,,Spektakel, met Jeroen”, als je denkt dat je met Jeroen Speksnijder even rustig een half uurtje kunt praten over zijn winkel en zijn pas gewonnen prijs, dan heb je het mis. Zijn telefoon rinkelt de hele dag en voor zijn spullen - nieuw én oud - reist hij heel Europa door. ,,Ik ben een buitenspeeljongetje”, legt hij uit. ,,Ik ben het liefst met de bus op pad. Shoppen. Overal komen en dingen ontdekken.” Met een trotse lach loopt de ondernemer door zijn winkel. ‘Mijn woonkamer’. Het ene na het andere item aanwijzend. En overal weet hij een verhaal over te vertellen.
Zijn oog voor pareltjes zat er vroeg in. ,,Als jongetje van acht ging ik al het grofvuil af. Struinen. De mooie spulletjes er tussenuit halen. Schoonmaken, stickertje erop plakken en verkopen.” Begin deze eeuw leidde dit tot Jeroens eerste winkel. Hij zag als een van de weinigen de potentie van industriële fabriekslampen. Hongarije, Tsjechië, niets was te ver voor een koopje. ,,Tot het moment dat de mobiele telefoon opkwam. Iedereen nam een foto en ging op Marktplaats kijken of het goedkoper kon. M’n klantenkring veranderde. Het werd er niet leuker op. Toen ben ik gestopt. Geen uitverkoop. Niks. Stekker eruit, geen zin meer.”
Mijn klanten? Dat zijn vrijbuiters. Die kleuren buiten de lijntjes
Jeroen Speksnijder Spektakel
Na een aantal jaar rustig aan, begon het vijf jaar geleden toch weer te kriebelen. Maar dan moest de winkel wel precies zo worden als hij in zijn hoofd had. Onderscheidend, met spullen waar hij zelf blij van wordt. ,,Dat kan een kunststuk zijn uit Italië, zoals een panter- of tijgerbeeld zijn. Maar ook een leren stoel. Zolang het maar buiten de lijntjes kleurt.” Net zoals zijn klanten zijn. ,,Dat zijn vrijbuiters en staan met de middelvinger omhoog in het leven.”
Binnenkijken bij Spektakel? De Ondernemer ging langs!
Spektakel is De Leukste Winkel van Nederland
En nu is zijn winkel door branchevereniging INretail uit honderden inzendingen uitgeroepen tot de Leukste Winkel van Nederland (zie kader onderin). Volgens Jeroen is het geheim een combinatie van een uniek aanbod, beleving en klantvriendelijkheid.
Voor dat aanbod struint Jeroen nog steeds heel Europa door. Weken van ruim zeventig uur werken zijn hem niet vreemd. Vijf uurtjes slapen is voldoende. ,,Met m’n bus naar Frankrijk, brocantes afgaan, steekwagentje mee en die hele bus vol trappen met spullen. Het is rennen, rennen, hollen en stilstaan.” Bij Spektakel vinden klanten een combinatie van oude en nieuwe artikelen. ,,Niemand heeft zijn hele interieur vintage. Maar alles nieuw, dat is ook niks. Dus door elkaar. Mijn advies is ook altijd om te combineren en niet door te slaan in sommige stromingen. Alhoewel, als iemand hier de hele tent wil leegkopen, vind ik het ook best. Maar anders: zoek de balans.”
Lees ook: De leukste winkel van Nederland worden? ‘Durf te experimenteren en kijk verder dan je eigen branche’
Eerste buizenpost met looping
Dan de beleving. Wat dacht je van een porseleinen panter of penis? ,,Handgemaakt in Italië. Die man wist niet wat-ie meemaakte.” Verderop wijst Jeroen een metershoge felblauwe plastic pump aan ,,Op de kop getikt op Ibiza. Stond in de villa van David Guetta. Echt een eyecatcher.” Zelfs een werkende buizenpost, zoals Jeroen vroeger bij warenhuis V&D zag, is speciaal voor hem aangelegd. ,,Ik dacht: als ik die winkel begin, dan bouw ik meteen een buizenpost. De fabrikant uit België kreeg gelijk kortsluiting, want ik wilde er een met een looping. De eerste ter wereld.” Als een klant nu cash betaalt, schiet de koker met geld dwars door de winkel het kantoortje in. Grappend: ,,Daar zit m’n vrouw al het geld te tellen.”
