Onbevangen, praatgraag, goedlachs, nooit volledig tevreden: zo zou je de in Enkhuizen geboren René van der Zel prima kunnen omschrijven. Zijn credo: ‘Elke dag een beetje beter, dan word je vanzelf de beste!’
De import-Brabander is oprichter, eigenaar en hét gezicht van XXL Nutrition. Op het moment van schrijven heeft hij 87.657 volgers op LinkedIn. Zijn posts geven een aardig inkijkje in de keuken van XXL Nutrition en zijn privéleven. De ene keer staat hij met een big smile in een AH-supermarkt bij het schap waar zijn producten liggen, de andere keer poseert hij voor zijn groene Lamborghini of een andere sportwagen. Maar ook vertelt hij over een fijn gesprek met dochter Alissa over rijkdom of uitbuiting. Of over een ongemakkelijk gesprek met de slechtste sollicitant ooit (die overigens wel is aangenomen). ,,Die posts op LinkedIn zijn echt mijn ding. Niemand bemoeit zich er verder mee.’’
Lees ook: Hoe René van der Zel zijn bedrijf XXL Nutrition ‘op gevoel’ runt
Samenwerking tussen XXL Nutrition en Action
Laatst had hij een echt knaller op LinkedIn: meer dan een miljoen views, over de samenwerking met Action. ,,Iedereen vindt daar wat van, maar ik ben ongelooflijk blij met de samenwerking. Action wilde het sportvoeding assortiment uitbreiden en naar een hoger niveau tillen. Zo kwamen ze bij ons terecht. We hebben een exclusief XXL Nutrition assortiment voor ze gemaakt. De eerste 400 pallets zijn intussen uitgeleverd. En de Action is supergroot hè? Het gaat om ongeveer 2700 winkels in heel Europa. En ze groeien als een malle: ik geloof dat ze bijna elke dag een nieuwe winkel openen.’’
Die posts op LinkedIn zijn echt mijn ding. Niemand bemoeit zich er verder mee
René van der Zel XXL Nutrition
XXL Nutrition kan de producten voor Action scherp aanbieden: het gaat over grote volumes die in één keer besteld, geproduceerd en afgenomen worden. XXL Nutrition heeft er bovendien geen logistieke kosten en verzend- en marketingkosten aan.
Met Zuivelhoeve in het koelvak
Supertrots is René ook op de samenwerking met Zuivelhoeve, een Twents zuivelmerk met meer dan 90 winkels in heel Nederland. De producten zijn bovendien verkrijgbaar in de meeste supermarkten. René: ,,De zuivelkoeling met high proteïne-producten is een van de meest bevochten stukjes van een supermarkt. Waarom? Omdat je moet concurreren met de grootste zuivelbedrijven ter wereld. Ik mag er niet te veel over vertellen, maar samen met Zuivelhoeve gaan we in februari 12 nieuwe producten lanceren onder de naam XXL Nutrition by Zuivelhoeve. Het is een vorm van co-branding waar ik heel vrolijk van word. We zijn net klaar met testen, ik verwacht er veel van.’’
Ook verwacht hij veel van eiwitlimonade in een blikje, eveneens vanaf februari verkrijgbaar. Sprankelend, in de smaken peach en ice tea lemon. René: ,,Er zit tien gram eiwit in, maar daar proef je niks van. Ik weet zeker dat dit een knaller wordt.’’
Meer concurrentie
De specialist in sportvoeding maakt de laatste jaren een gigantische groei door. In 2022 en 2023 was de omzetstijging rond de 70 procent, in 2024 circa 20 procent en komt de omzet uit op 80 miljoen euro. ,,Die groei is afgenomen, maar 20 procent is nog steeds veel. De markt verandert, er is meer concurrentie, ook uit het buitenland. Sommige bedrijven spenderen miljoenen aan marketing. Ze komen met veel aanbiedingen, daar hebben wij last van. Ook verschijnen steeds meer huismerken. Ach, je hebt nu eenmaal met concurrentie te maken. Wij gaan uit van eigen kracht.’’
René wil met zijn bedrijf weer terug wil naar de kernwaarden. ,,Die zijn we een beetje kwijtgeraakt. Onze slogan luidt: Beyond your limits. XXL Nutrition is een sport & performance brand. Daar horen geen plaatjes bij van mooie dames en heren in sportkleding die poseren in de gym. Poseerfoto’s zijn verleden tijd. Een foto met iemand die tijdens een training tot het gaatje gaat past veel beter bij ons merk. Dus: minder posing, meer performing.’’
Lees ook: Hoe René van der Zel dankzij autocrash selfmade miljonair werd
René van der Zel wil marketing niet meer uitbesteden
Met name op het gebied van marketing heeft het Brabantse bedrijf afgelopen jaar te veel uitbesteed, met name op het gebied van marketing. René: ,,We fietsten met zijwieltjes. Degene die er bij ons verantwoordelijk voor was, deed het met de beste intenties. We hebben afscheid van hem genomen. In 2025 fietsen we weer zonder zijwieltjes. En we willen de buitenwereld veel meer laten zien wie we zijn en wat we doen. We hebben mooie samenwerkingen, bijvoorbeeld met PSV, FC Utrecht, Harry Lavreysen en andere Olympische sporters. Dat moet terugkomen in onze uitingen.’’
We zijn heel hard gegroeid, maar ik kan niet stilzitten en voldaan achterover hangen. Omdat zoveel dingen beter kunnen en moeten
René van der Zel XXL Nutrition
XXL Nutrition – begonnen in een schuurtje naast zijn huis - bestaat twintig jaar. Of René nog wel eens terugdenkt aan die beginperiode? Of hij zichzelf wel eens in de arm moet knijpen? ,,Misschien te weinig. We zijn heel hard gegroeid, maar ik kan niet stilzitten en voldaan achterover hangen. Omdat zoveel dingen beter kunnen en moeten.’’
XXL Nutrition begon bij producent van babyvoeding
Toch even terug naar 2004. Een in de prak gereden BMW cabrio was de aanleiding voor de oprichting van XXL Nutrition. Dat zat zo. Als elektrotechnisch ingenieur was René werkzaam bij een energiebedrijf. Belangrijk om te weten: in zijn vrije tijd deed hij aan bodybuilding en powerliften, zeven dagen per week. Hij gebruikte veel eiwitpoeders, maar kreeg er buikpijn van. Via een vriend in Duitsland kwam René in contact met een babyvoedingfabrikant die gebruik maakte van hoogwaardige eiwitproducten waar hij geen buikpijn van kreeg. Wanneer hij in Duitsland was, kocht hij die eiwitproducten voor zichzelf, later ook voor vrienden.
Afijn, René had gespaard en geleend om die BMW te kunnen kopen. Het ging gelijk mis, omdat hij ging driften… Hij knalde tegen een boom, de cabrio was total loss. Om zijn schulden zo snel mogelijk af te betalen, kwam hij op het idee iets te doen met eiwitten die hij uit Duitsland haalde. Hij zegde zijn baan op, leende 5000 euro bij zijn ouders, bouwde zelf een website, XXL Nutrition was geboren. Aanvankelijk verkocht hij hoogwaardige voedingssupplementen aan fitnessfanaten, bodybuilders en andere krachtsporters, tegenwoordig bestaat de doelgroep uit álle fanatieke sporters die hechten aan kwaliteit.
Bekijk hier de voorwaarden.