Uitrusten - op een ontspannend hoofdkussen - zal er voor de jonge ondernemers Lars van der Wijst en Jens Timmers deze dagen niet inzitten. Na een succesvolle lancering in Duitsland, zet ‘slaapmerk’ Cloudpillo nu flinke stappen op de Britse markt. Vlak na de lancering op woensdag 8 januari kwamen de eerste bestellingen vanaf het eiland aan de andere kant van de Noordzee al binnen op het hoofdkantoor in Den Bosch. ,,Om acht uur Britse tijd zaten we helemaal klaar voor de lancering. We hebben de lanceringsmail verstuurd en de eerste producten met kortingen zijn al gekocht door Britse klanten. De spirit zit er hier dus al goed in’’, aldus een vrolijke Lars.
Al het spaargeld in startup Cloudpillo
Wie had dat gedacht, toen de destijds 18-jarige Lars (nu 22) en Jens (nu 23) direct na school Cloudpillo oprichtten met al het spaargeld dat ze hadden? Hoe reageerden Lars zijn ouders destijds op de gedurfde, ambitieuze stap? ,,Mijn ouders - en ik denk ook die van Jens - zijn best open minded. Ze zagen al een tijdje dat ik interesse had om iets voor mijzelf te beginnen. Toen ik mij had aangemeld voor een vervolgstudie, zeiden ze direct tegen mij: ‘waarom ga je het ondernemerschap niet eerst een jaar proberen, voordat je met een volgende opleiding begint? Als dat niet lukt, kan je altijd nog terug naar school.’. Het is superleuk dat ze mij altijd enorm hebben gesteund.’’
In een zeer korte tijd zijn we erg hard gegroeid. En in 2025 moet het ook echt in het buitenland gaan gebeuren voor Cloudpillo
Spijt zal de twintiger niet hebben. Sinds de start eindigen de verkoopcijfers steeds weer boven de verwachtingen. De omzet verdrievoudigde in 2024 tot 36 miljoen euro. ,,In een zeer korte tijd zijn we erg hard gegroeid. En in 2025 moet het ook echt in het buitenland gaan gebeuren voor Cloudpillo. Na Nederland, het land waar juist ook de andere producten (denk aan dekbedden, matrassen, toppers en een boxspring) steeds vaker worden verkocht, zijn we sinds 2024 actief in Duitsland en vanaf nu dus ook in het Verenigd Koninkrijk.’’
Op nummer 1 in ‘Duitse’ consumententest op tv
Het succes bij onze oosterburen kwam helemaal op stoom toen de hoofdkussens van het bedrijf als beste uit een test kwamen bij het populaire consumentenprogramma Der Haushalts-Check. ,,We werden ‘s ochtends wakker en zagen direct dat we het tienvoudige van de gemiddelde omzet hadden gedraaid op slechts een dag. Je ziet op zo’n moment dat vertrouwen bij consumenten in Duitsland heel belangrijk is, nog meer dan bij ons.’’
De Britse en de Nederlandse markt lijken redelijk op elkaar. Zo houden we van humor in marketing, de Britten zelfs nog net iets meer dan wij
Lars haalt het zelf al met dit voorbeeld aan: elke markt reageert anders op hoe jij met je merk de marketing aanpakt. Zelfs in een relatief kleine regio als Noordwest-Europa. Die les hebben de twee Brabanders wel geleerd met de start in Duitsland. ,,Daar hebben we ons best wel in vergist. We hebben in het begin al onze communicatie simpelweg vertaald naar het Duits. Dat werkt echt niet, zagen we al snel. Consumenten denken er over bepaalde zaken totaal anders. Daarom hebben we sinds augustus Alexander uit Duitsland in het team. Sinds hij voor ons werkt, zien we dat we veel beter in kunnen spelen op de behoeften van Duitse consumenten.’’
