Innovatie

Hans Scheffer: ‘We zijn twee keer te snel gegroeid met HelloPrint, dat reken ik mezelf aan’

Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Hans Scheffer (41) is al ruim twintig jaar actief in de printwereld. Zoek je een flyer met jouw logo of een mok met je bedrijfsnaam, dan ben je bij HelloPrint aan het juiste adres. Begonnen in 2013 is HelloPrint, in Nederland en België ook wel bekend als DrukZo, inmiddels het grootste printplatform van Europa.

Het van origine Rotterdamse bedrijf is actief in dertien landen met vestigingen in onder andere Frankrijk, Engeland en het Spaanse Valencia. Toch zat er vooraf geen uitgebreid plan achter de start en is de business eigenlijk per toeval ontstaan, zo legt Hans uit.

Het begin van DrukZo

,,Ik kom oorspronkelijk uit de evenementenbrache en organiseerde jarenlang veel events in kleine dorpen en grotere steden in het land. Daar hadden we veel print voor nodig, omdat we het in de tijd voor social media qua promotie old school moesten hebben van posteren en flyeren. Dat was erg duur en dit bracht me op het idee om te zoeken naar een drukker die op een zo groot mogelijk vel zoveel mogelijk flyers kwijt kon. Dat werkte zó goed, dat anderen me er ook naar vroegen en zo ontstond het idee voor DrukZo.”

Lees verder onder de advertentie

,,Omdat die naam in Nederland en delen van België wel werkt, maar in het verdere buitenland logischerwijs niet, is HelloPrint ontstaan.”

HelloPrint is technologie- en databedrijf

Dat het idee heeft kunnen uitgroeien tot een miljoenenbedrijf is achteraf gezien wellicht niet zo heel verrassend. Op vrijwel alle gebruiksproducten zit wel een logo of ontwerp en doordat Hans met zijn bedrijf vol op technologie, data en innovatie zit, weet hij beetje bij beetje meer van de vrij traditioneel ingerichte printmarkt zijn kant op te halen. Zonder dat er een druppel inkt bij komt kijken, want HelloPrint bedrukt zelf helemaal niets.

,,De organisatie is echt ingericht als een platform voor gepersonaliseerde printproducten waar bedrijven en consumenten uit heel Europa kunnen kiezen uit een hele reeks materialen. Van flyers en folders tot boeken en fotoboeken, van verpakkingen en buitenreclame tot T-shirts en banners. Dat doen we met een netwerk van zo’n driehonderd producenten uit heel Europa, dus we bedrukken zelf helemaal niets.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Hoe Herman een tweede pannenkoeken-restaurant wil openen waar hij zelf overbodig is

,,HelloPrint is echt een technologie- en databedrijf waarbij slimme techniek en algoritmes bepalen wie iets maakt en wie het zo duurzaam mogelijk vervoert. Door hierbij in te zetten op de kracht van data kunnen we de bestelde producten niet alleen voor een zo aantrekkelijk mogelijke prijs leveren voor de klant, maar ook zorgen voor een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk.”

Inzetten op duurzaamheid met Merch by HelloPrint

Het inzetten op een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk is niet toevallig gekozen, want de traditionele printindustrie geldt als één van de meest vervuilende sectoren ter wereld. Veel van de massa’s pennen, flessen en bedrukte tassen eindigen na amper gebruikt te zijn immers alweer op de vuilnisbelt. HelloPrint is een aantal jaar geleden de verduurzamingsslag aangegaan om de bedrijfsvoering schoner te krijgen. Met een B-Corp certificering op zak, een internationale certificering voor bedrijven die een positieve impact hebben op mens en milieu, is daarmee recent al een grote stap gezet.

Lees verder onder de advertentie

,,We hebben er enkele jaren geleden bewust voor gekozen om veel meer met duurzaamheid bezig te zijn, omdat we geloven dat daar de toekomst ligt. Dat doen we binnen de reguliere business, maar we zijn daarvoor recent ook een nieuwe bedrijfstak gestart, Merch by HelloPrint, waarmee we een nóg diepere propositie op duurzaamheid neerzetten.”

