Bij carnaval zijn dat natuurlijk carnavalscadeautjes. Die acht dolle dagen per jaar is de onbemande winkel ook even niet onbemand. Sterker nog: van 12 tot grofweg 15 uur staat er een karaokeset klaar en een strijkplank waarop de medewerkers je gekochte emblemen meteen op je caravalskiel strijken. Daarna wordt het te druk in de Snellestraat. ,,En gaan we zelf carnaval vieren”, vertelt Aafke de Bruijn.
De winkel is 25 vierkante meter groot, dus niet rendabel om personeel in de winkel te hebben
Aafke de Bruijn
Aafke de Bruijn heeft drie winkels in één straat
Toen Aafke vier jaar geleden, midden in de corona lockdown, begon met haar cadeauwinkel AAF Concept Store, was het eigenlijk bedoeld als visitekaartje voor haar ontwerpbureau. De winkel met ,,leuke, creatieve cadeautjes en woonaccessoires” werd zo’n succes dat Aafke al snel wilde uitbreiden, maar dan zonder te verhuizen naar een groot pand met een heel andere sfeer.
Anderhalf jaar geleden greep ze haar kans toen het pand schuin tegenover haar winkel vrij kwam. Dat werd voortaan het Zusje van Aaf, een tweede concept store met grofweg hetzelfde concept. Vorig jaar maart werd het nog gekker: toen betrok ze ook het pand schuin tegenover het Zusje van Aaf.
Ook met carnaval: de cadeau-automatiek
Er was alleen één ‘maar’. De winkel is 25 vierkante meter groot, dus niet rendabel om personeel in de winkel te hebben. Daarop kwam Aaf met de cadeau-automatiek. In de winkel staat een soort permanent geopende snackmuur met 62 vakjes, voor iedereen die last minute bedenkt dat er nog een cadeautje gekocht had moeten worden. ,,Alleen haal je er geen kroket, maar een cadeau uit.”
Veel tweedehands snackmuren werken op muntgeld, maar dat wil de ondernemer niet omdat het diefstalgevoelig is. Nu heeft ze boerderijautomaten gehuurd. Daarin passen cadeaus van verschillende maten.
Meer carnaval: De opa van Jan bedacht kruidenlikeur Schrobbelèr: ‘Carnaval is hét piekmoment van het jaar’
Leukste Winkel van Nederland
De snelle uitbreiding en het innovatieve vermogen van Aaf werd ook gespot door branchevereniging INretail, die AAF Concept Store onlangs uitriepen tot de leukste winkel van Nederland in de categorie geschenken en specialiteiten. ‘Jullie laten zien dat winkelen een feestje kan zijn,’ schreef de jury, ‘waar klanten niet alleen slagen voor een cadeau, maar ook met een glimlach de deur uitgaan.’
De kosten voor de automatiek haalt Aafke er uit, maar het is vooral een leuke reclame. Bij carnaval doet de automatiek overigens erg goede zaken en moet de automatiek soms wel drie keer per dag worden bijgevuld. En gelukkig maar, want Aafkes andere winkels blijven de hele week gesloten. ,,We hebben wel geprobeerd open te blijven, maar het kan ook té druk zijn in je winkelstraat.”