Marketing

Niche-podcasts: zo gebruik je micro-storytelling voor zakelijk succes

 
Afbeelding ter illustratie. Personen komen niet in het verhaal voor. Bron: Shutterstock. Afbeelding ter illustratie. Personen komen niet in het verhaal voor. Bron: Shutterstock.
Afbeelding ter illustratie. Personen komen niet in het verhaal voor. Bron: Shutterstock.
 
Leestijd 3 minuten

In 2023 werden er in totaal 7.130 Nederlandstalige podcastafleveringen geupload (Pointer, KRO-NCRV). In een wereld waarin content overvloedig is, wil je als bedrijf maar één ding: opvallen. Podcast-expert Rebecca van der Weijde en Ivo Samplonius kijken naar het belang van de niche-podcast.

Lees verder onder de advertentie

Een loyale doelgroep koppelen aan jouw content, en daarmee ook aan jouw merk. Het is natuurlijk een eer als je een podcast maakt en er per aflevering 1000 mensen op klikken, maar als vervolgens het merendeel afhaakt, maar met één oor luistert, en naderhand niet meer weet waar de inhoud over ging - dan kun je net zo goed wat anders gaan doen. Liever heb je 100 toegewijde luisteraars, die allemaal reageren op je content, actief hun bijdrage willen leveren en opnieuw terugkomen. Om dit voor elkaar te krijgen, ligt er een geheim wapen voor je klaar: de niche-podcast.

De niche-podcast Revolutie

De laatste tijd is er een groeiende markt in niche-podcasts binnen het podcastlandschap. Dit houdt in dat content verschuift van breed en algemeen (denk aan thema’s als sport, politiek en financiën), naar gericht en gespecialiseerd, waarbij specifieke interesses, passies en subculturen worden ingezet. In plaats van het thema sport, worden er podcasts gemaakt over specifieke sportclubs of -teams (zoals In het wiel van DPG Media, over wielrennen), en in plaats van het thema muziek, worden er podcasts gemaakt over individuele artiesten (zoals Taylors Era van Dag en Nacht Media, over Taylor Swift).

Lees ook: Waarom er wel/geen markt is voor de podcast over jouw bedrijf

Lees verder onder de advertentie

Die verschuiving is te zien bij fans - amateurs die hun eigen podcast over hun eigen liefhebberij maken, maar dus ook bij grote bedrijven en instanties. Dit biedt een tegengeluid tegen traditionele media als televisie en radio, die vaak een breed publiek hebben en daarom ook content moeten maken voor de ‘massa’.

Unieke positie op de markt

Wat zijn nou de voordelen van een niche-podcast? Ten eerste: de vrijheid. Als bedrijf kun je je richten op elk denkbaar onderwerp - van specifieke hobby’s en interesses, tot niche-industrieën en ontwikkelingen binnen je bedrijf. Dit leidt tot een divers aanbod van content en de mogelijkheid om je eigen onderwerpen uit te diepen. De kans op concurrentie is ook meteen kleiner - met een niche-onderwerp onderscheid je je van andere bedrijven en neem je een unieke positie in op de markt.

Loyaliteit en betrokkenheid

Misschien klinkt het niet logisch: een podcast maken die een kleiner publiek trekt. Maar daar zit nou juist de kracht in. Niche-podcasts kunnen een diepe verbinding creëren met luisteraars, omdat ze content bieden die nauw aansluit bij hun interesses en behoeftes. Dit verhoogt de loyaliteit en betrokkenheid. En hoewel het publiek misschien kleiner is, zijn de leads die je via zo’n podcast verzamelt waarschijnlijk van hogere kwaliteit. De luisteraars hebben al interesse in het onderwerp, en zijn daarom sneller geneigd om ook geïnteresseerd te zijn in jouw producten of diensten.

Lees verder onder de advertentie

Expert op je vakgebied

Tevens is het goed voor je ‘expertstatus’. Door content te maken over een specifiek onderwerp of een bepaalde industrie, positioneer je jezelf als autoriteit en expert op dat gebied. Het vergroot je geloofwaardigheid en vertrouwen van potentiële klanten. Dat vertrouwen kan worden doorvertaald in sales: gesponsorde content, lidmaatschapprogramma’s (voor de ‘echte fans’), live evenementen en merchandise-verkoop slaan sneller aan bij een betrokken publiek.

Lees ook: Vijfmaal storytelling in podcasts als communicatiemiddel voor jouw bedrijf

Kortom: de niche-podcast vertegenwoordigt een verschuiving in de manier waarop audio wordt geproduceerd, gedistribueerd en geconsumeerd. Het gaat niet meer om de massa, en zoveel mogelijk luisteraars, maar om het bedienen van kleinere doelgroepen. Precies wat de samenleving nodig heeft, binnen een wereld waarin het steeds meer draait om personalisatie. Het inzetten van micro-storytelling is een perfecte manier om een zeer betrokken publiek aan te trekken en jouw bedrijf te positioneren als expert binnen je vakgebied. Dus begin met het uitzoeken van specifieke interesses en behoeften van jouw doelgroep, zorg voor waardevolle content die aansluit bij die interesses en bouw je eigen, authentieke publiek op. Gegarandeerd succes!

Lees verder onder de advertentie