Nieuws Marketing

Geen geblaf en gemiauw meer van 'zieke' dieren in reclames van Bol.com, Coolblue en IKEA

Bol.com, Coolblue en IKEA stoppen met reclames met daarin mopshonden, Franse bulldogs en Perzische katten. Na druk vanuit Dier&Recht gebruiken de bedrijven voortaan alleen nog gezonde dieren in hun reclames. Volgens de belangenclub zijn de drie rassen ‘ziek’.

Redactie 4 februari 2021

Mopshond uit reclame coolblue

Mopshonden hebben het chronisch benauwd omdat de korte snuit hun luchtwegen blokkeert, dit veroorzaakt het karakteristieke ‘snurken’. Foto: Dier&Recht

Honden en katten met een korte snuit zoals mopshonden, Franse bulldogs en Perzische katten worden veel gebruikt in advertenties. Door hun koddige uiterlijk zijn ze mateloos populair onder adverteerders. Die weten vaak niet dat deze dieren ernstig lijden onder hun extreme uiterlijke kenmerken, stelt Dier&Recht. ,,Bol.com, Coolblue en IKEA zijn bedrijven die serieus werk maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ze stoppen de reclames met kortsnuitige dieren, omdat ze niet willen bijdragen aan dierenleed”, aldus dierenarts Kelly Kessen van Dier&Recht.

Andere bedrijven die hun beleid aanpasten na informatie van Dier&Recht zijn onder meer Greetz, HEMA, Albert Heijn, ABN AMRO en Wehkamp. In totaal zijn al honderdveertig adverteerders overgestapt op gezonde honden en katten.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.