Santani organic soda is net gelanceerd, maar welk moment kan nu al in de boeken?
„Toen ik het eerste blikje in mijn handen hield. Samen met mijn partners Suzanne Van Roosbroeck en Menno Koopmans hebben we drie jaar gewerkt aan het product en merk. Toen we de twee smaken, red fruit en lemon, lanceerden heb ik wel even een traantje gelaten. Een ander moment is dat Santani vrijwel direct is opgepikt door Ekoplaza/Foodmarqt, waarbij we in 65 Nederlandse filialen liggen.”
Vijfsterrenhotel Nobu en W op Ibiza en de Amsterdamse The Hoxton hotels zijn ook al klant. Wat trok ze over de streep?
„Ze vinden vooral onze filosofie en missie – een gezonder, duurzamer en kwalitatief alternatief voor het huidige frisdrankaanbod - interessant. Bij veel bedrijven staat verduurzaming hoog op hun agenda, dat is een goede binnenkomer. Ook onze investeerders waren meteen verliefd op het concept, nog voordat ze het geproefd hadden. Daarnaast trekt de smaak mensen ook over de streep. De reactie die we vaak krijgen is: wauw, dit heeft geen zoete nasmaak van suiker of suikervervangers. Dit heeft de wereld echt nodig.”
Waarmee maken jullie vooral het verschil?
„In Santani zit veertig procent fruit, dat is gemiddeld meer dan bij andere frisdranken. Er zijn geen suikers en kunstmatige zoetstoffen toegevoegd, het is laag in calorieën én ontwikkeld in samenwerking met een food scientist/nutritionist. In supermarkten, ziekenhuizen en sportscholen domineren nog steeds ongezonde drankjes. Mede doordat grote bedrijven werken met goedkope ingrediënten en dus goedkoper kunnen produceren en aanbieden. Wij willen zoveel mogelijk ‘goede’ blikjes verkopen om dat te veranderen.”
„Daarnaast richten we ons op de gastronomische wereld. Santani kan een perfecte vervanger zijn voor champagne of wijn als je even geen zin hebt in alcohol. Een aantal (vegan) chefs zijn er al heel enthousiast over.”
Santani kan een perfecte vervanger zijn voor champagne of wijn
Tess van Zwol
Er komen steeds meer nieuwe spelers bij in de frisdrankenmarkt. Zie je dat als een kracht of concurrentie?
„Ik zie dit als een absolute kracht. Je kunt niet in je eentje de frisdrankensector transformeren, we moeten het samen doen. Toen ik laatst op LinkedIn een bericht over Santani plaatste, reageerden de eigenaren van Soof Drinks meteen. Dat zegt veel. Er is iets gaande in deze markt en het feit dat Albert Heijn vijf meter schap heeft vrijgemaakt voor vernieuwende biodranken is revolutionair. De consument vraagt naar alternatieven en supermarkten zijn zeer bepalend voor wat consumenten kopen.”
Wat is ervoor nodig om hét zomerdrankje van 2024 te worden?
„Een aantal blogs noemden Santani al hét zomerdrankje en dé hit van 2024. Fantastisch om te lezen. In mijn optiek is het is de combinatie van een goed product, een sterk merk en een beetje knappe look. Daarnaast is het belangrijk te zorgen dat je bent waar de consument is, dus goede distributie van retail en horeca tot festivals.”
Wat is je strategie verder?
„Om ons doel te bereiken – voor 2030 het leading organic sodamerk van EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) worden – zijn meerdere factoren belangrijk. Het is een combinatie van samenwerking met de juiste partners in distributie, communities en ons product en merk blijven ontwikkelen. Zo komen we eind dit jaar met een nieuwe smaak.”
