Blog Social media

Zakelijk en/of persoonlijk gebruik social media: de keuze van Marco Aarnink

'Blijkbaar heb ik 1.100 followers op Instagram, en dat zonder ooit één bericht te hebben geplaatst. Hoe dan', vraagt succesvol print-ondernemer Marco Aarnink zich af in zijn nieuwste blog. 'Toen ik op die cijfers werd gewezen, voelde ik me trots. Het streelt mijn ego. Toch voelt het ongemakkelijk. Alsof ik een podium op wordt geroepen en in de schijnwerpers kijk zonder goed te weten waar ik die aandacht aan te danken heb'.

Marco Aarnink 31 augustus 2020

Marco aarnink social media gebruik ondernemer

Collega’s en vrienden vinden dat ik met die aandacht iets moet doen; dat ik naast Print.com ook het merk ‘Marco Aarnink’ zou moeten oppoetsen. Dat merk ontstond door alle publiciteit die ik kreeg met de verkoop van mijn vorige bedrijf Drukwerkdeal.nl. De geschatte overnamesom in combinatie met mijn jonge leeftijd is een mooi verhaal waar mensen graag onderdeel van uitmaken. Het succes inspireerde jonge ondernemende mensen om in zichzelf te geloven, te dromen en te doen. Dat gaf mij dan weer een fijn gevoel.

Social media voor je bedrijf

Nu is de vraag of ik via social een kijkje in de keuken wil geven. Als ondernemer, in mijn zakelijk leven, en ook privé. Want dat zijn al lang geen gescheiden werelden meer. Print.com en Marco Aarnink zijn in elkaar verweven en ondernemen is een lifestyle.

Zakelijk is het geen toeval dat we momenteel met social media bezig zijn. De afgelopen anderhalf jaar deden we niet veel aan marketing bij Print.com. We plaatsten gericht advertenties in vakbladen, online banners op websites van vakmedia en we organiseerden zelf onze eigen live events. Toen de laatste twee door corona kwamen te vervallen gingen we op zoek naar nieuwe leads. De zoektocht naar potentiële klanten leidde ons al snel naar social media.

Print.com is een gesloten portal. Dat wil zeggen dat we aan een selecte groep klanten leveren. We noemen hen de ‘professionals’ die geregeld drukwerk bestellen: de inkoper die precies weet wat hij wil, de wederverkoper die snel wil bestellen, de creatieve vormgever die iets bijzonders wil en de inhouse marketeer die op zoek is naar een one-stop-shop. Een echte nichemarkt, omdat wij geloven in de kracht van focus. Daardoor kan Print.com van meer betekenis voor onze professionals zijn dan de competitie en het scheelt enorm in marketinguitgaven, wat belangrijk is in een markt met kleine marges.

Lead generatie via Instagram

Afgelopen maanden draaiden wij bij Print.com een pilot met social media. De vraag was welk kanaal ons de meeste leads zou opleveren: LinkedIn, Facebook of Instagram. Het was verbazingwekkend om te zien hoe verschillend de drie kanalen waren qua leads. LinkedIn zorgde veelal voor inkopers en inhouse marketeers van de grotere bedrijven. Facebook liet ten opzichte van Instagram heel duidelijk een leeftijdsverschil zien (hoger) en die laatste bezorgde ons veel wederverkopers. Instagram was spot-on: we haalden de ene na de andere creatief binnen.

Met zeer beperkte budgetten in deze pilot bereikten we al vele leads en langzaam groeit het aantal followers. Nu is het de kunst aantrekkelijke content te gaan plaatsen. De eerste vacatures voor marketeers zijn er dan ook al uit.

De volgende vragen waren wie en wat ik als ondernemer en persoon op social media zou willen en kunnen bereiken en hoe dat bijdraagt aan het vermarkten van Print.com. De spontane followers willen interessante content en die blijk ik best te kunnen bieden. Ik krijg vaak vragen over hoe ik ben begonnen, wat ik allemaal doe, hoe mijn leven eruit ziet en hoe je uiteindelijk succesvol wordt. Als ik dan het verhaal van Drukwerkdeal vertel, voel ik hoe dat mensen inspireert te dromen, durven, doen en doorgaan. Het verhaal van krantenjongen tot miljonair gaat op. Let your dream take flight!

Je begrijpt: ik ben er uit en we gaan via Insta mensen meenemen in het succes van Print.com én mijn leven als ondernemer. With dots of love. Omdat we zo voor nog veel meer mensen, zakelijk én persoonlijk, van betekenis zijn. Het zakelijk en persoonlijk – social – gebruik versterkt elkaar en ik verheug me op de verbinding met nog meer followers en professionals.

Marco Aarnink printing 206

Marco Aarnink

CEO/founder Print.com en lid Raad van Advies

Marco Aarnink Raad van Advies De Ondernemer Ondernemer-pur-sang Marco Aarnink is Upper Nerd, ook wel: CEO/founder, van Print.com. Eerder startte hij Drukwerkdeal.nl, dat hij in 2014 verkocht aan Vistaprint. Marco won in 2012 een Talent FD Gazelle en in 2014 een LOEY Online Entrepeneur Award. Hij is genomineerd voor de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar-verkiezing 2019 en één van schrijvende leden van de Raad van Advies van De Ondernemer.