Wil je groeien, dan zal je moeten inspelen op trends, ontwikkelingen en mogelijkheden. Wanneer je op de hoogte bent van de kansen kun je als één van de eersten reageren en een oplossing bieden.
Bedrijven als Daily Paper, maar ook de Rijksoverheid en de NS, zijn het afgelopen jaar actief geweest op dit gebied. Alle bovengenoemde instanties en bedrijven gingen aan de slag met het behalen van doelen en het benaderen van de doelgroep op een creatieve wijze. Dit leidde tot een aantal spraakmakende campagnes en communicatie-uitingen.
Social media is niet meer weg te denken uit de online wereld. We liken, swipen, delen en reageren erop los. De videoplatformen en -mogelijkheden zijn upcoming en waar het de afgelopen jaren vaker ging over cijfers dan over content, lijken de rollen nu te veranderen. Het aandeel van social media in het medialandschap wordt alsmaar groter.
Lees ook: Naar nieuwe territoria surfen met Pig & Hen
Augmented reality en WhatsApp-thrillers
Een grote speler op het gebied van social media en groei het afgelopen jaar was de Rijksoverheid. Zij zetten augmented reality in de vorm van een spel in, waarbij gebruikers zo lang mogelijk niet mochten knipperen. Het doel? Zoveel mogelijk rangen behalen in het leger. Met dit interactieve filter vergrootte de Rijksoverheid het bewustzijn rondom het leger. Daarnaast zette het Rijk ook succesvol copywriting en influencermarketing in met rapper Donnie voor de ‘Knalplanga’-campagne. Via deze campagne werden jongeren massaal opgeroepen om een vuurwerkbril te dragen. Wat bleek? Het ging viraal.
Ook NS is succesvol met social media. Het vervoersbedrijf liet volgers bepalen hoe reiziger Julia, te zien op Instagram Stories, haar reis voortzette. Tevens gebruikte NS WhatsApp op een nieuwe, ludieke wijze. Reizigers konden zich met een appje aanmelden voor de WhatsApp-thriller ‘Ontspoord’. Een week lang communiceerde NS het verhaal van Sarah, die na een werkborrel per ongeluk iets zag wat ze niet had mogen zien en verdwijnt. De NS maakte gebruik van ontwikkelingen op social media-gebied om mensen op een unieke manier te bereiken. Dit leidde tot spraakmakende uitingen en een betrokken doelgroep.
Daily Paper heeft het afgelopen jaar gewerkt aan een community van verbondenheid, zowel nationaal als internationaal
Verbinden met communities
Communities zijn ideaal voor het verbinden van klanten aan een merk of bedrijf. Het zijn groepen gelijkgestemden die de interesse in een bepaald onderwerp delen. Het luisteren naar en communiceren met deze communities is het afgelopen jaar weer een must gebleken; men voelt zich gehoord en krijgt meer vertrouwen. Wil je als bedrijf groeien, dan is het verstandig om te verbinden met deze groepen.
Daily Paper, opgericht in 2010 en een van Nederlands best verkochte merken van dit moment, heeft het afgelopen jaar gewerkt aan een community van verbondenheid, zowel nationaal als internationaal. Met campagnes als ‘Unite’ gaat het merk voor diversiteit en saamhorigheid.
Diversiteit en inclusiviteit
Hiermee spreekt Daily Paper mensen en volgers aan die staan voor culturele diversiteit en neemt het merk de angst voor discriminatie zoveel mogelijk weg. Dit doet het merk onder andere door op social media-modellen te gebruiken van verschillende nationaliteiten. Door de community te benaderen met inclusiviteit en verschillende culturen te vertegenwoordigen, voelen mensen zich gehoord en zullen zij zich nog sterker verbonden voelen met het merk. Daily Paper is op dit moment actief in 29 landen. Nog voor het einde van het jaar zal er een winkel in New York worden geopend.
Er is geen stappenplan voor groei. Echter kom je, door op de hoogte te zijn van de mogelijkheden en hier zelf creatief mee om te gaan, al heel ver. Laat je inspireren en groei ook over de grenzen. Met welke social media kanalen of communities gaan jullie de klant veroveren?
Lees ook: Zo zet nuud een planeetvriendelijk product op de wereld
Groei en techniek zijn nauw met elkaar verbonden. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van blockchain voor veilige transacties, virtual reality en spraakgestuurd zoeken. Met het gebruik van innovatieve oplossingen kunnen bedrijven mooie kansen creëren en online groei realiseren.
Google Assistant voor koffieliefhebbers
Het inzetten van moderne technieken zien we bijvoorbeeld bij Nespresso Nederland. Het bedrijf is als eerste koffiemerk een unieke samenwerking aangegaan met Google Assistant om koffieliefhebbers te inspireren en informeren. De virtuele assistent helpt klanten op basis van stembesturing met het maken van keuzes. Het advies sluit aan op hoe klanten zich voelen en op welk moment van de dag er koffie gedronken wordt. De dienst van Nespresso en Google zet de klant centraal en zal de komende tijd uitgebreid worden om klanten te informeren en zo optimaal mogelijk van dienst te zijn. Nederland is het eerste land waar de adviestool wordt geïntroduceerd. Later zal de service wereldwijd uitgerold worden. “Hey Google, hoe maak ik een goede cappuccino?”