„We zoeken de verbinding met relevante mensen in de culinaire wereld en diverse communities in kunst en cultuur en Lhbtiq+-gemeenschap. Dit weekend staan we op foodfestival Bite of Amsterdam en support ik – financieel en met onze producten - drie events van kunstenaars. Deze zomer zijn we tijdens Pride Amsterdam aanwezig op een boot. Ik geef al jaren een platform aan creatieven en verschillende organisaties en met Santani wil ik dit voortzetten met ons platform Santani Collective. Daar creëren we zichtbaarheid en verbinding met een brede doelgroep mee.”
We streven ernaar om in 2027 zo’n vier miljoen blikjes te hebben verkocht
Tess van Zwol
En de financiële doelen?
„We willen natuurlijk ook veel verkopen, we streven ernaar om in 2027 zo’n vier miljoen blikjes te hebben verkocht.”
Je beste keuze tot nu toe?
„Keuzes maken en focus aanbrengen. Dat klinkt als een cliché, maar ik heb één ding besloten: ik wil volledig gaan voor deze revolutie en voor betekenisvol ondernemen. Ik heb altijd gewerkt bij corporate organisaties, waar social impact vaak wel een agendapunt was, maar geen prioriteit. Ik dacht: wat als volume en purpose samen impact kunnen maken?”
„Voor mij is het een heel helder inzicht, dat me zoveel ruimte en rust geeft. Ik vraag me bij ieder activiteit of gesprek af of het daaraan bijdraagt. Zo niet? Dan bedank ik ervoor. Als dit wel het geval is, zet ik me voor 400 procent in. En ik durf hierbij best bold beslissingen te nemen.”
Na 22 jaar verliet ik Red Bull om zelf te gaan ondernemen
Tess van Zwol
Zoals?
„Ik wilde graag een goede, kwalitatieve site en campagne, maar omdat we het budget niet hadden voor ervaren experts hebben we gewerkt met het talententeam van een groot reclamebureau. Dat is best een risico, maar het resulteerde in een geweldige, kwalitatieve site.”
„Mijn persoonlijke bold beslissing is dat ik al mijn spaargeld in Santani heb gestopt. Na 22 jaar verliet ik Red Bull om zelf te gaan ondernemen. Dat is spannend, het is risicovol en ik heb er wel wakker van gelegen. Het is nogal een switch als je van een veilige cultuur met groot team ineens solo gaat en je je niet meer kunt verschuilen achter een systematisch vangnet. Gelukkig is nu de cashflow op orde, maar ik ga nu letterlijk met mijn rugzakje van afspraak naar afspraak. Ik begin weer onderaan de ladder, maar het gevoel dat ik met mijn droom bezig ben, overstijgt alles.”
Wat neem je aan kennis en ervaring mee in deze onderneming?
„Red Bull was een waanzinnig interessante leerschool voor mij. Eigenlijk alles wat ik daar leerde pas ik nu toe bij Santani. Een lifestyle bouwen rondom een product, zorgen dat je relevant bent en blijft, we zorgen ervoor dat we zijn waar onze doelgroep is.”
Ik maakte er kennis met de kracht van authenticiteit en consistentie, maar ook met echt ondernemerschap. Zo maakte ik businessplannen, had ik een specifiek specialisme – muziek – dacht ik in targets en was ik verantwoordelijk voor mijn eigen budget. Het zijn allemaal lessen waar ik nu bij Santani veel aan heb.
Wat kan je andere starters zeker aanraden?
„Ga ervoor. En werk samen. Sta open voor kennis en inzichten van anderen en maak gebruik van je netwerk. Dat geeft mij veel zelfvertrouwen. Spreek je droom ook duidelijk uit naar mensen. Houd je ideeën niet bij je. De kans is groot dat je iemand met dezelfde idealen tegenkomt, zoals Suzanne, Menno en ik. Wees verder ontvankelijk voor feedback, ook al kan dit soms zuur zijn, weet ik uit eigen ervaring. Er werd gezegd dat ik hier niet aan moest beginnen, dat ik mijn goede baan hiervoor niet moest opgeven. Inmiddels worden er dozen Santani nabesteld, willen mensen partner worden en krijgen we veel toezeggingen van festivals, hotels en de retail.”