Je levert je oude spijkerbroek in en MUD Jeans maakt er een nieuwe van. Hoe moeilijk kan het zijn? ,,Ik ben een moderne voddenboer’’, zegt Bert van Son. ,,Wij doen met MUD Jeans wat we vroeger allemaal deden: onze kleren inleveren en oplappen. Maar we zijn het vergeten. Dat is best treurig.’’
Bert van Son, vandaag 62 jaar oud, meende in 2012 ‘een briljant idee’ te hebben (,,Ik vind dat nog steeds trouwens’’) met het maken en verkopen van duurzame, circulaire spijkerbroeken. En dat voor de prijs van een betere G-Star, Diesel of Levi’s. Met dat idee won hij (onder andere) in 2022 de Koning Willem I Prijs – zie kader – voor het meest duurzame bedrijf van Nederland. Zijn opvolger wordt op 16 mei bekendgemaakt.
MUD Jeans: ‘enige closed loop circulaire denimmerk ter wereld’
,,Wij claimen het eerste en enige closed loop circulaire denimmerk ter wereld zijn’’, zegt de oprichter van MUD Jeans. ,,En ik heb nog niemand gehoord die zegt: wat een dom idee. Maar we zijn na twaalf jaar wel nog steeds de enige.’’
,,Wij ruimen eigenlijk de rommel van de andere merken op. En als je online een broek bij ons koopt, stuur je de oude terug. De verzendkosten betalen we ook nog voor je’’, legt Van Son uit. Lachend: ,,Het is economisch bijna onverantwoord.’’
Ik heb nog niemand gehoord die zegt: wat een dom idee. Maar we zijn na twaalf jaar wel nog steeds de enige
Bert van Son MUD Jeans
Dat bleek in zekere zin ook wel. Want hoe duurzaam de broeken van MUD Jeans ook mogen zijn, zo duurzaam is het businessmodel nu niet. Nog nooit maakte MUD Jeans winst. Fondsen, investeerders en Van Sons eigen geld houden het spijkerbroekenmerk overeind.
Het bedrijf heeft wel nieuw geld nodig; dit keer om zijn vleugels echt uit te slaan, kondigt Van Son aan. Het startte daarvoor een sharefunding. Die verloopt overigens voorspoedig: van de gehoopte 1 miljoen euro is – peildatum half mei – na een paar weken al ruim 80 procent binnengehaald.
Lees ook: Zereau Drinks gaat internationaal met de duurzame watertap: ‘Duitsers houden wel van Sprudelwasser’
Bert van Son wil transparant zijn met MUD Jeans
Je mag hem een modemissionaris noemen. Als exponent van de kledingindustrie zag Van Son welke schade de bedrijfstak aanricht aan mens en milieu. De Noord-Hollandse ondernemer verkocht in 2008 zijn bedrijf in Frankrijk en besloot in een sabbatical dat het allemaal radicaal anders moest. Een missie, geboren uit schaamte en schuldgevoel.
,,Geld verdienen, daar is niemand vies van en dat hoeft ook niet, maar we hebben ook een voorbeeldfunctie. Wij vinden dat er wat moet veranderen’’, legt Van Son uit. ,,Wij willen geld verdienen, maar niet ten koste van mens en milieu.’’
Wij willen geld verdienen, maar niet ten koste van mens en milieu
Bert van Son MUD Jeans
,,Helaas is het tegenovergestelde gebeurd. Fast fashion is alleen maar meer fast fashion geworden. We hebben allemaal teveel kleding in onze kast hangen, ook ik. De industrie is ontploft. Onze kledingconsumptie is in vijf jaar met zestig tot zeventig procent gestegen. Deze consumptiemaatschappij is niet meer vol te houden. De armen in de wereld worden hierdoor het hardst geraakt – en dan is er nog de enorme impact op het milieu.’’
Daarom ook is MUD Jeans transparant in alles wat het is en doet – want goed voorbeeld doet volgen, zo is de hoop. Wil je de fabrieken in Valencia en Tunis zien? Ga vooral kijken, spoort Van Son aan. Hij staat bovendien in voor de claims die worden gesteld. Tot dusver verkocht het bedrijf meer dan 270.000 spijkerbroeken, gemaakt van 110.000 oude jeans. In het begin kon 40 procent van een broek worden hergebruikt, nu is dat 56 procent. Per broek wordt zo’n 470 liter water gebruikt, 72 procent minder dan de norm. Gemiddeld is acht- tot negenduizend liter water voor één spijkerbroek nodig.
,,De industrie wil wel, en er gebeurt ook al best wat. Voorheen ging een broek door zeven (kleur)baden. Nu is het een mistgordijn – dat scheelt al.’’ Niet gek misschien daarom dat MUD Jeans het hoogst scorende B Corps denimmerk – dat is een heel streng duurzaamheidslabel – ter wereld is.
