Podcast Horeca

Deze bedrijfskeuzes maakt Léon Dijkstra (ceo Eden Hotels) tijdens coronacrisis

Een oer-hollands familiebedrijf, met dertien stadshotels in ons land. Eden Hotels, hoe pakken zij het aan tijdens deze coronacrisis en hoe ziet de hotelketen de toekomst na 1 juni? Ceo Léon Dijkstra vertelde er uitgebreid over in ons radioprogramma.

Van onze redactie 25 mei 2020

Léon Dijkstra spreekt in de uitzending (hierboven terug te luisteren)onder meer de verwachting uit dat 'we' meer vakantie in eigen land gaan vieren. ,,Het gros waar wij ons op zullen richten is de Nederlandse gast. De intercontinentale gast zal nog niet komen. Europa zal een beetje open gaan, Nederlanders zullen mondjesmaat de grens over gaan als het kan en mag, vice versa idem."

,,We hebben vijf hotels in Amsterdam, de andere acht zijn verspreid over de rest van Nederland. Vooral daar merken we in eerste instantie de vraag weer, voor stadshotels is het nu eenmaal belangrijk dat er in de buurt wat te beleven valt. En dat is in Amsterdam momenteel nog allesbehalve het geval."

"Uiteindelijk moet de markt zich zo ontwikkelen dat we als bedrijfstak weer bestaansrecht hebben."

In de uitzending vertelt León Dijkstra ook over het proces dat hij met Eden Hotels is ingegaan nadat premier Rutte de eerste keer bekendmaakte welke beperkingen er vanwege het coronavirus van kracht zouden zijn.

'NOW-regeling was snel beschikbaar'

,,De eerste stap die we gezet hebben was het sluiten van de hotels om kosten te besparen, want de vraag viel weg. Relatief snel, op 1 mei, zijn we weer open gegaan en hebben zoveel mogelijk bekeken hoe we in de nieuwe situatie met kosten en omzet om kunnen gaan, deels gedekt door de NOW-regeling. Onze restaurants bijvoorbeeld hebben we gesloten gehouden en samenwerking gezocht met lokale restaurateurs voor bezorgmaaltijden in onze hotels."

Dijkstra stelt onder de indruk te zijn van de snelheid waarmee de overheid heeft geschakeld; budget dat snel beschikbaar was om de personeelslasten voor een groot deel te dragen. ,,Niet voor die 90 procent dus, daar is al veel over gezegd, in de praktijk is dat minder, maar in algemene zin ben ik tevreden over de doortastendheid, hoewel het altijd beter kan. Uiteindelijk moet de markt zich zo ontwikkelen dat we als bedrijfstak weer bestaansrecht hebben."

Foto: Léon Dijkstra (rechts) in overleg in het American Hotel in Amsterdam, met coronaproof scherm bij de receptie.

Leon Dijkstra Eden Hotels corona

Over de coronamaatregelen in zijn hotels, zegt Dijkstra onder meer: ,,Veiligheid staat voorop, voor de medewerkers en de gasten. Dat is de basis. Medewerkers hebben het door als ze niet veilig kunnen werken, gasten hebben het in no time door dat ze er niet veilig kunnen verblijven."

Elk hotel een veiligheidsprotocol voor personeel en gasten

,,We hebben per hotel een protocol gemaakt om te zorgen dat er veilig gewerkt kan worden en de gasten veilig ontvangen kunnen worden. Hoe en wanneer maak je onderdelen van het hotel schoon, hoe zorg je dat mensen afstand kunnen houden, hoe kun je de routing in het hotel zo doen dat je elkaar niet elkaar tegenkomt. Maar ook wanneer maak je kamers schoon, wat betekent dat met de kennis van nu, waar moeten schermen komen te staan, welke ontsmettingscrèmes gebruik je, enzovoorts."

'Deze tijd vraagt om creativiteit, een andere manier van denken'

Ook voor Eden Hotels vragen deze bizarre coronatijden om een andere aanpak qua marketingcommunicatie. Dijkstra daarover: ,,In de goede tijden was het zo dat het hotel open was, de gasten kwamen en dat marketing heel erg gericht was op verfijning van waar je mee bezig bent. Nu ben je weer echt terug naar de basis, naar welke markten je op welke momenten op welke manier gaat bedienen. Dat vraagt creativiteit, onder meer in het bedenken van arrangementen voor de Nederlandse gasten."

,,We zijn bijvoorbeeld bezig met een strippenkaart waarbij je met één kaart al onze hotels tegen een vast tarief kunt bezoeken. Er is het Pieterpad-arrangement, waarbij je in Groningen en Maastricht kunt logeren en zo zijn we per hotel aan het inventariseren: wat is de lokale kracht? Het American is nu verbouwd tot hardrock-hotel, in het Eden Hotel is een muziekstudio in de kelder en kunnen we muziekworkshops gaan doen, in het Savoy in Rotterdam hebben we een zespersoons-bioscoopkamer in het souterrain".

,,Kortom: hoe kun je het voor hotelgasten interessant maken om ook in het hotel zelf van alles te doen? Als dan ook de steden weer open gaan en er ook weer iets te doen is, dan heb ik er vertrouwen in dat het weer op gang gaat komen."

Luister het gehele gesprek met Léon Dijkstra terug via de link bovenaan deze pagina. Wekelijks op de dinsdagmorgen (10.00-11.00 uur) is er een live online radio-uitzending van De Ondernemer op New Business Radio. Daarna is deze terug te luisteren via onder meer deze website, de AD-app en de bekende podcastkanalen.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.