Brits PR- en marketingbureau ingeschakeld
Lars en Jens pakken het nu vanaf de eerste stap anders aan. Voor de Britse lancering schakelden de twee een Brits bureau in om marktonderzoek te doen in het Verenigd Koninkrijk. ,,Wie zijn daar de grootste concurrenten, wat verkopen ze precies en op welke manier? Daarnaast wilden we weten wat de mensen daar het belangrijkste aan hun hoofdkussen vinden. Aan de hand van die data hebben we een zo goed mogelijke lanceringscampagne opgezet. Een verhaal dat past bij de markt. Verder hebben we met een Brits PR-bureau en een Brits marketingbureau samengewerkt. Op die manier kom je van meet af aan goed beslagen ten ijs. Het heeft enorm geholpen.’’
Invloed van marketing op social media en televisie
Cloudpillo is zeer actief op de meeste mediakanalen. Van lineaire televisie tot op veel sociale mediakanalen. In hoeverre houden Jens en Lars daar rekening met de verschillende markten? Is er veel verschil tussen de Britse en de Duitse campagne? ,,Jazeker. De Britse en de Nederlandse markt lijken redelijk op elkaar. Zo houden we van humor in marketing, de Britten zelfs nog net iets meer dan wij.’’ Dat wordt duidelijk wanneer je kijkt naar de commercials gericht op de Britse markt: daarin zien we het levensgrote kussen, dat luistert naar de naam ‘Claude’, door de meest bekende stukjes Londen wandelen. Een even grappige als ludieke aftrap van Cloudpillo bij onze westerburen. ,,In Duitsland is de professionele uitstraling belangrijker. De externe validatie van keurmerken en testprogramma’s doen er ontzettend veel bij het kopende publiek.’’
Klantenservice geïntegreerd in het bedrijf
Cloudpillo is zoals gezegd zeer goed aanwezig op de socials, waardoor de gemiddelde klant 30 tot 40 jaar oud is. Toch is het merk ook vaker zichtbaar op televisie. Resultaat: ook klanten boven de 50 weten de slaapproducten beter te vinden. Mensen die na aankoop volgens Lars en Jens, bijvoorbeeld via het online reviewplatform Trustpilot, zeer goede recensies achterlaten. Dankzij het juiste klantcontact. Ook wanneer er een keer iemand niet tevreden is over een product.
Dit jaar zijn we wel zoet met Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, twee grote markten
Lars: ,,Daarom hebben we een jaar na de start de klantenservice geïntegreerd in ons bedrijf, letterlijk op kantoor. Op die manier staan al onze afdelingen zo goed mogelijk met elkaar in verbinding, waardoor we de service naar buiten toe verder kunnen perfectioneren en we nog meer kunnen doen met de feedback die we ontvangen.’’
Lees ook: Tijn (20) verkoopt exclusieve sneakers: ‘Rabobank belde door giga-aantal Tikkies’
Cloudpillo focust op Duitsland en Groot-Brittannië
Over groei gesproken: wat wordt het volgende land waar consumenten hun hoofd op een Cloudpillo-kussen kunnen leggen? ,,Op de lange termijn is onze ambitie om wereldwijd een bekend en succesvol merk te worden. Maar dit jaar zijn we wel zoet met Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, twee grote markten. Het betekent dat we vaker naar die landen zullen reizen. Zo ga ik de komende week drie dagen met Alexander naar Duitsland om er verder aan onze strategie te werken. Op die manier zie je toch meer van die markt en doe je ideeën op waarmee we zelf ook aan de slag kunnen.”
,,Maar om terug te komen op je vraag over een eventuele verdere internationale uitbreiding: we sluiten het niet uit dat we later in 2025 een test gaan draaien in een ander land. We laten het weten!’’
Bekijk in onderstaande video de lancering in het Verenigd Koninkrijk, met ‘Claude’:
Lees ook: Lars en Jens verkopen met hun startup Cloudpillo in 2,5 jaar meer dan 150.000 kussens