Hoge pieken en diepe dalen. Van een topomzet en dubbele shifts voor het personeel tijdens de coronapandemie naar het zoeken van manieren om de winst te behouden. Tweelingzussen Esther en Anne Vedder weten haast moeiteloos mee te bewegen op economische voorspoed én tegenslag. De kern van hun business blijft de online verkoop van sierraden, al is daar met hun nieuwe bedrijf Feather Women ook een hele beautyproductenlijn bijgekomen.
,,Wat heel bijzonder is en waar we ook best wel veel commentaar op kregen toen we net startten, is dat we een sieradenbedrijf zijn dat voornamelijk online de sieraden verkoopt. Dat is natuurlijk best wel uniek en daar hebben wij ons businessmodel vervolgens omheen gebouwd. We hebben onze website zo goed ingericht dat je niet eens een fysieke winkel nodig hebt, en ik denk dat we daar heel vernieuwend in zijn.”
Toen corona uitbrak heeft het duo daar naar eigen zeggen enorm van geprofiteerd. ,,We kregen er ineens gigantisch veel orders bij, wat natuurlijk superfijn is, maar het moest vervolgens wel daadwerkelijk gemaakt worden. Dat heeft ons voor de nodige uitdagingen gezet, maar mede dankzij het team hebben we die tijd goed doorstaan.”
Omzet Feather Women is boven verwachting
De tweelingzussen lanceerden de afgelopen jaren diverse nieuwe collecties, startten meerdere bijzondere samenwerkingen, maakten een persoonlijke podcastreeks, schreven een bestseller boek en worden gevolgd in een YouTube-serie. Als klap op de vuurpijl richten ze in 2022 een nieuw succesvol bedrijf op: Feather Women, een merk dat beautyproducten produceert die speciaal gericht zijn op zwangere vrouwen en moeders. Niet toevallig gekozen; zowel Esther als Anne werden recent ouder van hun eerste kind. Om hun doelgroep te bereiken speelt social media een grote rol, al doen ze ook daar het meeste zelf.
,,We hadden vooraf nooit verwacht het zo’n groot gat in de markt zou zijn, maar we doen met Feather Women een omzet die we in de eerste jaren met Vedder & Vedder nooit hebben gehad. Social media helpt ons daar enorm bij.”
Mensen denken nog steeds dat het succes ons is komen aanwaaien of dat we rijke ouders hebben, maar het tegenovergestelde is waar. Het is keihard werken
Waar het duo in het verleden gebruik maakte van influencermarketing hebben ze nu allebei inmiddels een behoorlijke schare volgers op social, waardoor ze geen externe influencers meer nodig hebben. ,,Eigenlijk alle goede samenwerkingen die we tegenwoordig aangaan, gaan we met onszelf aan. Daar hebben de podcast en de serie die we gemaakt hebben en het boek zeker aan bijgedragen. Met het boek wilden we vooral antwoorden geven op vragen die we vaak op social media gesteld krijgen. Mensen denken nog steeds dat het succes ons is komen aanwaaien of dat we rijke ouders hebben, maar het tegenovergestelde is waar. Het is keihard werken.”
Hobbel op de weg voor Vedder&Vedder: minder bestedingen
Het succes tijdens de coronapandemie kent in de jaren erna ook een duidelijke keerzijde. Door de Russische inval in Oekraïne stijgen de energieprijzen enorm, wat klanten van Vedder & Vedder direct in hun portemonnee voelen. Gevolg: minder bestedingsruimte voor luxeproducten zoals sieraden. Er moest wat bedacht worden om deze hobbel op de weg te omzeilen
,,De stijging van de energieprijzen betekende dat mensen minder te besteden hadden en dat drukte ook op onze omzet. We hebben daarop proberen in te spelen, door een voordeligere lijn te maken. Doordat we de productie in eigen huis houden, kunnen we snel schakelen. We hebben een eigen atelier bij ons op kantoor waar we al onze sieraden produceren en dat is best een zegen geweest in deze lastige tijden. Zo kunnen we heel erg goed meebewegen op de ontwikkelingen in de markt.”
Esther en Anne Vedder: het perfecte plaatje?
Op het eerste oog lijken de zussen het perfect voor elkaar te hebben. Een goedlopend bedrijf, gezinsuitbreiding thuis en een toekomst die er zonnig uitziet. Toch is het succes Esther en Anne niet zomaar komen aanwaaien. Zoals elke ondernemer weet is het opbouwen van een eigen business heel hard werken, waarbij je zeker in de beginjaren heel veel van je eigen tijd, geld en energie moet investeren om er een succes van te maken.
,,Ik denk dat het als ondernemer altijd vallen en opstaan is. Dat zie ik ook nu nog regelmatig bij ons. Wij hebben ook elke dag dingen die niet gaan zoals we hadden gehoopt, maar ik denk dat het de kunst is om gewoon elke keer weer jezelf bij elkaar te rapen en toch door te gaan. Je hebt uiteindelijk immers een doel voor ogen.”
Luister ook: Hoe Tony’s Chocolonely met een nieuwe ceo nog ‘zoveel mogelijk lawaai maakt’
,,Het helpt natuurlijk wel heel erg dat we samen onze business zijn gestart, omdat we elkaar heel goed aanvullen. Zeker nu we moeder zijn komt er best wat kijken bij het bedrijf draaiende houden. Op social media als Instagram zie je vooral het perfecte plaatje, maar dat bestaat niet. Wij hebben ook dagelijks onze struggles, groot en klein.”
In 2022 maakte De Ondernemer Sleutel tot Succes: een podcastserie waarbij je een unieke kijk kreeg achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land. Twee jaar later blikken we in dit nieuwe seizoen van Sleutel tot Succes terug én kijken we vooruit vooruit om te zien hoe het de bedrijven én de ondernemers sindsdien is vergaan. De eerste aflevering ging over Atilay Uslu’s Corendon, de tweede over ondernemer Bas Smit. Rob Schalker, de man achter A Fish Named Fred, is de derde en Tony’s Chocolonely nummer vier.
Meer horen? Binnenkort staan de nieuwe afleveringen met Girav online op je favoriete podcastapp!