Podcast

Deze bedrijfskeuzes maakt Léon Dijkstra (ceo Eden Hotels) tijdens coronacrisis

Een oer-hollands familiebedrijf, met dertien stadshotels in ons land. Eden Hotels, hoe pakken zij het aan tijdens deze coronacrisis en hoe ziet de hotelketen de toekomst na 1 juni? Ceo Léon Dijkstra vertelde er uitgebreid over in ons radioprogramma.

Van onze redactie 25 mei 2020

Léon Dijkstra spreekt in de uitzending (hierboven terug te luisteren)onder meer de verwachting uit dat 'we' meer vakantie in eigen land gaan vieren. ,,Het gros waar wij ons op zullen richten is de Nederlandse gast. De intercontinentale gast zal nog niet komen. Europa zal een beetje open gaan, Nederlanders zullen mondjesmaat de grens over gaan als het kan en mag, vice versa idem."

,,We hebben vijf hotels in Amsterdam, de andere acht zijn verspreid over de rest van Nederland. Vooral daar merken we in eerste instantie de vraag weer, voor stadshotels is het nu eenmaal belangrijk dat er in de buurt wat te beleven valt. En dat is in Amsterdam momenteel nog allesbehalve het geval."

"Uiteindelijk moet de markt zich zo ontwikkelen dat we als bedrijfstak weer bestaansrecht hebben."

In de uitzending vertelt León Dijkstra ook over het proces dat hij met Eden Hotels is ingegaan nadat premier Rutte de eerste keer bekendmaakte welke beperkingen er vanwege het coronavirus van kracht zouden zijn.

'NOW-regeling was snel beschikbaar'

,,De eerste stap die we gezet hebben was het sluiten van de hotels om kosten te besparen, want de vraag viel weg. Relatief snel, op 1 mei, zijn we weer open gegaan en hebben zoveel mogelijk bekeken hoe we in de nieuwe situatie met kosten en omzet om kunnen gaan, deels gedekt door de NOW-regeling. Onze restaurants bijvoorbeeld hebben we gesloten gehouden en samenwerking gezocht met lokale restaurateurs voor bezorgmaaltijden in onze hotels."

Dijkstra stelt onder de indruk te zijn van de snelheid waarmee de overheid heeft geschakeld; budget dat snel beschikbaar was om de personeelslasten voor een groot deel te dragen. ,,Niet voor die 90 procent dus, daar is al veel over gezegd, in de praktijk is dat minder, maar in algemene zin ben ik tevreden over de doortastendheid, hoewel het altijd beter kan. Uiteindelijk moet de markt zich zo ontwikkelen dat we als bedrijfstak weer bestaansrecht hebben."

Foto: Léon Dijkstra (rechts) in overleg in het American Hotel in Amsterdam, met coronaproof scherm bij de receptie.

Over de coronamaatregelen in zijn hotels, zegt Dijkstra onder meer: ,,Veiligheid staat voorop, voor de medewerkers en de gasten. Dat is de basis. Medewerkers hebben het door als ze niet veilig kunnen werken, gasten hebben het in no time door dat ze er niet veilig kunnen verblijven."

Elk hotel een veiligheidsprotocol voor personeel en gasten

,,We hebben per hotel een protocol gemaakt om te zorgen dat er veilig gewerkt kan worden en de gasten veilig ontvangen kunnen worden. Hoe en wanneer maak je onderdelen van het hotel schoon, hoe zorg je dat mensen afstand kunnen houden, hoe kun je de routing in het hotel zo doen dat je elkaar niet elkaar tegenkomt. Maar ook wanneer maak je kamers schoon, wat betekent dat met de kennis van nu, waar moeten schermen komen te staan, welke ontsmettingscrèmes gebruik je, enzovoorts."