Beleving bieden lukt alleen bij een fysieke winkel, vindt Jeroen. Een webshop? ,,Wil ik allemaal niet. Als klanten hier een bank kopen”, zegt Jeroen terwijl hij aan het lange haar van de bank plukt, ,,dan moeten ze erop en eraan kunnen zitten. Ruiken, voelen, proeven. Neem foto’s mee van thuis, laat maar even zien wat je wilt. En dan kom ik tot een deal. Tot de verkoop. Dat is gunnen. Want, ik heb hier ook dingen die je ook online kunt vinden. Daar ontkom ik niet aan.”
‘Doosje inspiratie’ voor vijf euro
Met meer dan twintig jaar ervaring in de retail heeft Jeroen een geheel eigen kijk ontwikkeld op klantcontact. ,,Zoveel ondernemers zijn ingedut. Als je blij bent met je winkel, straal je dat juist uit op je klanten. Mijn vrouw zegt ook altijd: ‘Ik hoor je de hele dag lachen.’ 95 procent van de mensen die hier komen zijn ook echt leuk. Maar… dit is mijn winkel, je bent bij mij over de vloer. Ik moet mezelf kunnen zijn. Dus als ik je gedag zeg en je knikt alleen of je kijkt op je telefoon, dan vraag ik: ‘Sorry, was ik niet goed te verstaan?’ Negen van de tien mensen draaien dan gelijk bij.”
Mijn vrouw zegt altijd: ‘Ik hoor je de hele dag lachen.’ 95 procent van de mensen die hier komen zijn ook echt leuk
Jeroen Speksnijder Spektakel
,,Loop even mee.” Jeroen haalt achter de toonbank een kartonnen doosje tevoorschijn met een lint erom. ,,Hier heb ik er al vier van verkocht. Mijn vrouw vindt dat ik het niet kan maken, maar ik doe het toch. Als er mensen zijn die zeggen: ‘Nee, ik kijk even rond voor de inspiratie’, dan geef ik ze dat doosje. Vijf euro. Een doosje inspiratie.” Lachend: ,,Zit alleen een rolmaatje in. Ja hallo, ik heb net tien minuten met ze staan praten. Dat doe ik ook niet voor niks. Het moet gewoon geld opleveren. Maar mensen vinden dit prachtig. Het is zo gek, dat ze gewoon betalen.”
Ander voorbeeld: ,,Er kwam laatst een stelletje binnen, zoals zo vaak. Maar die kerel had er echt geen zin in. Chagrijnig koppie. Handjes op z’n rug. Ik zeg: ‘Je vindt er niks aan hè? Ik zie het. Weet je wat we doen? Je krijgt van mij een kop koffie en dan ga je toch lekker in de auto zitten? Want het is voor niemand leuk als jij er zo bij loopt.’ Dat is best spannend natuurlijk. Maar hij zegt: ‘Je hebt gelijk.’ Dus wij met die koffie naar z’n auto.” Grappend: ,,Ik zeg: ‘Maar één ding: wel je portemonnee aan je vrouw geven.’”
Lees ook: Derde generatie vernieuwt familiebedrijf: van TikTok tot data-dashboards
Tweede of derde locatie voor Spektakel?
Uitbreiden, meer locaties? Met een omzet van ‘meer dan zes nullen’ ligt expansie voor de hand. ,,Bijna wekelijks krijg ik panden aangeboden voor een Spektakel hier of daar. En mensen uit Amsterdam die zeggen: ‘Als je het daar doet, dan loop je gierend binnen.’ Maar als ik met ondernemers spreek die opscheppen over een tweede of derde vestiging, dan hoor ik later dan ze er dubbel werk aan hebben en per saldo maar ietsjes meer verdienen. Nee joh. Genoeg is genoeg. Ik vind het hier nog veel te leuk. De aankomende vijf jaar ga ik nog lekker knallen.”
Lees ook: Prijs Leukste Winkel van Nederland legt Jeroen geen windeieren: ‘Niet normaal zo druk!’
De Leukste Winkel van Nederland
Spektakel werd woensdagavond 29 januari door branchevereniging INretail uitgeroepen tot De Leukste Winkel van Nederland. Na 25.000 stemmen en honderden inzendingen van enthousiaste klanten, werd een top 10 van winkels gemaakt in 12 subcategorieën, zoals wonen, mode en speelgoed. Een vakjury koos daaruit Spektakel als Leukste Winkel van Nederland.