Robbert Veuger heeft samen met chef-kok Stefan van Sprang en Sander de Jong sinds 2007 Restaurant Aan de Poel**. Het restaurant is door Michelin gewaardeerd met twee sterren en ligt tegen het oude historische centrum van Amstelveen.
,,We hadden nooit echt nagedacht over een tweede zaak, maar toen vorig jaar aan het einde van de Dorpsstraat een restaurant ter overname kwam, hebben we de knoop doorgehakt”, zo vertelt Robbert Veuger, mede-eigenaar van Restaurant Aan de Poel**.
Tweede zaak compleet verschillend
,,Het is echt twee minuten lopen vanaf Aan de Poel, dus wat afstand betreft wordt het niet beter. Eigenlijk is een tweede zaak erg leuk. Zeker als je al bijna twintig jaar hetzelfde doet, zoals wij met de eerste zaak. Bij Bistro Toost is het compleet anders. Gasten komen vroeger, zo rond half zes. Terwijl ze bij Aan de Poel eerder rond half zeven binnenkomen. Alhoewel het compleet verschillende zaken zijn, gebruiken we Toost wel als uitwijklocatie voor gasten. Bijvoorbeeld als ze na een lange lunch nog wat willen drinken.”
Inmiddels hebben we ook aanbiedingen gehad voor een derde zaak, maar die houden we voorlopig allemaal af
Robbert Veuger
,,Er is ook best wat overlap van vaste gasten van Aan de Poel die ook bij Toost komen. Juist op zondag, dat is onze sluitingsdag. En door de goede ligging trekken we ook gasten aan die voor een hapje komen voordat of nadat ze bij de ArenA of Ziggo Dome zijn geweest.”
Lees ook: Roxanna is pas 20 en één van de jongste horeca-eigenaren: ‘Ik ga uit van mijn eigen kracht’
Robbert vindt dat zijn werk afwisselender is geworden. ,,Ik ben van de drie partners het meest actief bij Toost. Stefan is natuurlijk betrokken bij de keuken, maar staat hier niet op de vloer.”
Robbert start altijd bij Toost en loopt dan gedurende de avond een paar keer over naar Aan de Poel. ,,Dat schakelen tussen de twee zaken is erg leuk. Voor mij is het echt een ander optreden bij de ene zaak, dan bij de ander. Natuurlijk is het meer werk, zeker als je altijd op zoek bent naar hoe het beter kan. Inmiddels hebben we ook wat aanbiedingen gehad voor een derde zaak, maar die houden we voorlopig allemaal af. Een minuutje lopen naar een andere zaak is prima, maar ik moet er niet aan denken om een halfuur in de auto te zitten.”
Lees ook: Hans runt sterrenrestaurant en maakt dagen van 15 uur: ‘Ik weet niet beter’
Tweede zaak maakt minder kwetsbaar
Martijn Verbruggen startte in 2015 samen met Stefan Verleer Wijnbar Bouzy op de hoek van de Denneweg en de Mauritskade in Den Haag. Een paar jaar later kwam er een restaurant bij op de andere hoek, die van de Mauritskade met de Hooikade, gevolgd door een derde zaak, een tweede Bouzy wijnbar in het centrum van Den Haag.
,,In het begin was een tweede zaak moeilijk voor ons”, stelt Martijn. ,,Dat was weliswaar lekker dichtbij, op de andere hoek, maar een restaurant is toch anders dan een wijnbar. Het heeft ons even tijd gekost om die verschillen goed onder de knie te krijgen. De derde zaak zat er een beetje tussenin, een wijnbar waar je ook kunt eten. Maar daar zijn we gestart met een partner, die er later is uitgestapt. De grote les die wij eruit halen is kwaliteit. Je moet op alle aspecten kwaliteit leveren, van product tot inrichting en personeel. Zorg dat er iemand in de zaak staat die zich ondernemer voelt en besef dat je er altijd snel moet kunnen zijn. Wij kunnen op de fiets stappen en in een paar minuten bij de andere vestiging zijn.”
,,Het mooie van meerdere zaken is dat je minder kwetsbaar bent, makkelijk met personeel kunt schuiven en zelf meer ondernemer kunt zijn en een bredere blik krijgt. Daarvoor was het toch altijd rennen om kleine brandjes in de operatie te blussen.”
Lees ook: Maarten sluit restaurant RAUW júíst in het weekend: ‘Wil nóóit meer terug’
Tweede zaak: fysieke ontlasting, psychische belasting
Kim Jongbloed startte in het voorjaar van 2022 samen met twee vrienden Café Beurre in Amsterdam West. Met als doel een zaak te creëren waar zo lekker vegetarisch wordt gekookt, dat je het vlees of vis niet mist. Twee jaar later, begin 2024, volgde een tweede zaak Petit Péché.
,,Een tweede zaak zorgt voor een fysieke ontlasting, maar voor een psychische belasting”, stelt Kim na ruim een jaar twee zaken te hebben gerund. ,,Eigenlijk word je meer mentor en manager dan dat je dagelijks op de vloer meewerkt.”
Een tweede zaak heeft best voordelen, is zijn mening. ,,Dan moet je niet denken aan groter inkopen. Onze zaken werken samen met kleine leveranciers, die weten dat ze de beste prijs moeten geven. Daar is niet zoveel meer te halen. Nee, het voordeel zit in personeel. Een tweede of derde zaak, die we recent geopend hebben, zorgt ervoor dat je flexibeler bent met personeel. Je kunt makkelijker schuiven tussen de zaken tegelijk kun je jouw beste mensen ook meer carrièreperspectief geven. Dat is precies de reden waarom we een tweede zaak zijn gestart. Om zo ruimte te creëren voor twee van mijn beste mensen, en ze mede-eigenaar te maken.”
Je moet geen perfectionist zijn, want je kunt niet in beide zaken tegelijk zijn
Kim Jongbloed
Tegelijk geeft dat hem een andere soort mindset. ,,Je moet geen perfectionist zijn, want je kunt niet in beide zaken tegelijk zijn. Je moet leren het los te laten. Dat is best moeilijk. En meer van een afstand te coachen en ook kunnen incasseren. Ze moeten het zelf doen. Laat ze maar fouten maken.”
Privé maakt het Kim wel makkelijker. ,,Je kunt wel meer tijd voor jezelf nemen omdat je niet meer continu ingeroosterd staat. Maar tegelijk sta je wel verder van de werkvloer en de gasten af. Ik mis soms wel het gevoel dat je een gast blij maakt aan tafel. Daarom probeer ik elke dag er wel voor het personeel te zijn. Daarbij helpt het dat de zaken op een paar minuten fietsen van elkaar in Amsterdam-West liggen. Samenvattend geeft een tweede zaak meer vrijheid, meer flexibiliteit en minder fysieke arbeid.” Lachend: ,,Maar meer kopzorgen.”
Lessen van het hebben van een tweede zaak
-
Zorg ervoor dat de tweede zaak in de buurt is, dat voorkomt veel reistijd
-
Gebruik de nieuwe zaak om je beste mensen verantwoording en carrièrekansen te geven
-
Een tweede zaak geeft meer tijd voor jezelf, maar ook meer kopzorgen
-
Je eigen werkzaamheden verschuiven van de werkvloer naar meer managementtaken
-
Laat je gezicht zien zowel naar klanten als eigen personeel, loop regelmatig binnen
-
Delegeer taken en laat het management van de tweede zaak hun eigen fouten maken