We hebben er enkele jaren geleden heel bewust voor gekozen om veel meer met duurzaamheid bezig te zijn, omdat we geloven dat daar de toekomst ligt

,,Niet inzetten op single-use-spullen, maar echt mooie gifts die veel langer meegaan en duurzaam worden geproduceerd, verpakt en verzonden. Je moet het zien als een startup binnen een scale-up. Merch is veel meer gericht op fashion dan op promotiemateriaal en dat maakt het een uitdagende nieuwe markt waar we veel groeimogelijkheden zien.”

Uitdaging in groei

HelloPrint is in elf jaar tijd uitgegroeid tot een internationale speler. Het bedrijf verwerkt jaarlijks zo’n 700.000 bestellingen en draait een omzet van rond de 70 miljoen euro. En daar zit nog altijd een mooie, stabiele groei van tussen de 10 en 20 procent per jaar in. Het bedrijf is winstgevend en in alle businessmodellen die Hans onder ogen krijgt ziet hij verdere groei. De winst verdwijnt niet allemaal in de zakken van investeerders, maar gaat grotendeels weer in het bedrijf om de processen verder te optimaliseren, zodat klanten nog beter geholpen kunnen worden.

Lees verder onder de advertentie

,,We zijn inmiddels actief in dertien landen en hebben een team van 170 HelloPrinters met 39 verschillende nationaliteiten. Daar zijn we trots op. We zijn de laatste jaren in fases heel hard gegroeid, soms zelfs te hard en dat te snelle opschalen heeft ons in 2017 en in 2021 best wel wat problemen opgeleverd, vooral op het vlak van de bedrijfscultuur. Het is altijd verleidelijk om te groeien, maar te snel is gewoon niet goed. Je kunt niet harder groeien dan je de bedrijfscultuur mee kunt schalen, dat is vragen om problemen.”

Denken als een voetbalclub

De mix tussen groei en verder opschalen aan de ene kant en een gezonde business en synergie in de bedrijfscultuur behouden aan de andere kant leeft altijd op gespannen voet met elkaar. Ook de door Corona gedwongen intrede van hybride werken helpt daar niet bij. Bij HelloPrint geloven ze in de basis in werken op kantoor, daar zijn de collega’s en ontstaan de ideeën. Sollicitanten die meteen de wens uitspreken om twee, drie dagen in de week thuis te werken hoeven bij Hans niet aan te kloppen.

,,Ik geloof niet zo in hybride werken, dat past niet in onze cultuur. Je leert voor mij immers het meest op de werkvloer. Aan de andere kant geloven we weer wel enorm in onze mensen en ondersteunen hen dan ook heel erg om hun talenten te ontplooien. Hebben ze een goed idee voor een eigen business, dan helpen we graag mee, bijvoorbeeld met de financiering.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Waarom Bert van Sons MUD Jeans móét groeien: ‘1000 duurzame spijkerbroeken per dag verkopen’

Volgens Hans willen veel bedrijven hun personeel koste wat kost vasthouden of klein houden. ,,Zo denken wij niet. Wij denken als een voetbalclub. Heb je een groot talent in huis, dan moet je die de ruimte geven om verder te groeien. Is dat niet bij jou, dan elders. En dat is dan ook gewoon goed. Als ondernemer anderen vooruithelpen, dat is en blijft het mooiste wat er is.”

Bekijk in bovenstaande video het volledige gesprek met Hans Scheffer bij De Ondernemer Live, waarin hij uitgebreid vertelt over de missie en ambities van HelloPrint. Check de site van HelloPrint hier.

Lees verder onder de advertentie
Hans Scheffer, ceo van HelloPrint. Hans Scheffer, ceo van HelloPrint | Helloprint
Hans Scheffer, ceo van HelloPrint | Helloprint