Nieuws Digital marketing
Appromoters: dit moet je weten als je een app lanceert
De afgelopen maanden richtte Appromoters zich met succes op de Aziatische markt. Het Amsterdamse app-marketingbureau ziet met de toename van het smartphone gebruik grote kansen in Nederland en het buitenland. Dit is wat je volgens de CEO moet weten als je een app lanceert.

Florian Rost van Tonningen (28) kwam vijf jaar geleden op het idee van Appromoters. “We wilden de wereld veroveren met een app maar kregen hooguit maar een paar duizend installaties ondanks sterke marketing allianties. Toen zagen we dat wij niet de enige partij waren die hier mee worstelden. Er was geen bedrijf als Appromoters dat ons kon uitleggen wat we moesten doen. Toen wisten we dat hier een gat in de markt lag.” Ondertussen vermarkt en promoot hij -met een team van bijna dertig man- apps, op een no-cure-no-pay basis. "De meeste bedrijven hebben een duidelijke focus op het product zelf, terwijl wij ons bezig houden met het verkopen en de marketing van de app” , aldus Rost van Tonningen.
Kosten
Appromoters heeft een gevarieerde klantenkring. Het werkt onder onder andere voor: Coca-Cola, ABN-Amro, KPN, Trivago, King, Red Bull en Gameloft. Rost van Tonningen werkt niet met vaste prijzen. “De prijs varieert op basis van de wensen en behoeften van de klant en de concurrentie. We rekenen af per installatie, gekoppelt aan specifieke KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren, red.). Soms spreken we een omzet- of winstdeling af.”
Lees ook: Tinder-oprichter gaat concurrentie aan met nieuwe datingapp
App-industrie
Volgens de CEO komt er een hoop kijken bij het lanceren van een app. Met name de marketing wordt daarin nog weleens onderschat door Nederlandse bedrijven, zegt hij. “Grote bedrijven in Amerika hebben enorme budgetten. Je moet niet onderschatten dat er moordende concurrentie is. Het is een groeiende industrie waarin iedereen aan de top wil blijven. Om de concurrentie voor te blijven moet je investeren.”
App Store Optimisation (ASO)
Het succes van een app valt of staat bij het gebruikersgemak.”Het gebruik moet zo makkelijk mogelijk zijn en gericht zijn op één doel. De gebruiker moet er heel intuïtief mee om kunnen gaan. Zolang dat goed in elkaar zit, heeft het een kans van slagen”, zegt Rost van Tonningen. Ook het optimaliseren van de plaatsing in de app stores is van groot belang. “App Store Optimisation (ASO) is een stuk onbekende dan Search Engine Optimization (SEO). Dat komt onder andere doordat Apple en Google geen feitelijke statistieken over het resultaat weggeven, wat wel bij SEO gebeurt.”
Lees ook: Hoe deze app tegen voedselverspilling groeit als kool
Amerika en Azië
De succesvolle oversteek naar Amerika maakten de twee eigenaars van het bedrijf, Florian Rost van Tonningen en Raoul Milhado in 2016 omdat ze daar grote kansen zagen. Door verder te focussen op de Aziatische markt wil Appromoters haar inkomsten vanuit de Azië-Pacific-regio voor het einde van het jaar met zestig procent verhogen.”Azië is immens groot, met veel mogelijkheden. Om een voorbeeld te noemen, mobiele spelletjes speelt gemiddeld al een grotere rol in het dagelijks leven van de gemiddelde persoon in Azië dan tv kijken. Men spendeert meer tijd aan spelletjes op de mobiel!”
De culturele kloof tussen Azië en Nederland is zo groot, dat het aanvankelijk lastig bleek te zijn voor Appromoters om deze markt te penetreren. Rost van Tonningen: “We merkten dat Aziatisch klanten het toch prettiger vinden om in hun eigen taal te communiceren. Dat is waarom we besloten hebben professional met Japans en het Mandarijn in Amsterdam aan boord te halen.