Tijn is 16 als hij interesse krijgt in schoenen met een beperkte oplage, ofwel ‘limited edition’. Hij koopt het ene na het andere paar voor zichzelf tot een vriend hem vraagt of hij niet geïnteresseerd is in het verkopen van schoenen. En ja, dat is hij zeker.
Samenwerkingen met influencers
Hij richt er zelfs een bedrijf voor op: Kickscenter. Het begint allemaal klein. ,,Destijds was ik nog maar 16 en kon ik geen creditcard aanvragen. Dat ging dan via mijn vader. Soms werden er forse bedragen afgeschreven van de rekening. Maar mijn vader is zelf ook ondernemer en keek dan mee. Nu smijt ik niet meer met zijn creditcard hoor’’, vertelt hij aan het AD.
Inmiddels is het kleine bedrijf uitgegroeid tot een serieuze business. Door samenwerkingen met influencers als Stephanie Abu-Sbeih en Vivian Hoorn vliegen de bestellingen de deur uit. Voor ‘sneakerheads’ - mensen die helemaal gek zijn van sneakers - is Tijn dan ook geen vreemde meer.
Waar anderen uren en soms dagen in de rij spenderen voor de schoenen, weet Tijn via allerlei wegen aan de paartjes te komen. Denk bijvoorbeeld aan de Patta Air Max 1 Chlorophyll.
Behalve dat hij bijzondere schoenen inkoopt bij leveranciers, schrijft hij zich ook in op lotingen bij merken als Nike. Hij mag dan, samen met een aantal anderen, schoenen eerder kopen dan andere liefhebbers. Zo komt hij aan verschillende bijzondere modellen van Nike, zoals schoenen die onder handen genomen door artiest Travis Scott (Travis Scott x Air Jordan). Die exemplaren zijn vooral bij jongvolwassenen erg in trek.
Lees ook: Van slaapkamer naar showroom, Sneakerhype blijft groeien: ‘Deze Nike Air Jordans kosten 2500 euro’
Kickscenter verkoopt 2000 paar per jaar
,,Ik heb een keer een schoen gekocht voor 160 euro en onmiddellijk doorverkocht voor 1000 euro.” Maar niet iedere schoen heeft zo’n winstmarge. Het is soms nogal een wilde gok. Tijn moet zien in te schatten of modellen gaan verkopen. Zeker als het gaat om grote partijen. ,,Soms gaat het om een winstmarge van slechts een paar euro. Een risico dus. Je moet vaak kapitaal vrijmaken en de schoenen soms langere tijd laten staan.”
Tijn vergelijkt het met beleggen. ,,Je investeert in iets en de waarde kan dalen en stijgen. Soms neem je verkeerde besluiten en koop of verkoop je té snel”, vertelt Tijn.
Vorig jaar kreeg zijn bedrijf een extra impuls. ,,In de zomer van 2023 was er een jongen, die nogal bekend is in dit wereldje. Hij vertelde me dat hij iets anders wilde gaan doen.” Van het een komt het ander en Tijn neemt zijn website over. ,,Vanaf dat moment ging mijn verkoop door het plafond”, voegt hij toe. De meest geliefde schoenen die hij verkoopt via zijn website lopen uiteen in alle kleuren en maten. ,,Ik verkoop nu 2000 paar per jaar ongeveer.”
Lees ook: Dit duurzame merk maakt biologisch afbreekbare sneakers ‘on demand’
‘Er is nog zoveel dat ik wil leren’
Inmiddels is Tijn tweedejaars student Digital Business in Tilburg. Hij mag veel lesstof overslaan doordat zijn bedrijf ’Kickscenter’ zo goed loopt. ,,Mij is regelmatig verteld: ‘Tijn, je mag stoppen als je wilt’. Maar er is nog zo veel dat ik wil leren.”
Ook al investeert Tijn al zijn geld in de sneakers en lopen de verkopen volgens hem goed, erkent hij dat hij ook wel eens de mist in gaat. ,,Ik heb in het verleden ook een paar miskopen gedaan, ik heb ook zo nu en dan meegemaakt dat ik schoenen via via inkoop, 1200 euro heb overgemaakt, maar niets ontvang”, licht Tijn toe. ,,Maar dat hoort erbij.” Ondanks tegenslagen is Tijn niet uit het veld te slaan. ,,Of Kickscenter over tien jaar nog bestaat? Nou en of”, sluit Tijn af.