Kennis Sales

Meer klanten: zo kun jij ze aantrekken

Je wilt meer klanten aantrekken: hoe pak je dat aan? Met 7 van onze tips kom je aan meer klanten. Je helpt meer mensen jouw winkel of webshop te vinden. En als ze daar eenmaal zijn, dan krijg je de tools in handen om ze daadwerkelijk te laten kopen. Dus wil je meer klanten bereiken of genereren? Of zoek je naar manieren om meer mensen te werven? Als je meer klanten wilt trekken zijn zowel nieuwe als bestaande contacten heel waardevol. Wij leggen je uit hoe je daar succesvol mee aan de slag gaat.

Van onze redactie 25 december 2021

Klanten aantrekken meer

Meer klanten aantrekken: 7 praktische tips

Hoe krijg je meer klanten? De precieze aanpak hangt natuurlijk af van wat je doet, wie jouw doelgroep is en wat je probeert te verkopen. Tegelijkertijd zullen deze 7 praktische tips je in ieder geval goed op weg helpen:

  1. Specialiseer in een niche

  2. Verbeter jouw verkooptechnieken

  3. Zet in op social media

  4. Creëer content die de aandacht trekt

  5. Blijf in contact via e-mail

  6. Verdiep je in SEO en SEA

  7. Betrek bestaande klanten

1

Specialiseer in een niche

Veel ondernemers proberen meer klanten aan te trekken door zich op een grotere markt te richten. En hoewel dat op het eerste gezicht misschien logisch lijkt, is dat het niet. Stel je maar eens voor:

  • Je vist in een populaire vijver, met maar liefst 1.000 vissen. Door de populariteit heb je te maken met veel andere vissers, dus zitten jullie er met 100 man te vissen. Hoeveel vissen zal iedereen gemiddeld vangen? Dat zijn er 10.

  • Je kunt je in plaats daarvan ook specialiseren in een niche. Dan vis je in een vijver met ‘maar’ 100 vissen. De populariteit van die plek is een stuk kleiner, dus jullie zijn in totaal maar met 10 vissers. Dat betekent dat je gemiddeld ook 10 vissen vangt.

Bovendien heb je bij de minder populaire vijver te maken met 9 concurrenten, in plaats van 99. De kans dat er tussen die 9 een topverkoper zit is een stuk kleiner dan wanneer je het tegen veel meer anderen opneemt.

Dus wil je meer klanten aantrekken? Het is niet altijd een goed idee om een grotere markt te kiezen. Juist door een niche uit te zoeken is de kans groot dat je daarmee meer succes zal hebben.

2

Verbeter jouw verkooptechnieken

Maar, hoe kom je eenmaal in die niche vervolgens aan meer klanten? Om meer klanten aan te trekken zal je een betere verkoper moeten worden. Je hebt enige commerciële vaardigheden nodig.

Dat betekent natuurlijk niet dat je een gladde autoverkoper hoeft te worden. Wél is het belangrijk om bijvoorbeeld te begrijpen hoe je jouw producten beter kunt presenteren. En wat je kunt doen om jouw aanbod in de etalage te zetten, als klanten er (nog) niet vanzelf op afkomen.

3

Zet in op social media

Probeer bijvoorbeeld meer klanten te bereiken en te genereren via social media. Met LinkedIn, Facebook, Instagram en bijvoorbeeld Pinterest heb je allerlei extra kanalen tot je beschikking.

Let op: je hoeft zeker niet álle sociale media te gebruiken. Kies het kanaal waar jij je prettig bij voelt en waarvan je verwacht dat je er de meeste (potentiële) klanten zal vinden. Door één kanaal tot in de puntjes uit te werken haal je misschien meer succes dan wanneer je ze allemaal ‘een beetje’ doet.

Gebruik de kanalen om updates te delen, bijvoorbeeld over wat er speelt in jouw branche. En deel je visie, ideeën en wat je bereikt. Voorkom dat het (alleen maar) draait om de producten, om vooral waardevolle content te publiceren waar bezoekers (en uiteindelijk klanten) blij van worden.

4

Creëer content die de aandacht trekt

Gebruik op die manier ook jouw eigen website (met blog) en de eventuele winkel om aandacht te trekken. Creëer content die bezoekers waarderen. Dus kun je uitleggen over een product? Houd je een interview met een leverancier? Of deel je foto’s en video’s van achter de schermen? Je kunt meer klanten bereiken door content te creëren waar zij blij van worden. En die bijvoorbeeld de moeite waard is om te delen, omdat je op die manier extra aandacht genereert.

5

Blijf in contact via e-mail

Als je eenmaal klanten hebt bereikt (en eraan hebt verkocht) is het belangrijk om met ze in contact te blijven. Voorkom dat ze jou vergeten, bijvoorbeeld door ze via e-mail opnieuw te bereiken.

Je kunt proberen meer (bestaande) klanten te werven met promoties, acties en productaanbiedingen, al kun je het ook over een heel andere boeg gooien. Wat kunnen ze bijvoorbeeld doen met de bestellingen die ze al hebben gedaan? Of welke tips heb je om er nog meer uit te halen? Je creëert op die manier extra waarde, terwijl je met jouw bedrijf top-of-mind blijft en je de kans op een herhaalaankoop groter maakt.

6

Verdiep je in SEO en SEA

Tegelijkertijd vraag jij je natuurlijk af hoe je nieuwe klanten kunt krijgen. Online doe je dat met de combinatie van SEO en SEA:

  • SEO: organische zoekresultaten
    Optimaliseer jouw website voor de organische zoekresultaten. Dat wil zeggen, creëer content voor belangrijke zoektermen. Google en andere zoekmachines tonen jouw website hoger in de zoekresultaten. Houd er rekening mee dat dit vraagt om een lange adem, het duurt even voordat je resultaat ziet.

  • SEA: betaalde zoekresultaten
    Wil je meteen bovenaan staan voor de belangrijke zoektermen? Gebruik advertenties in Google en andere zoekmachines. Je betaalt per klik, zodat je op een heel efficiënte manier kunt adverteren. Zonder clicks kost het je niets, dus je weet zeker dat je alleen betaalt als het wat oplevert.

7

Betrek bestaande klanten

Ten slotte kun je meer klanten aantrekken door jouw bestaande kopers meer te betrekken. Stel ze vragen over hun ervaring, over de producten in het assortiment en over wat er wellicht beter kan. Waar zouden zij behoefte aan hebben? En welke informatie ontbreekt er nog? Ga het gesprek aan en ontdek hoe je meer nieuwe klanten kunt krijgen door goed te luisteren naar wat anderen belangrijk vinden.

Dus wil je meer nieuwe klanten aantrekken in jouw winkelof via internet? Met de bovenstaande tips ontdek je verschillende manieren om meer klanten te genereren.

Of schrijf je in voor onze Sales Boost Academy. Het is de beste manier om het verkopen beter onder de knie te krijgen, ínclusief het aantrekken en bereiken van meer klanten.