Blog Marketing

Thijs van Dijk: 'Waarom al dat online eindejaars-marketinggeweld?'

Marcom-strateeg Thijs van Dijk zet grote vraagtekens bij wat hij noemt 'het online marketinggeweld richting eindejaar'. In zijn maandelijkse blog daarover het hoe en dus vooral het waarom. Want: wáárom?

Thijs van Dijk | Raad van Advies 20 december 2019

Kerstman achter laptop

Het eindejaars-marketinggeweld wordt steeds heftiger. Tegenwoordig begint het ‘feestseizoen’ al in september met pepernoten in de winkel en direct na (of hier en daar zelfs al vóór) Sinterklaas komt de kerstverlichting alweer uit de kast. Dit jaar was Black Friday zelfs een volledige Black Week en kon de consument dagelijks profiteren genieten van nieuwe kortingen.

Vooral online was er een hevige strijd gaande tussen bol.com, Coolblue, wehkamp.nl en Mediamarkt. Ziet de consument door al deze kerstbomen het bos nog wel? Werkt deze schreeuw om aandacht
überhaupt nog wel bij de steeds slimmer wordende consument?

Stop met de eeuwige discussie over online versus offline adverteren en zoek de ideale balans in de marketingmix.

Procter & Gamble, Unilever

De meningen zijn inmiddels flink verdeeld over de zin en onzin van het online marketing geweld in december. Er gaan geluiden op dat marketeers hun wilde geraas beter kunnen staken omdat online adverteren helemaal geen zin meer heeft. Ik denk dat je als merk vooral zelf moet testen en proberen wat voor jou werkt. Stop met de eeuwige discussie over online versus offline adverteren en zoek de ideale balans in de marketingmix.

Procter & Gamble was in 2017 een van de eerste merken die haar online media uitgaven terugbracht, omdat het effect onvoldoende zichtbaar was. Dit bleek nauwelijks gevolgen te hebben voor hun verkoopcijfers.

Ook Unilever schroefde haar advertentiebudgetten op online platformen Youtube en Facebook onlangs terug. Dit was vooral omdat kinderen onvoldoende beschermd waren tegen de gevolgen van advertenties en Unilever het braafste jongetje van de klas wilde zijn. Youtube kreeg hier dit jaar een boete van 155 miljoen dollar voor en dat zal vast niet de laatste keer zijn. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.

PostNL, bol.com, Amazon

Dat (het effect van) online marketing onder marketeers al jaren wordt betwist, zal de consument een zorg zijn. Zo lang zij hun producten online kunnen kopen en tijdig binnen krijgen hoor je ze niet. PostNL speelde daar dit jaar handig op door de consument op te roepen de cadeaus voor de feestdagen eerder te bestellen om de gekte van vorig jaar te voorkomen. Klantgericht denken noem ik dat, hulde.

Bol.com kwam dit jaar voor het eerst met een eigen speelgoedboek op papier, wat laat zien dat zij in staat zijn om goed te luisteren naar hun klanten. Het is de ultieme combinatie van offline en online communicatie en de klant daar bereiken waar hij dat wil. Een slimme stap in de strijd om de online koper.

Eén ding is voor mij zeker: met de komst van Amazon heeft de consument in elk geval nog meer keuze en zal het aloude Sinterklaasliedje ‘Hoort wie klopt daar kinderen’ actueler zijn dan ooit.

Thijs dorreboom raad advies column

Thijs van Dijk

Marcom-strateeg

Thijs van Dijk is marcom-strateeg bij zijn bedrijf Marketing Communication & More. Hij heeft voor mediabureaus en digitale bureaus gewerkt waaronder Universal Media, Havas Media, Starcom, Artefact, phd en MediaMonks. Ook was Thijs als mediamanager aan klantzijde actief bij G-Star Raw en Hunkemöller.

Op dit moment is hij ook werkzaam als docent Sport Marketing op de HvA, en is hij een van de stemmen van de populaire media-podcast Bakkie Media. Thijs is columnist/blogger bij De Ondernemer en lid van de Raad van Advies.