Maar eerst even over de naam. Jules lacht: ,,We vragen ondernemers altijd: hoe maak jij een banaan open? Dan horen wij regelmatig: gewoon, vanuit de steel. Dit refereren wij aan de marketinginzet van bedrijven. Ondernemers zijn vaak vanuit de steel bezig, ze hebben geen strategie en doel achter hun marketingboodschappen. Jammer, want dat is zonde van je tijd en geld. Wij maken de bananen open vanuit de achterzijde, vanuit strategische keuzes en doelen, en dat maakt het verschil. De metafoor van de banaan trekken we vaak door in onze hele bedrijfsvoering.”
Practice what you preach
Zeven jaar geleden werd het toenmalige Social Banana opgericht vanuit de schoolbanken. ,,Na anderhalf jaar stond ik voor de vraag: wil ik mijn klanten behouden of doorgroeien?”, vertelt Niek .,,Ik koos voor groeien, maar daar had ik hulp bij nodig.”
Hij zocht een compagnon en die vond hij dichtbij: in zijn vriendengroep. De kracht van Jules ligt op het gebied van strategie en branding. Hij schreef samen met Niek een Social Banana 2.0-concept: een uitbreiding naar vier dienstverleningen met social media, advertenties, grafisch design en websites. Samen werkten ze vanuit een klein kantoortje in Venlo, waar precies twee bureaus in pasten. Jules blikt terug: ,,Onze eerste offerte voor 1.500 euro verstuurden we met knikkende knietjes. Nu gaat het om campagnebudgetten van 30.000 euro per maand.”
Klanten wisten hen te vinden. In 2019 won Niek de Young Professional of the Year. Niek: ,,We zeggen altijd: practice what you preach. We moeten als marketingbureau zelf ook goed zichtbaar zijn. Met een foamboard in de vorm van een banaan gingen wij bij klanten langs, dat ging als een lopend vuurtje.”
Keerzijde
Al snel kwamen de heren tot de conclusie dat het succes van de naam Social Banana ook een keerzijde had. Niek legt uit: ,,Door het woord ‘social’ dachten bedrijven dat we alleen social media verzorgden. Dat was niet het geval, we deden ondertussen namelijk veel meer.” In 2020 kwam het eerste extra label Digital Banana erbij. Deze tak was volledig verantwoordelijk voor websites, webshops, webapps en hosting. De ‘tros’ was echter nog niet compleet. In 2021 voegde Niels zich erbij met het label Grow Banana. ,,Voor ons was Niels ook geen onbekende. Met zijn e-commercebedrijf ProSocks was zijn toevoeging een logische stap in onze groeiambities.” Grow Banana werd verantwoordelijk voor social media-advertenties, SEO, SEA en e-mailmarketing.
Onze eerste offerte voor 1.500 euro verstuurden we met knikkende knietjes. Nu gaat het om budgetten van 30.000 euro per maand
De klantenkring groeide de afgelopen jaren flink. Van bakker om de hoek naar opdrachtgevers als gemeente Venlo, de Provincie, politieke partijen, onderwijsinstellingen, e-commerce- en mkb-bedrijven tot grote merken zoals WD-40® Company Limited. Ook verdubbelt de omzet elk jaar.
Functioneringsgesprekken
Ondernemen is niet alleen doen waar je goed in bent, zo merkten de mannen. Niek legt uit: ,,Als je op een bepaalde grootte komt, moet je gaan nadenken: hoe zet je een bedrijf goed op poten? We begonnen met het voeren van functioneringsgesprekken, hadden te maken met de overgang naar een BV, zaten met advocaten om tafel en kregen allerlei vragen vanuit collega’s waar we nooit over na hadden gedacht. Het hoort er nu eenmaal bij en is heel leerzaam.” Jules vult aan: ,,Je doet waar je blij van wordt en dan opeens moet je neventaken gaan doen. Gelukkig kunnen we veel uitbesteden.” Niels: ,,Ik moet bijvoorbeeld functioneringsgesprekken voeren met teamleden die vaak ouder zijn dan ik. Dat vond ik in het begin nog best een uitdaging.”
Ik moet functioneringsgesprekken voeren met teamleden die ouder zijn dan ik. Dat vond ik in het begin nog best een uitdaging
Ook de groei als bedrijf bracht uitdagingen met zich mee. Niels: ,,We hadden in het begin de filosofie om alleen met ‘jonge’ mensen te werken. Daar zijn we van teruggekomen. Onze twaalf medewerkers zijn nu een mooie mix van twintigers, dertigers en ook een vijftigplusser. Dat zorgt voor ervaring, kennis en geeft vertrouwen aan opdrachtgevers.”
Overkoepelende (bananen)schil
Het vijfjarig jubileum was afgelopen november het moment voor een nieuwe identiteit. Niek: ,,Begin dit jaar introduceerden wij onze overkoepelende schil: De Bananas. Onder de naam ‘DE BANANAS creative marketing agency’ verzorgen wij het complete traject op het gebied van strategie, branding tot de volledige marketinguitvoering. Niets is ons te gek. Voor ons betekent Let’s go bananas een hands-on werkwijze, resultaatgerichte strategieën, creatieve campagnes en gedurfde uitingen. Een resultaat waar onze opdrachtgevers enthousiast van worden.”
Samen vieren
De Bananas vinden aantrekkelijk werkgeverschap heel belangrijk. ,,Ik zag bij andere stageplekken en bijbaantjes genoeg zaken die ik niet in ons bedrijf wilde. Het mooie is dat je hier voor jezelf kunt bepalen hoe je iets aanpakt. Zo creëren we een cultuur waar eigenaarschap, betrokkenheid en vrijheid de boventoon voeren. Aan de hand van maandelijkse Bananababbels zetten we in op groeipotentie van zowel individueel als teamniveau. Wanneer we als team resultaten behalen, dan vieren we dit dan ook samen. We zitten namelijk ruim 40 uur op kantoor met elkaar, dat mag ook leuk zijn”, aldus Jules.
De uurtarieven liggen hier in vergelijking met de randstad dan wel lager, maar de kennis is hier zeker niet minder
Hoe zien de heren de toekomst van De Bananas? Niek begint: ,,We zijn uit ons jasje gegroeid en zijn druk bezig met het zoeken naar een nieuw kantoorpand. We hebben nu een ruimte van 120 m2, onze droom is een pand van 400 m2. We willen het aantrekkelijk maken voor ons team en voldoende mogelijkheden hebben voor uitbreiding. Zo komt er een eigen foto- en videostudio, zodat we content in-house kunnen ontwikkelen.” Jules vult aan: ,, We denken ook aan een tweede vestiging buiten onze regio. We willen stappen maken met ons kantoor, zodat we ook toonaangevend worden boven de rivieren.” Niels lacht: ,,De uurtarieven liggen hier in vergelijking met de Randstad dan wel lager, maar de kennis is hier zeker niet minder.”
Lees ook: Jos Burgers: ‘Ga niet voor veel, maar voor superfijne klanten’