'Deze tijd vraagt om creativiteit, een andere manier van denken'

Ook voor Eden Hotels vragen deze bizarre coronatijden om een andere aanpak qua marketingcommunicatie. Dijkstra daarover: ,,In de goede tijden was het zo dat het hotel open was, de gasten kwamen en dat marketing heel erg gericht was op verfijning van waar je mee bezig bent. Nu ben je weer echt terug naar de basis, naar welke markten je op welke momenten op welke manier gaat bedienen. Dat vraagt creativiteit, onder meer in het bedenken van arrangementen voor de Nederlandse gasten."

,,We zijn bijvoorbeeld bezig met een strippenkaart waarbij je met één kaart al onze hotels tegen een vast tarief kunt bezoeken. Er is het Pieterpad-arrangement, waarbij je in Groningen en Maastricht kunt logeren en zo zijn we per hotel aan het inventariseren: wat is de lokale kracht? Het American is nu verbouwd tot hardrock-hotel, in het Eden Hotel is een muziekstudio in de kelder en kunnen we muziekworkshops gaan doen, in het Savoy in Rotterdam hebben we een zespersoons-bioscoopkamer in het souterrain".

,,Kortom: hoe kun je het voor hotelgasten interessant maken om ook in het hotel zelf van alles te doen? Als dan ook de steden weer open gaan en er ook weer iets te doen is, dan heb ik er vertrouwen in dat het weer op gang gaat komen."

Luister het gehele gesprek met Léon Dijkstra terug via de link bovenaan deze pagina. Wekelijks op de dinsdagmorgen (10.00-11.00 uur) is er een live online radio-uitzending van De Ondernemer op New Business Radio. Daarna is deze terug te luisteren via onder meer deze website, de AD-app en de bekende podcastkanalen.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Hart voor Zaken

Nina Kamp (The Nice Company) over leiderschap: 'Stap niet in een harnas het kantoor binnen'

Niemand maakte ze. Echte fruitijsjes. Daarom besloot ondernemer Nina Kamp ze te maken. Uit boosheid. Tien jaar later verkoopt The Nice Company jaarlijks 1,5 miljoen ijsjes, ook over de grens. ,,Met elkaar in verbinding blijven, is de randvoorwaarde van goed samenwerken'', vertelt Nina aan Cor Hospes in Hart voor Zaken.

Details
Droomstart

Lunch met de Droomstart-toppers van 2023: zo gaat het met de ondernemers

Vier jonge bedrijven. Twee halve finaleplekken. Één winnaar. Eerder dit jaar kon je luisteren naar een even inspirerende als spannende tweede reeks van de podcastserie Droomstart. Uiteindelijk ging het Brabantse fintechbedrijf FinBuddy aan de haal met de hoofdprijs. Maar ook mede-finalist Food for Skin en de andere net niet-winnaars Teazie en Contour Lab vielen met hun innovatieve businessplan in de smaak bij jury en luisteraars.

Details
Boekencast De Ondernemer Leest

Boekencast: wat vinden Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de vijf voorstellen uit 'Sander en de brug'?

Sander Schimmelpenninck heeft vijf voorstellen voor een eerlijker Nederland in boekvorm uitgebracht: Sander en de brug. Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink hebben het gelezen. Hun nieuwe podcast.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Sander Hoeken (Infocaster): 'Het is niet meer economisch om een asshole te zijn'

In 2013 stond zijn bedrijf aan de rand van de afgrond. Zelfsturing bracht redding. Sander Hoeken van internetbedrijf Infocaster praat met Cor Hospes in Hart voor Zaken over het belang van feedback en psychologische veiligheid en waarom je met een purpose niet moet doorslaan.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'

Hij kon zich best als een 'hork' gedragen tegen zijn personeel, realiseerde Snoek Puur Groen directeur Douwe Snoek zich tijdens een gesprek met zijn medewerkers. Hij pakte de handschoen op, volgde een training zelfontwikkeling en werd van een zelfbenoemd eikel een anker voor de organisatie. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt Snoek over de kracht van leiderschap.

Details