bord. Een entrecote is gewoon een entrecote, maar wel het mooiste stukje vlees dat ik kan vinden, met een heel mooie Parijse boter.”
Kortom, het draait om eenvoud, maar met maximale beleving. ,,Onze gerechten zijn minder bewerkelijk en de sfeer is ongedwongen, maar de kwaliteit blijft top. De prijzen zijn ook bewust toegankelijker, dat past bij de tijd waarin we leven. Mensen willen goed eten, maar zonder de formele spanning van luxe fine dining.”
Strategie en persoonlijke benadering
Wat Le Petit Restaurant volgens Hensens onderscheidt, is de persoonlijke aandacht voor de gasten. ,,Bij HMB was het vaak moeilijk echt tijd voor gasten te hebben”, vertelt hij. ,,Nu kan ik uit de keuken komen, met mensen praten en het echt gezellig maken. Dat geeft veel voldoening.”
Volgens hem speelt de kleinschaligheid daarbij een belangrijke rol. ,,Het is behapbaar, gezellig en het voelt als een warm bad. Mensen zeggen dat ze zich ontspannen voelen zodra ze binnenkomen.”
Lees ook: Weer sluit sterrenrestaurant de deuren: waarom eigenaars Fermin stoppen
Omzetverwachtingen en groeipotentieel
Ondanks de kleinschaligheid zijn de ambities groot. “Ik hoop tussen de 70.000 en 80.000 euro omzet per maand te draaien,” vertelt Hensens. ,,Met 38 stoelen is dat ambitieus, maar het lijkt erop dat we dat kunnen halen.”
Als alles goed loopt, zie ik ons tussen de 850.000 en een miljoen euro jaaromzet realiseren
Rolph Hensens
Zijn strategie richt zich op een optimale bezetting, met ruimte voor uitbreiding naar vijf avonden per week. ,,Als alles goed loopt, zie ik ons tussen de 850.000 en een miljoen euro jaaromzet realiseren. En als het concept slaagt, overweeg ik op termijn een grotere zaak te openen. Met hetzelfde aantal koks kunnen we meer gasten bedienen zonder aan kwaliteit in te boeten. Maar eerst willen we een jaar lang kijken of dit echt is wat mensen willen.”
,,We hebben in elk geval geluisterd naar onze gasten en naar onszelf. Dit voelt goed en de reacties zijn vooralsnog fantastisch. Dat is precies waar we het voor doen.”
Bekijk hier de voorwaarden.