Moeten social media altijd creatief zijn?Dokman is CEO van CX Company, dat voor klanten als KLM en Philips de klantcontacten afhandelt via digitale media. Volgens hem hoeven social media niet per se leuk of creatief te zijn. “Belangrijk is hoe je social media in je bedrijf kunt implementeren, het effect meet en social media efficiënt inzet.”
Luisteren“Een eerste stap is dat je luistert”, aldus Dokman. “Wat zeggen de mensen, wie zegt het, waar zeggen ze het en over welke periode? Op basis daarvan kun je de dialoog aangaan. Of niet. “
Open karakter“Als de hele wereld kan zien wat je schrijft, neemt de angst fouten te maken toe”, weet Dokman. “Permitteer jezelf af en toe een socialmediafout, maar vergeet dan vooral niet sorry te zeggen. Probeer in het digitale domein hetzelfde gesprek te voeren als bij de bakker.”
Welk kanaal?Pagter raadt klanten aan altijd eerst te bepalen wat ze willen communiceren, voor ze kiezen via welk kanaal ze dat willen doen. “Lanceer je een nieuw product, dan kan Facebook bijvoorbeeld beter werken dan Twitter. Probeer niet alle social media tegelijkertijd te bespelen.”
Genereren van content“Ik heb onlangs besloten het maken van teksten uit te besteden”, vertelt Pagter. “Ik laat me een halfuur per maand interviewen door een tekstschrijver, die daaruit dan vier artikelen destilleert. Ik put er vervolgens vrijelijk uit voor Facebook, LinkedIn en Twitter. Huur wel iemand in die z’n vak verstaat.”
Gebruik social media om te zoeken naar een vakman“Wij werven al ons personeel via social media", zegt Dokman. "Heb ik een salesmanager nodig, dan check ik natuurlijk al zijn socialmediaverkeer. Als blijkt dat de kandidaat een notoire zeurder is, weet ik genoeg. Zit ik met een potentiële klant aan tafel, dan is het alleen maar goed dat ik via een socialmediascan bijvoorbeeld weet dat hij een fanatieke fietser is. Dan hebben we geen social, maar een sociaal gesprek.”