Nieuws Marketing

Bodegraafse bierbrouwer wil uitbreiden

Lokaal bier is hot. Jan Kraan uit Bodegraven profiteert daar optimaal van. Zijn 'Kraanwater' is niet aan te slepen, zeker niet in december. Hij wil groeien. schrijft het AD. ,,Meer bier en grotere ketels.''

Charlotte de Heij | Foto: Pim Mul 23 december 2016

Bier 1065 8

Al twee jaar zoekt Jan Kraan (60) een manier om uit te breiden. ,,Ik verkoop meer dan ik maken kan, zo simpel is het eigenlijk'', zegt de nuchtere ondernemer daarover.

Vrijheid

In eerste instantie had hij een pand op het oog op het nieuwe industrieterrein. Met vijftig brouwers en dertig investeerders moest het een soort coöperatie worden. ,,Ik zag het echt voor me: elkaar helpen met bottelen, glaswerk samen inkopen en ook de inkoop van mout en hop met elkaar doen. Economisch was het een goed plan. Alleen kon ik maar elf brouwers vinden die vanaf het begin wilden meedoen. Dat is te weinig om het op te starten.''

Een nieuw plan borrelde op. Opnieuw een groot pand, ditmaal aan de Oud-Bodegraafseweg. De inzet was kleiner: een gemeenschappelijk pand voor tien brouwers. De overtuiging dat banken meer kwaad dan goed doen, was een streep door de rekening voor Kraan. ,,Ik wil zonder bank werken en mijn vrijheid behouden. Helaas kon ik dit zelf niet financieren.''

Olievlek

Ondertussen zag Kraan de vraag naar zijn eigen bier almaar stijgen. Op steeds meer plaatsen in de regio wordt Kraanwater verkocht. Kroegen, restaurants en zelfs de Mitra in Leiden. ,,De olievlek wordt steeds groter'', vertelt hij trots. ,,En dat terwijl Bodegraven niet eens een echt bierdorp is. Op het jaarlijkse bierfestival na, waar 7.000 man op af komt dan.''

Zijn winkel annex brouwerij annex reclamestudio aan de Overtocht heeft een stuk meer ruimte dan je van buiten zou denken. Een smalle pijpenla, met links een ruimte waar 700 Nederlandse en 80 Belgische bieren in de schappen liggen en rechts de reclamestudio.

Reclame

Na bijna veertig jaar reclame maken, is daar de rek wel uit. ,,Maar doordat ik mijn eigen etiketten maak, ben ik misschien wel uniek. Een klant loopt bij mij na een kwartier naar buiten met een eigen bierflesje met persoonlijk etiket.''

Groei is er zeker. Kraan kan na tien jaar amateurbrouwen en vier jaar in het klein produceren vanaf februari zijn productie gaan verdrievoudigen. Hij heeft een nieuwe vergistingsketel gekocht. In plaats van tankjes van veertig liter kan hij nu bier maken in een tank van 250 liter. Oftewel 200 liter bier per productie. ,,In dit pand is dit het maximale. Ik zie het ook echt als mijn laatste stap. Als er nog meer vraag gaat komen, moet ik met pijn in mijn hart 'nee' gaan verkopen.''

De Molen

Jan Kraan wil nog een laatste misverstand uit de wereld helpen. Iets wat hem vaak, heel vaak wordt gevraagd: ,,Nee, ik ben geen onderdeel van De Molen. We hebben twee brouwerijen in Bodegraven. Amsterdam heeft er wel twintig, dus zo bijzonder is dat niet.''

Waar De Molen, naast eigen bier vooral buitenlandse bieren verkoopt, is Kraan juist gespecialiseerd in Nederlands bier. ,,Sommige bieren die ik verkoop, liggen ook in de supermarkt. Maar daar staat niemand bij om meer te vertellen over de afkomst en de smaak. Bij mij koop je het verstand erbij.''