Een greep uit de kas als collega's even niet kijken, de deur uitlopen met in de eigen tas spullen van de baas, of vrienden en familie een fikse korting geven als ze iets kopen in de winkel.
Jaarlijks bedraagt de schade door stelend winkelpersoneel zo'n 200 miljoen euro. Er is winkeliers dan ook veel aan gelegen om die interne fraude in te dammen. Hun antwoord: een zwarte lijst.
Elf jaar geleden ontstond dit initiatief. Inmiddels staan 1.900 ontslagen winkelmedewerkers op de lijst. Een recordaantal, aldus de stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD) die dit waarschuwingsregister beheert.
Het groeiend aantal fraudeurs op de lijst wordt door secretaris Bert van Steeg goed ontvangen. ,,Zo kunnen we voorkomen dat die mensen de kans krijgen om het nog eens bij een andere winkelier te proberen."
Toenemende bekendheid
Van Steeg verklaart de flinke aanwas van nieuwe fraudeurs vooral uit de toenemende bekendheid van het register onder winkeliers. Alleen aangesloten bedrijven kunnen fraudeurs aanmelden voor de lijst. Zo'n 8.000 tot 9.000 ondernemers - goed voor 200.000 man personeel - hebben toegang tot de lijst. Daar betalen ze overigens ook wel wat voor: een paar duizend euro op jaarbasis. Voor kleinere ondernemers ligt dat bedrag lager.
De ondernemers maken er in elk geval veelvuldig gebruik van, zo valt op te maken uit de cijfers van FAD. Vorig jaar raadpleegden zij bijna 400.000 keer het systeem. Ongeveer 500 solliciterende fraudeurs liepen daardoor tegen de lamp.
Preventieve werking
Volgens Van Steeg van FAD is het mooie van de waarschuwingslijst dat er ook een preventieve werking van uitgaat: fraudeurs weten dat ze op lijst staan en zullen niet zo gauw bij een nieuwe winkelier solliciteren. Die termijn is overigens beperkt; fraudeurs kunnen maximaal vier jaar op de lijst staan.
Van Steeg: ,,We hebben daar speciale protocollen voor opgesteld. De periode dat iemand staat geregistreerd, is bijvoorbeeld afhankelijk van de zwaarte van het vergrijp en van iemands functie. Uiteraard moet de straf wel proportioneel zijn."