Waarom gebruik je sociale media? Een van de fundamentele doelen is om potentiële consumenten te bereiken en jouw bedrijf ondertussen te laten groeien in het proces. Social media marketing is één van de meest kostenefficiënte manieren om je bedrijf zichtbaar te maken. Het helpt je merk om erkenning te krijgen en je krijgt meteen te maken met een breder publiek.
Growth tool
Wat zijn de geheimen en best practices van sociale media om je business te laten groeien? Je kan social media gebruiken als growth tool en hebt de keuze tussen een betaalde of een organische aanpak. Welke aanpak je ook inzet, de effectiviteit hangt af van je strategie, aanpak, groeibevorderende maatregelen en het consistent blijven met de plannen.
Virale post
Sociale netwerken evolueren in rap tempo. Met de juiste strategieën hoef je niet lang te wachten om resultaten te zien. Zelfs één virale post op social media kan de groeistimulans zijn waar je naar zoekt. In principe trekt de post nieuwe gebruikers aan en zorgt ervoor dat ze jou vertrouwen. Dan zal je de affiniteit krijgen met deze gebruikers die jou zullen helpen om nog meer nieuwe gebruikers te bereiken. Hieronder 3 growth hacking tips om sneller te groeien via sociale media:
-
1. Integreer leiderschap in je content
Stel jezelf voor als een leider, samen met het integreren van leiderschap in alle content die je creëert. Vertel je publiek direct wat je wilt dat ze doen met de call-to-action. Dit is een geweldige manier om met je klant in contact te komen en naar je doel te leiden. Om zakelijke leads te genereren, is een call-to-action van vitaal belang voor je startup. Zelfs als de call-to-action niet direct tot de laatste stap van jouw marketingkanaal kan leiden, zal het hen zeker dwingen jou te volgen en te overwegen wat je zegt.
Lees ook: Tips voor bedrijven: zo speel je in op veranderingen Facebook
Lees ook: Wil je een jonge doelgroep aanspreken? Facebook is passé
-
2. Maak indruk op influencers met je product of dienst
De wereld is in veel opzichten veranderd en het zijn niet je potentiële gebruikers die je moet imponeren. Je kunt beter eerst aansluiten met- en indruk maken op de influencers uit jouw sector. Analyseer en maak een gedetailleerde lijst van beïnvloeders. Creëer een echte connectie met de juiste influencers die je kunnen geven wat je nodig hebt. Begin niet met een verkoopverhaal, maar volg ze op sociale platforms en wissel met hen uit door te reageren op de inhoud die ze delen. Meestal zijn ze zeer actief op sociale media en daar kun je gebruik van maken. Eens jouw naam hen bekend in de oren klinkt, ga je verder met de volgende stappen. Zorg ervoor dat ze zich goed voelen over zichzelf in dit stadium en laat hen weten waarom je voor hen koos.
-
3. Hergebruik je topcontent
Tijd is kostbaar en de waarheid is dat je niet dagelijks geweldige content kunt creëren. Dat hoef je niet eens te doen om je publiek geëngageerd te houden. Als alternatief hoef je alleen maar te werken aan de inhoud die je al hebt. Wanneer je jouw oude inhoud gaat hergebruiken, is de beste praktijk om de meest populaire content uit jouw lijst te selecteren. Als je de content herpositioneert op verschillende sociale platformen, bereik je telkens een nieuw publiek. Telkens wanneer je content herpositioneert, voeg je in principe een waarde toe aan de oorspronkelijke content.
Een bedrijf laten groeien is niet gemakkelijk, maar met belangrijke strategieën en consistentie kan je het zeker maken. Richt je op wat voor jou het meeste oplevert en overweldig jezelf niet met tools, softwares of initiatieven die geen duidelijk rendement opleveren. Als je de tactieken goed kan uitvoeren, zal het je naar je doelstelling brengen.
Lisanza Faccilongo is Content Marketeer bij Sortlist. Deze onderneming brengt marketeers in contact met marketingbureaus en is uitsluitend actief op de B2B-markt.