Lees ook: Duurzame ondernemers Timo, Marijn en Marcel hebben goud in handen in strijd tegen ‘wegwerpzooi’
Volumes zijn nodig in kledingbranche
Maar het gaat hem niet snel genoeg – en niet ver genoeg. De ambitie, tevens gekoppeld aan de inzamelcampagne, luidt om uiteindelijk een volledig gerecyclede broek te hebben en die is dan nog steeds hip, gewild en modieus. En waar het spijkerbroekenmerk tot dusver 330 miljoen liter zegt te hebben bespaard (wat gelijkstaat aan 39 jaar en twee maanden onafgebroken douchen), moet dat in 2030 3,3 miljard liter water zijn. Van 210 winkels waar je de broeken kunt kopen wil MUD Jeans naar 780. Van 43.000 jeans per jaar naar 360.000 (omgerekend duizend broeken per dag). Het assortiment moet uitbreiden: T-shirts, sweatshirts, chino’s.
,,De harde realiteit is dat het maken van een deels circulaire spijkerbroek duurder en moeilijker is’’, ondervond Van Son. Het is niet zo simpel dus. ,,Tegelijk heb je in de kledingbranche volumes nodig. We moeten gewoon meters maken. Niet tien- tot twintigduizend, maar honderdduizend. Dat is veel efficiënter, beter en goedkoper.’’
Het moest professioneler, commerciëler
Bert van Son MUD Jeans
Het afgelopen jaar is MUD Jeans klaar gemaakt voor een nieuwe groeistuip (Van Son: ,,Het was een duur jaar voor ons.’’). De organisatie werd groter. Er kwam een nieuwe ceo: Jolanda Brink. Van Son blijft het uithangbord. ,,Ik ben een superassistent. Ik moet ook meer naar de achtergrond – anders ga je jezelf en anderen na twaalf jaar in de weg lopen. Het moest professioneler, commerciëler.’’
De crowdfundingcampagne is geen ‘stop or go moment’. ,,Maar we moeten het nu wel gaan laten zien. Het wordt heel spannend. We moeten dus lawaai gaan maken. Met de opbrengst kunnen we straks in elk geval twee tot drie jaar vooruit. Punt is ook dat we nu net niet groot genoeg zijn voor een volgende groep investeerders: de grotere fondsen stappen pas in bij een omzet van vijf miljoen. En we hebben volume nodig. Hoe groter we worden, hoe makkelijker het gaat.’’
Lees ook: Dit zijn de genomineerden voor de Koning Willem I Prijs: ‘Oscars van het bedrijfsleven’
,,Het is de kroon op mijn werk’’, zegt ondernemer Bert van Son over het winnen van de Koning Willem I-Prijs in 2022, voor het meest duurzame bedrijf van Nederland. ,,De prijzen worden de Oscars voor het bedrijfsleven genoemd. Ik had ook nooit gedacht dat we zouden winnen. Er zijn zoveel bedrijven die iets moois doen.’’
Neem alleen al de drie genomineerden voor de editie van deze keer: het Haarlemse Dopper, van de bekende waterflessen, Fairphone, maker van duurzame smartphones, en metaalrecyclingspecialist Myne Circular Metals. ,,En Myne was eerst schrootverwerker. De eigenaar heet nota bene Henry Staal.’’ Als laatste winnaar was Van Son medejurylid – ‘een moeilijke taak’. ,,Want je moet ook mensen, bekenden vaak, teleurstellen.’’
,,Behalve een enorme eer was het voor ons ook een hart onder de riem. Dat we gezien worden. We hebben ook moeilijke tijden gehad. Dat ik dacht: Nobody cares. Waar doe ik het voor? Waar ben ik mee bezig?’’
MUD Jeans winnaar Koning Willem I-prijs 2022
,,Het is de kroon op mijn werk’’, zegt ondernemer Bert van Son over het winnen van de de Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap van de Koning Willem I Prijs in 2022. ,,De prijzen worden de Oscars voor het bedrijfsleven genoemd. Ik had ook nooit gedacht dat we zouden winnen. Er zijn zoveel bedrijven die iets moois doen.’’
Genomineerden voor de Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap zijn deze keer onder andere: het Haarlemse Dopper, van de bekende waterflessen, Fairphone, maker van duurzame smartphones, en metaalrecyclingspecialist Myne Circular Metals. ,,Myne was eerst schrootverwerker. De eigenaar heet nota bene Henry Staal.’’ Als laatste winnaar was Van Son medejurylid – ‘een moeilijke taak’. ,,Behalve een enorme eer was het voor ons ook een hart onder de riem. Dat we gezien worden. We hebben ook moeilijke tijden gehad. Dat ik dacht: Nobody cares. Waar doe ik het voor? Waar ben ik mee bezig?’’