Nieuws Social media

Fouten waardoor je bedrijf niet groeit op social media. Plus de oplossing

Voel je dat er meer in je bedrijf zit en wil je groeien door online marketing? Zorg dan dat je de hele klantreis van betekenis bent voor je klant. Dat besef is er onder ondernemers steeds meer, maar door vier veelgemaakte fouten gaat het nog vaak mis.

Stefanie Kokee | EPA/Christophe Petit Tesson 14 juni 2019

Social media kanalen

Marketing is geëvolueerd van product denken naar merkdenken naar betekenis marketing. Grote merken beseffen dat ze klanten alleen nog maar aan zich kunnen binden door echt van betekenis te zijn voor hen. Ook in het mkb realiseren ondernemers zich dit steeds meer, al maken velen nog de fout om zonder plan content de wereld in te slingeren. Zonde, want ze hebben vaak een mooi verhaal. Alleen weten ze niet goed wat, wanneer en waar te vertellen om voor de klant van betekenis te zijn. Het gevolg: ondanks alle inspanningen boeken ze geen resultaat in de vorm van leads en sales.

Helpen en inspireren zonder resultaat

Veel bedrijven gaan gewoon van start met onlinecontent. Er wordt wat geblogd en hier en daar een bericht gepost op social media-kanalen, met de intentie de klant te helpen en inspireren. Maar zonder resultaat vreet het alleen maar tijd en energie. Wat gaat er mis? Kort gezegd zijn er vier fouten. Wees je je daar als ondernemer bewust van en verander je je aanpak? Dan staat niets je in de weg om met betekenisvolle content die groei in leads en sales te realiseren!

Fout 1: Je kent de behoeftes van de klant niet

Essentieel is dat je je potentiële klanten goed kent en begrijpt. Je moet bij wijze van spreken weten waar ze ’s nachts van wakker liggen. Als je dit op je netvlies hebt kun je hierop inspelen en ze verder helpen. Ondernemers weten altijd wel een paar behoeftes van de doelgroep op te noemen. Maar zijn dat wel de dieper liggende wensen en doelen, problemen en pijnpunten? Vaak blijft de informatie aan de oppervlakte en daarmee de content ook. Probeer verder te kijken dan de primaire behoeftes en stel jezelf en je collega’s telkens de vraag: waarom dan? Nog beter: vraag het je doelgroep. Zo kom je tot de kern en heb je de basis te pakken om echt van betekenis te zijn voor de klant.

Fout 2: Je content draait te veel om je bedrijf

Hoe interessant is het voor een ander om te horen wat jij allemaal te bieden hebt? Zeker als je bedrijf niet bekend is zal het weinig mensen aanspreken. Klanten willen merken dat jij snapt wat zij nodig hebben en dat jij hun probleem kunt oplossen. Ze willen een verhaal waarin ze zich herkennen en een connectie bij voelen. Voor bedrijven is het verleidelijk om de eigen kwaliteiten, diensten en producten te etaleren, want daar is genoeg over te vertellen. Maar maak met je kennis van de doelgroep eens content waarin jouw klant de held is: de hoofdpersoon die een transitie doormaakt van probleem naar oplossing. In dat verhaal ben jij de gids, de helper die de oplossing biedt. Je zult zien dat je onweerstaanbaar wordt voor nieuwe klanten!

Fout 3: Je vertelt geen consistent, herkenbaar verhaal

Vaak plaatsen bedrijven content in de hoop dat die goed ontvangen wordt en mensen contact met hen opnemen. Ze denken niet verder dan die ene blog, die nieuwsbrief of die social post. Er ligt geen plan aan ten grondslag. Dat maakt het lastiger om een continue stroom aan content vol te houden en bovendien zit er weinig herkenbaarheid en structuur in de content. Je potentiële klant ziet daardoor steeds iets anders en koppelt dat niet aan je bedrijf of merk. Bepaal welk doel je met online content wilt bereiken en wat je in welke klantfase wilt publiceren. Zo werkt je content op de verschillende kanalen toe naar een duidelijk doel, zoals een oriënterend gesprek of offerte aanvragen.

Fout 4: Je gebruikt de verkeerde online kanalen

LinkedIn is hot en steeds meer bedrijven starten een Instagram-account. Maar wat werkt voor jouw bedrijf? Overal tegelijk aanwezig zijn kost veel tijd en energie en waarschijnlijk doe je het nergens goed. De oplossing? Focus! Waarschijnlijk weet je wel waar klanten zich bevinden. Richt je op die kanalen en versnipper je aandacht niet. Andere kanalen kun je altijd nog oppakken als je de eerste op de rit hebt. Weet je niet goed hoe te starten? Bedenk dan per kanaal wat je ermee wilt bereiken. Zorg dat je content bij het kanaal past en bij wat mensen daar verwachten: op Instagram inspirerend beeld, op LinkedIn zakelijke updates en op je blog praktische hulp en inspiratie. Ga van start, kijk goed naar de resultaten en verbeter de content op basis van wat je ziet gebeuren.

Deze gastbijdrage is geschreven door Stefanie Kokee, zij is contentstrateeg en samen met haar zus eigenaar van Hallo Blauw. Sinds 2017 helpen zij bedrijven om met betekenisvolle content meer zichtbaarheid, autoriteit en vertrouwen te realiseren. Ook zorgen ze ervoor dat dit meetbaar bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen.